Triumph T595 -97 startar inte när den är varm

Jan Isaksson

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Triumph T595 -97, Husqvarna TE610SM, Honda VF750C -82
Två problem blir ett stort. Tempen steg upp i rödmarkeringen vid ett rödljus så jag stängde av. Eftersom jag vet att den inte startar förrän den svalnat blir det besvärligt då jag är på väg till jobbet. Alltså, jag kommer inte från Hammarby Sjöstad till Gärdet i lite trafik och ett! rödljus utan att den nästan kokar och sedan får jag vänta i upp till 45 minuter på att den ska starta igen. Finns ord som en inte skriver! Vad ska jag felsöka? Det är alltså två problem. 1 Den går på tok för varmt. 2 Den startar inte när den blivit varm, typ när jag stannat för att tanka.

Last edited:
Hur fräsch är din kylarvätska? Hur rent och fräscht är kylsystemet? Skräp/avlagringar kan släppa och täppa till flödet. Hur mår din termostat?

Att hojen inte startar kan bero på mycket, men mest troligt är för tight ventilspel, när kollade du det senast?

Kylarvolymen är inte tillräcklig när det är så här varmt så har du inte fullt med kylvätska så blir det för varmt i köer.
Det kan bli för varmt ändå för den gillar landsväg, inte stadskörning.
När du byter kylvätska får du efterfylla beroende på hur duktig du är på att få ut all luft i systemet. Du lär dig att klämma på slangarna och luta hojen både åt höger och vänster innan du får ut det mesta. Och ändå efterfylla några gånger. När den svalnat. :7peta

Fungerar fläkten? När startar fläkten?
Jag har sänkt starttemperaturen på min fläkt så den startar innan 100 C. Har fläktbladen smält?

Hur är det med jordningen? Har du kollat earth block?
Snabb sökning på nätet...
t595-wont-start
Sigh. Found the ground block. Blue one. Burn marks/melted foam.
...
Yep, just got 'er fixed today. Replaced the block, and she's good as new.

https://www.triumphrat.net/threads/...rn-over-weird-temp-gauge-ground-block.150125/

Hur fräsch är din kylarvätska? Hur rent och fräscht är kylsystemet? Skräp/avlagringar kan släppa och täppa till flödet. Hur mår din termostat?

Att hojen inte startar kan bero på mycket, men mest troligt är för tight ventilspel, när kollade du det senast?

Ventilspelet är kollat och justerat för 30 mil sedan. Hojen kokade för mig en av de första turerna i somras och då fyllde jag på ny kylarvätska. Jag har också toppat upp den ett par ggr sedan dess. Hur fräscht kylsytemet är vet jag ej men jag såg någon som hade rengjort med vinäger (tror jag ) och fått bort problemen. Det kanske är något att testa..

Kylarvolymen är inte tillräcklig när det är så här varmt så har du inte fullt med kylvätska så blir det för varmt i köer.
Det kan bli för varmt ändå för den gillar landsväg, inte stadskörning.
När du byter kylvätska får du efterfylla beroende på hur duktig du är på att få ut all luft i systemet. Du lär dig att klämma på slangarna och luta hojen både åt höger och vänster innan du får ut det mesta. Och ändå efterfylla några gånger. När den svalnat. :7peta

Fungerar fläkten? När startar fläkten?
Jag har sänkt starttemperaturen på min fläkt så den startar innan 100 C. Har fläktbladen smält?

Hur är det med jordningen? Har du kollat earth block?
Snabb sökning på nätet...
t595-wont-start
Sigh. Found the ground block. Blue one. Burn marks/melted foam.
...
Yep, just got 'er fixed today. Replaced the block, and she's good as new.

https://www.triumphrat.net/threads/...rn-over-weird-temp-gauge-ground-block.150125/

Jag hittar inget ground block men jordkabeln på startmotorn ser ny ut. Min svärson hittade startmotorsolenoiden och knackade på den när jag förökte starta och då gick hojen igång. Om det berodde på det eller om det gått tillräckligt lång tid för den att komma ner i temp (eller vila) vet jag ej, det återstår att se om det löser problemet och det är solenoiden som ska bytas. Bränslepumpen är ok iallafall. Dock fick pumpen ingen ström när den inte ville starta.

Jag hittar inget ground block men jordkabeln på startmotorn ser ny ut. Min svärson hittade startmotorsolenoiden och knackade på den när jag förökte starta och då gick hojen igång. Om det berodde på det eller om det gått tillräckligt lång tid för den att komma ner i temp (eller vila) vet jag ej, det återstår att se om det löser problemet och det är solenoiden som ska bytas. Bränslepumpen är ok iallafall. Dock fick pumpen ingen ström när den inte ville starta.

Låter som problem med jorden men var jorden, earth block, sitter på de äldre vet jag inte mer än bakom motorn någonstans. Och att jag inte har det problemet med nyare hoj...:rodnar

Jag tror jag hittat var jordpunkten är och det är isf på en av skruvarna till generatorn. Fläktbladen är mycket riktigt lite smälta i ändarna! Inte så mycket men det kanske påverkar ändå? Jag ska flusha kylsystemet när jag plockar ihop hojen igen. Nu är den avställd för pyssel. Det är onekligen ett problem när jag knappt kan ta mig hem efter att ha cruisat Slingerbulten och inte kände för motorväg utan tog Huddingevägen. Inte jättemycket trafik men rödljus och tempmätaren på väg mot rödmarkering vid varje stopp :-(

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph