Triumph TE-1 - snart börjar ju el-mc bli riktigt intressanta

  • Thread starter Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date Start date
Det kunde vara värre, exempelvis en rak fyra!!!
Nu är jag inte en älskare av radfyror men nedan kan man höra skillnaden. Tycker du att radfyran låter värre så har vi olika smak.
Det vi kan vara överens om är att radfyran låter högre, men det tycker jag är bra på ön...


Denna låter bättre alltså? :va
Samma förare, samma plats...

Men radfyra är inte det som tråden handlar om utan det är denna typ som ska ersättas...


Min åsikt, så jag vilar min väska...
 
Bakdelen är intressant ur ett designperspektiv tycker jag. Jag gillar inte korta bakdelar. Förstår att den inte behöver vara längre men var går gränsen mellan funktion och utseende? Tycker det ser skumt ut med en förare på också. Lär sticka ut en stänkskärm/skylthållare på en lång arm som de flesta plockar bort och monterar en mindre. Båda alternativen passar dåligt in i designens helhet och jag tycker att en hoj ska ha en helhet från början.

Att kunna skjutsa en passagerare skulle motivera en längre bakdel men här verkar det bara vara en förare som får ha en utstickande stänkskärm för att undvika skvätt på ryggen alltså. Känns lite som en genväg när man inte tar hänsyn till skylthållaren eller ens har med den i designen. Samma med blinkers och backspeglar även om skylhållaren känns som det som påverkar helheten mest.

2 bilder för jämförelse.
JA! Det blir ju instant tyskröv när de är korta också.
Det här är ju skitsnyggt https://www.sporthoj.com/forum/attachments/52_12_sb-jpg.145156/
 
Den går ju inte att sälja...

Dessutom låter den sämre än tystnad.
Här får du både sämre och tystnad!


Här med lite hastighet och pådrag. Jag gissar att skåpbilen är din ljudmässiga favorit här.


Det är en SportHoj och sååååå mycket snyggare än en Brattskramlerbobber eller en modärn som denna Traja med kort sadel och insektslyse.

1616588432235.png
 
Tycker den var snygg, ganska lik nya speed:en. Och med 20 mils räckvidd och 20 min snabbladdning så funkar det ju med 1-2 laddstopp under en söndagsrepa.
Om dom kan få ner priset till samma nivå som speed tripeln, så kan det bli nåt mer än en nischprodukt för elfanatiker. ?
 
Jag skulle gärna ha en elhoj så att man slipper irritera söndagspromenörer eller hästjävlar eller ornitologer eller...
20 mil räckvidd räcker för de flesta åkturer jag gör.
 
Stänkskärm, eller snarare nåt som förhindrar att skita ner rygg och hjälm? Estetiskt är det precis som med moderna transformerbilar, kantiga spretiga former som gör ont i ögonen.
Det är ju knappast så att bakdelen förhindrar stänk, om det det inte ska vara en heltäckande bakskärm a la BMW från sjuttiotalet. Har iaf aldrig gått fri från stänk på någon av mina hojar.
 
Något som skulle vara intressant att veta är hur lång räckvidden är när man kör ”på riktigt” och nyttjar effekten.
På elbilar är det ju ungefär halva räckvidden när man kör inspirerat vs transport. Antar att nån ingenjör kan förklara energidynamiken, jag konstaterar bara att det är få teslor i omkörningsfilen trots alla hestar under huven
 
Luftmotståndet ökar med farten, så enkelt är det...

Min R1200GSA drar ungefär dubbelt så mycket i 180 km/h som den gör i 90 km/h, då blir det ingen imponerande räckvidd trots stor tank.

En Ferrariägare berättade att hans F8 drar ungefär 8 liter per mil när han kör järnet. 78 liters tank ger då cirka 9 mils räckvidd.

Man kommer inte runt fysiken...
 
På bilar mäts ju energiförbrukning på ett standardiserat sätt, numera enligt den s.k. WLTP-standarden som bättre skall motsvara verkliga körförhållanden än tidigare laboratorietester. På MC har jag iaf inte uppfattat tidigare att man mätt standardiserat på det sättet. Mycket möjligt att man gått över till det nu, annars antar jag att det är tillverkaren som bestämmer kriterierna.
 
Jag gissar på ett pris närmare 350 000.
En LiveWire kostar väl 360 000 ifall jag minns rätt.
Det verkar i intervjun i 44teeth-klippet som att Triumph fattat att det inte går att sälja en el-nakenhoj i Speed/Street Triple-segmentet för annat pris än de kostar nu. Jag gissar på att de siktar på £16-18000. En ny Speed RS börjar på £15.100 i UK.

I princip hela tänket verkar vara att skapa en hoj som en Speed/Street köpare skulle tänka sig att välja frivilligt som alternativ till ICE-motsvarigheten. Hojen ska stå på egna ben och sälja för att den är attraktiv och bra, och inte på grund av green washing eller framtida förbud. Ett klockrent tänk tycker jag, hoppas nu det blir så.

Samarbetet med Williams och att de har tagit fram batteri och styrenhet är coolt. Williams må ligga sist i F1 nuförtiden, men att de kan hybrid och batteriteknik på allra högsta nivå vad gäller hållbarhet, paketering, vikt och ekonomi, det är uppenbart.
 
Luftmotståndet ökar med farten, så enkelt är det...

Min R1200GSA drar ungefär dubbelt så mycket i 180 km/h som den gör i 90 km/h, då blir det ingen imponerande räckvidd trots stor tank.

En Ferrariägare berättade att hans F8 drar ungefär 8 liter per mil när han kör järnet. 78 liters tank ger då cirka 9 mils räckvidd.

Man kommer inte runt fysiken...
Haha ja på min gammelmerca med V8, får jag soppalampan att lysa vid inspirerande körning efter 35 mil på full tank. 90-literstanken som var en option är jag glad att första ägaren beställde.
 
En elhoj brukar ha dubbelt så lång räckvidd vid "blandad" körning som vid landsvägskörning. I stan drar de fasen knappt något. Så om vi säger att ovanstående Trajja anges ha 20 mils räckvidd så är det nog så att den klarar dryga 10 mil vid snabbare landsvägskörning och säkert 30 mil i stadspendling.

Hur länge dröjer det innan det sätts upp laddstolpar vid Rosenhill? :hihi *startar klockan*
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top