Triumph Thruxton-tråden

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har nu 20509 mappen för Arrow 2-2 och E10 då vissa hävdade att den är bättre än 20511 mappen för aftermarket silencer om man även rensat och öppnat upp luftburken. Vet inte vad som är klokast i detta fall med borttagen vägg i luftburken, snorke l ersatt med tratt från Polaris, O2 och SAI bortplockade och TOR dämpare?
Jag har inget att komma med där. Det var många år sedan som jag höll mig uppdaterad.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har inget att komma med där. Det var många år sedan som jag höll mig uppdaterad.
Jag förmodar att det är nån av TTP mapparna du använder? Jag funderar och har väl funderat på TTP mapparna i de sex år jag ägt hojen nu.

Jag har i princip alla moddningarna för deras stage 2 till Thruxton, det som skiljer är att jag har gummit från en Polaris luftburk till original locket istället för TTP:s lock till luftburken och sen har jag original pappersluftfilter och inte DNA luftfilter. Vet inte hur mycket det skiljer på luftflöded mellan originallocket med gummistack mot TTP locket och DNA filtret?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag förmodar att det är nån av TTP mapparna du använder? Jag funderar och har väl funderat på TTP mapparna i de sex år jag ägt hojen nu.

Jag har i princip alla moddningarna för deras stage 2 till Thruxton, det som skiljer är att jag har gummit från en Polaris luftburk till original locket istället för TTP:s lock till luftburken och sen har jag original pappersluftfilter och inte DNA luftfilter. Vet inte hur mycket det skiljer på luftflöded mellan originallocket med gummistack mot TTP locket och DNA filtret?
Jepp, tune #11. Jag har ingen luftburk, utan pod-filter. Inget som jag skulle rekommendera idag, man tappar i det användbara mellanregistret för att få en högre toppeffekt som man sällan har glädje av. Sjukt roligt med BC Predators dock. Snyggare också om man som jag inte har de ursprungliga sidokåporna; en modern café racer är ju ändå en mix av fåfänga och körglädje. :p Det fanns en dröm om att trimma mer och då hade pod-filter varit nödvändigt. Jag har dock kvar allt, så man kan ju alltid montera tillbaka burken. Mina NH Togas är mildare, men gav tillbaka lite mellanregister. Egentligen är #11 lite för fet för Togas, så jag har varit inne på en custom-map från TTP. RG Engineering här hemma borde kunna mäta upp det åt mig.

Du kan ju alltid maila TTP och rådgöra, om du inte redan ha gjort det. Han brukade försöka vara hjälpsam.
 

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Jag har ju kämpat för att hålla tråden vid liv och hålla fanan högt för våra kära Thruxton-hojar, ju. Inte mitt fel! ;)

De verkliga trafikmotorerna i tråden under flera år var Thruxtonerich, som började köra trippel istället och BJN som tyvärr lämnade oss i förtid. 😢 Jag vet inte var alla andra håller till numera. Instagram och Tiktok? Facebook, kanske?
Sålde min Thruxton hösten 2017 eftersom jag körde 0 mil 2017 och 30mil 2016. Fick återfall med annat märke 2022 och köpte ny hoj för 2 veckor sedan, dock inte en Thruxton. Håller mestadels till på instagram och Klocksnack. Thruxton dyker upp i instagramflödet ganska ofta faktiskt.

Hur som helst så uppskattade jag verkligen Vätternrundan och jag hade inte bangat för en ny sådan med fria tyglar gällande vilken hoj man kör.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hur som helst så uppskattade jag verkligen Vätternrundan och jag hade inte bangat för en ny sådan med fria tyglar gällande vilken hoj man kör.
Den turen kan man ta när som helst med vem som helst. Dra ihop ett gäng bara, så kan vi ta en tur! Jag körde en modifierad variant med Rockers-gänget i Göteborg förra året. *) Det var här i tråden som intresset succesivt avtog.

*) I år kör Rockers till Norge. Då får vi se vilka som dyker upp med cafe racer, skinnpaj och jeans. Och vilka som väljer en bekvämare hoj med vindruta, värmehantag, korvlådor och Goretex-plagg. :D
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jepp, tune #11. Jag har ingen luftburk, utan pod-filter. Inget som jag skulle rekommendera idag, man tappar i det användbara mellanregistret för att få en högre toppeffekt som man sällan har glädje av. Sjukt roligt med BC Predators dock. Snyggare också om man som jag inte har de ursprungliga sidokåporna; en modern café racer är ju ändå en mix av fåfänga och körglädje. :p Det fanns en dröm om att trimma mer och då hade pod-filter varit nödvändigt. Jag har dock kvar allt, så man kan ju alltid montera tillbaka burken. Mina NH Togas är mildare, men gav tillbaka lite mellanregister. Egentligen är #11 lite för fet för Togas, så jag har varit inne på en custom-map från TTP. RG Engineering här hemma borde kunna mäta upp det åt mig.

Du kan ju alltid maila TTP och rådgöra, om du inte redan ha gjort det. Han brukade försöka vara hjälpsam.

Jag har på känn att Arrow mappen tillsammans med mina moddningar är för fet, dock så inbillar jag mig att E10 bensinen gjorde det något bättre men det är väl frågan om det är innbillning.

Kan tänka mig att man även får ner bränsleförbrukningen något om man har en bättre mapp, detta spelar kanske inte så stor roll på de milen man kör men att öka på räckvidden vore inte dåligt. Kanske man ska dra iväg ett mail till TTP och höra vad dom säger och vad som rekommenderas av dom.

Man borde ju dock med TuneECU kunna ta och laborera själv med att skriva om i mappen men då ska man ju ha koll och kunskap att göra detta. Tror det nog skulle kunna gå hyfsat bra men kruxet är väl att detta måste göras i bänk med lambdamätare om man ska ha koll.

Är det nån som svetsat in muttrar för bredbandslambda på original rören, problemet är vän kromat att man måste slipa bort det, dock ryktas det om att rören är rostfria under kromet. Vet inte hur klokt det är att placera sonden på mellanröret under motorn har hört att det inte ska vara optimalt annars vore det en bra placering där åverkan på avgassystemet inte syns. Att bara kunna hänga på en lambdamätare då man kör hade ju varit intressant för att få lite koll på hur hojen går.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag kommer ner till 0,50-0,55 l/mil om jag tar det lugnt med gasrullen (+1T på framdrevet); då kör den magert. Men så fort som jag börjar att jobba mer med gasen så sticker AFR-värdet iväg och förbrukningen med det, upp emot 0,85 l/mil är inga problem alls. :p

Det kan man definitivt göra om man vill sätta in sig i det. Det finns de som har monterat bredbandiga lambdasonder, men om det har gjorts på originalrören låter jag vara osagt.
 

thruxtonerich

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Erich är på benen! Ser honom då och då på Facebook.
Än så länge sprattlar gubben, haha! Men det blir ingen mc-körning mer, har lagt hjälmen på hyllan. Körde nästan uteslutande på bana (Anderstorp) senaste åren tillsammans med likasinnade vilket var väldigt, väldigt kul. Hojen (street triple 675) står uppställd i eget rum som en liten påminnelse om svunna tider. Har lagt pengarna på lite resor istället. För övrigt har jag nog inte något mer att bidra med i detta forum. Kör försiktigt mina vänner!!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Nu tror jag att du hänger upp dig på de två (2) dagar på året som vi körde Thruxtontrådens sommarrunda runt Vättern. En sommarträff för oss som skrev i tråden samt för trådens andra läsare, som kanske inte skrev något men som ändå hängde med här. För utom de två (2) dagarna som vi såg som en sorts "twinträff" för Thruxton-, Bonneville- och Scrambler-nördar finns det ju 363 andra dagar.

Och ingenstans ser jag att skribenter eller läsare med andra hojar inte släppts in. Du kan såklart ha åsikter, och det kan alla andra med. Det är ju en helt öppen tråd för vem som helst att läsa och att skriva i.

Själv är jag "blandmissbrukare" och köra såväl engelskt som italienskt och japanskt. Ganska lite av märkessnobb alltså. Ingen amerikanare eller tysk hoj dock, ännu. Men någon skänker mig en gammal BMW R90 eller R80 G/S så kommer jag inte att bråka utan snällt acceptera gåvan. :)
Nja, jag ber om ursäkt att jag inte kan uttrycka mig så bra. Det är inte de två dagarna som var det viktiga utan att vi har en del forummedlemmar som läser alla trådar, även de ointressanta, och har svårigheter med avvikelse från ämnet. Och då tråden heter Triumph Thruxton - tråden blir det svårt om ämnet inte är det tråden heter.
För min del har jag kamrater som kör alla typer av motorcyklar och jag är så ödmjuk att även de med stämgafflar på tanken kan vara mina vänner ! :hihi

Det det handlade om var hur man får tråden att fortleva när de med Thruxton inte kör/åker/äger en sådan längre. Det kan jag som varken äger eller har kört en Thruxton inte ha något större inflytande om. Men det är vad jag tycker då diskussioner om den bästa motorcykeln från Japan kanske skulle höja aktiviteten men kanske inte platsar i den här tråden.
Nu kör jag Triumph och om en vecka har jag träffat en tredje med Thruxton som skrivit i denna tråd. Då kanske jag lägger upp en bild här oavsett om denne inte kör sin Thruxton.

För övrigt är det väldigt trevligt att just nu lyssna på Manx radio. :tummenupp
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag kommer ner till 0,50-0,55 l/mil om jag tar det lugnt med gasrullen (+1T på framdrevet); då kör den magert. Men så fort som jag börjar att jobba mer med gasen så sticker AFR-värdet iväg och förbrukningen med det, upp emot 0,85 l/mil är inga problem alls. :p

Det kan man definitivt göra om man vill sätta in sig i det. Det finns de som har monterat bredbandiga lambdasonder, men om det har gjorts på originalrören låter jag vara osagt.

Det är väl ungefär var jag också hamnar på runt 0,50-0,55 på långkörning då jag kört till tex Sundsvall. Jag har ju tig-svets så att få in muttrar för bredbandslambda vore ju hyfsat enkelt om det inte vore för de kromade rören. Troligtvis så kan det nog gå att slipa bort kromet så man kunde tigga in muttrarna men det är ju en chansning.

Har i alla fall mailat TTP om mappar så får se om dom svarar om mappar. Jag har på känn att det bästa vore att åka till Mectec i Kalix med datorn och TuneECU programmet och utifrån en standard map ta och köra hojen i bänk dock lär det ju helt andra pengar att göra det, vet inte vad en bänkning och mappning kostar men jag kan fort tänka mig att det säkert går på runt 4-5000 kr innan allt är klart.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nån som vet nåt mer om TTP? Inget svar på mailen än, verkar bara vara mapparna som finns kvar på hemsidan. Minns jag rätt kunde man köpa olika grejer som tex locket till luftburken och hela kitt tillsammans med mapparna förr.
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
...

Det det handlade om var hur man får tråden att fortleva när de med Thruxton inte kör/åker/äger en sådan längre. Det kan jag som varken äger eller har kört en Thruxton inte ha något större inflytande om. Men det är vad jag tycker då diskussioner om den bästa motorcykeln från Japan kanske skulle höja aktiviteten men kanske inte platsar i den här tråden.
Nu kör jag Triumph och om en vecka har jag träffat en tredje med Thruxton som skrivit i denna tråd. Då kanske jag lägger upp en bild här oavsett om denne inte kör sin Thruxton.
...
Helvete - nu har jag skaffat mig Thruxtån igen, bara för att få hänga här igen...

Lägger utt med två frågor;

1. Vem har några av dom låga styrclip-on´s som man får med när köper Triumph´s lille caferacer kåbe?? Flera kör ju med dom vanliga höga original på sina R / RS modeller. Jag måste ha ett sådant kit - Hör av dig asap :)

2. Jag har behov av en från ide till lack - Har funderat på "The final edition" style - men, jag är inte säker.. (Idag är tank - cuts standard red)1717594429889.png
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nån som vet nåt mer om TTP? Inget svar på mailen än, verkar bara vara mapparna som finns kvar på hemsidan. Minns jag rätt kunde man köpa olika grejer som tex locket till luftburken och hela kitt tillsammans med mapparna förr.
Jo, han sålde allt möjligt förr. Jag misstänker att marknaden dog ut med den nya WC-plattformen (pun intended ;)). Kommer inte ihåg om han var snabb på mail förr. Vill minnas att han var mjukvaruutvecklare i grunden och där råder det ju inte brist på jobb och pengar, även om den branschen har fått sig ett verklighetsförankring när centralbankerna har skickat upp räntorna. Men det vore ju keligt om han är borta.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Helvete - nu har jag skaffat mig Thruxtån igen, bara för att få hänga här igen...

Lägger utt med två frågor;

1. Vem har några av dom låga styrclip-on´s som man får med när köper Triumph´s lille caferacer kåbe?? Flera kör ju med dom vanliga höga original på sina R / RS modeller. Jag måste ha ett sådant kit - Hör av dig asap :)

2. Jag har behov av en från ide till lack - Har funderat på "The final edition" style - men, jag är inte säker.. (Idag är tank - cuts standard red)View attachment 499387
1. Jag har ingen koll på vattenbufflarna. ;)

2. Vad innebär "the final edition"? BRG slår aldrig fel, tycker jag, men jag gillar inte när den drar för mycket åt blått. Själv skulle jag vilja spela på att min är namngiven efter en drake genom att ha någon skimrande effekt i en djup grön lack. Jag gillar effektlacker (typ kameleont), men det kanske är okej eftersom jag inte har passerat 40 än. ;P
 

pimpelgas

Ute å cyklar..
Gick med
20 Jun 2019
Ort
Stockholm
Hoj
rsv4, gsxr1000
Helvete - nu har jag skaffat mig Thruxtån igen, bara för att få hänga här igen...

Lägger utt med två frågor;

1. Vem har några av dom låga styrclip-on´s som man får med när köper Triumph´s lille caferacer kåbe?? Flera kör ju med dom vanliga höga original på sina R / RS modeller. Jag måste ha ett sådant kit - Hör av dig asap :)
Om du inte hittar några så kan du alltid beställa hos nån Triumph åf. Tror dom kostar typ 850 kr. Satt och smidde planer i konfiguratorn härom kvällen.. 😄
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Helvete - nu har jag skaffat mig Thruxtån igen, bara för att få hänga här igen...
:D
Jag förstod att du skulle trilla dit igen! Thruxton är beroendeframkallande, har man en gång provat så är det lätt att få återfall.

Postar ett foto från 2010 med Thruxton-porr. Tre gamla 900: or som är ute och rastar sina hussar i södra Västergötland.

1717625691098.png
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo, han sålde allt möjligt förr. Jag misstänker att marknaden dog ut med den nya WC-plattformen (pun intended ;)). Kommer inte ihåg om han var snabb på mail förr. Vill minnas att han var mjukvaruutvecklare i grunden och där råder det ju inte brist på jobb och pengar, även om den branschen har fått sig ett verklighetsförankring när centralbankerna har skickat upp räntorna. Men det vore ju keligt om han är borta.

Jag får väl väntanich se lmbhan svarar, hade varit bra att få reda på hans uppfattning om hur luftfiltret och locket påverkar om det är mycket eller marginellt? Troligtvis lär den ju gå fetare men frågan är ju hur mycket.

Känns väl lite så där att beställa då han inte svarat på mailet men jag kan väl tänka mig att en sån här beställning sker automatiskt via sidan och att då beställningen och betalningen gått genom så skickas mappnings filerna via mail.
 
Nyheter
ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Customiserade CL:s-modeller på Wheels and Waves

Honda presenterar 16 custom...

KTM fyller på med Enea Bastianini och Maverick Viñales

KTM har presenterat en helt...

Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

Top