Triumph Street Triple mappning?

Bexander

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2013
Hoj
2013 triumph street triple
Hej!
Har en Triumph Street Triple 2013 som jag tänkte sätta på ett Leo Vince
avgassrör, hitta ett på Ebay för 3818:- samma i affären här i Sverige kostar ca 6900:-
men då ingår mappning och montering, (i samband med service)
Hur viktigt är det med mappning?
och är det svårt att göra det själv?
Tacksam för svar.

Inte helt nödvändigt för bara ljuddämparen. Du märker om den börjar ge avgasknallar på gasavslag. Byter du även luftfilter kan behövas dock. Men jag skulle nog tänka mig att kosta på det iaf. Ingen stor peng det handlar om.

Att mappa om själv tror jag inte går på den. Om inget ändrats nyligen så är 2013 modellerna av Street Triple och Daytona 675 blockade i programvaran mot ändringar så gratisprogrammet TuneEcu som brukar användas för att mappa om Trajjor själv fungerar inte på dessa.

Enklast är nog helt enkelt att du köper ditt Leo Vince på Ebay, monterar det själv och sedan åker till en återförsäljare av Triumph så kan de mappa om. Brukar kosta runt en 500-ing och då riskerar du inte att bryta mot någon garantiklausul.

Edit: Med fördel kollar du mappning med återförsäljaren först bara så det inte blir någon överraskning med priset. 500 kostade det förr, kan inte säga att det stämmer på din.

Last edited:
Jag har en Street Triple -13 med Leo Vince Carbon!
Brutalt ljud!
Min är mappad på verkstad, jag tror också att mappningen kostar runt 500 kr.

Passa som sagt på att byta luftfilter och sedan mappa, om du mappar. Då får du ut någon häst mer och lite öppnare flöde/ljud. :)
500 låter dock väldigt billigt. Kör dom den i bänk då, eller installerar dom bara en färdiggjord mapp?

Lite off-topic: Bexander som i Bexanders rökeri? Nej? :)

Passa som sagt på att byta luftfilter och sedan mappa, om du mappar. Då får du ut någon häst mer och lite öppnare flöde/ljud. :)
500 låter dock väldigt billigt. Kör dom den i bänk då, eller installerar dom bara en färdiggjord mapp?

Lite off-topic: Bexander som i Bexanders rökeri? Nej? :)
Ja, med en tusing i timmen hos verkstäderna så hinner dom väl knappt spänna fast den i bänken för det priset? :va

Jag skulle tro att det är en färdig mappning som dom bara för över med USB från en laptop på några minuter. Därav det låga priset, Jag höll på och ladda ner mappningar från nätet förut då jag hade en R1 -05 med PC III, det fungerade mycket bra.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!