Triumph Speed Triple

var inne och kikade på johans mc i gbg i dag och såg till min stora förvåning att den nya sporthojen från triumph (daytona 600??)
gick under triumph försäkringen !
man får väll se hur länge men om man köper en ny sådan och har billig försäkring på den i två år så har man tjänat igen pengarna som det kostar att köpa en två år gammal sporthoj och försäkra den!!

den är ruskigt snygg ska väll tilläggas men vågar man ha en sådan ?? det kan ju stiga från dom 8400 som är nu till kanske 84000 eller något och då är den ju inte direkt så särskilt lättsåld längre!

du är inte sugen på en faser 1000 ?? dom finns det gott om nya till underpriser och är superbilliga beg dom är ju som herpes lätta att få och svåra att bli av med i alla fall vad jag har hört! det finns ju en kille som säljer en sådan nästan komplett fö 50 loppor och jag kan tänka mig att det är en hel del prutmån där efterssom han inte har så lätt att bli av med den!

hornet oskar skrev:
den är ruskigt snygg ska väll tilläggas men vågar man ha en sådan ?? det kan ju stiga från dom 8400 som är nu till kanske 84000 eller något och då är den ju inte direkt så särskilt lättsåld längre!
Exakt, det är en faktor man får ta med i beräkningen. Samma risk finns ju för Speed Triplen (och även Sprint RS/ST/TT600), rätt som det är så kan ju den också åka ur märkesförsäkringen, så man bör ha med det i sin kostnadsberäkning så att man inte drabbas av en ekonomisk chock om så skulle hända.

du är inte sugen på en faser 1000 ?? dom finns det gott om nya till underpriser och är superbilliga beg dom är ju som herpes lätta att få och svåra att bli av med
Det gäller tyvärr de flesta fk7-hojar skulle jag tro, dåligt andrahandsvärde på grund av höga premier.

Undrar om tillverkarna och återförsäljarna har märkt en nedgång av försäljningen av fk7-hojar och om dom i så fall gör något åt det? Jag antar att anledningen till att Triumph fortfarande har kvar sin märkesförsäkring är att den faktiskt säljer hojar, samma sak med Yamahas Power-försäkring (eller vad den heter?).

Re: Triumph försäkring

Yozzi skrev:
Har Triumph verkligen något med försäkringen att göra?

/Y

Skulle gissa det, är väl ett samarbete mellan IF och Triumph precis som det är mellan Yamaha och LF.

Ja, något slags samarbete måste det ju vara, annars förstår jag inte varför If tar 8500 kr/år för hel/hel när en liknande hoj hos If typ Fazer 1000, Z1000 eller Hornet900 kostar minst det dubbla?

Nja, IF kan ju göra det fritt från Triumph. Men det finns säkert någon överenskommelse, precis som ni säger. Intressant dock att Triumph isf inte drar några växlar av samarbetet som t.ex. BWM. Står inte ens om den på hemsidan.

Anledningen till att jag undrar om någon vet är att jag förra året ringde till Triumph i Stockholm och frågade om försäkringen. Som svar fick jag 'Den har vi inget med att göra - det är IF som har en försäkring för våra motorcyklar'. Hon kan iofs menat att de inte har hand om försäkringar, men det var inte intrycket jag fick.

Vidare kan man undra om Triumph inte skulle kämpat lite hårdare för att behålla 955-Daytonan inom försäkringen om de nu sponsrat den.

/Y

Ursprungligen tror jag utan att veta säkert att den Svenska Triumph-klubben förhandlade även för de nya hojjarna men nu står det på deras hemsida att de inte har nåt att göra med försäkringarna för de nya hojjarna. För Triumph's klassiker så har Svenska Triumphklubben fortfarande ett samarbete med IF och Folksam.

Tidigare så var man tvungen att vara medlem i Svenska Triumph-klubben även för oss med nyare hojjar men det kravet släppte IF för några år sedan. På samma sätt som man även släppt klubbanslutning för andra så kallade märkesförsäkringar.

Är väldigt nöjd med min speed triple -99 ! :yoparty

Men jag är på jakt efter en annan undertail..(vad det nu heter)
vill ha bort den fula läppen som man envisas med att sätta på våra mc.s.
Var finns detta att köpa?? :va

Har köpt nytt Micron o Power comander.. Mmm ..skööönt ljud o bättre vrid o effekt. :banana

/David

Veckans trådlyft..

David81 skrev:
Är väldigt nöjd med min speed triple -99 ! :yoparty

Men jag är på jakt efter en annan undertail..(vad det nu heter)
vill ha bort den fula läppen som man envisas med att sätta på våra mc.s.
Var finns detta att köpa?? :va

Har köpt nytt Micron o Power comander.. Mmm ..skööönt ljud o bättre vrid o effekt. :banana

/David

Du är medveten om att tråden är en månad 23 månader gammal?

sgtpepper skrev:
Jo tjena, det var inte ett dåligt trådlyft :)

Kika på http://www.jacklilley.com/ där har dom en jävla massa Triumph-prylar bla till din hoj.

Kikade in där ja .. trevliga saker.. :)

Undertray o slipon samt powercomander till sommaren 05.
Ombyggnad under vintern till sommaren 06 sedan ..

Biturbo ... Köp ny!!! :banana

speed tripple givet vis., är visserligen en honda bög själv. men jag tycker att tipplen är så jävla cool. och den går faktiskt hjävligt bra. men det är inte något man kör långt med. lite jobbig i höga farter. men det är ju alla hojjar utan helkåpa. köp den du trivs bäst på. men coolfaktern är nog störst på trippeln. och försäktingen mycket billigare. hornet har samma försäkring som en cbr 900. trippeln finns det en speciel tiumph försäkring. tror att det är max 6800 helår helfösäkrad om jag inte har fel för mej.

lycka till

mvh stefan :arsele

CMF skrev:
och den går faktiskt hjävligt bra. men det är inte något man kör långt med.
Jo, man kan köra långt om man är hård :). Jag har tourat i Norge två år på raken med min Speed Triple och kört 250-300 mil varje gång och det funkar :).

HönaPower skrev:
Har det helt gått alla förbi att man kan försäkra en Hornet BILLIGT via IF:s nya Hondaförsäkring??
Jo visst, Hornet 600 går ju att försäkra till ett bra pris, men 900:an går ju bara att trafikförsäkra och ska man jämföra Speed Triple med Hornet så bör man ju jämföra med 900:an för rättvisans skull.

sgtpepper skrev:
Jo, man kan köra långt om man är hård :). Jag har tourat i Norge två år på raken med min Speed Triple och kört 250-300 mil varje gång och det funkar :).

Jo visst, Hornet 600 går ju att försäkra till ett bra pris, men 900:an går ju bara att trafikförsäkra och ska man jämföra Speed Triple med Hornet så bör man ju jämföra med 900:an för rättvisans skull.

Japp.. För det finns ju ingen 1100 ;)

sgtpepper skrev:

Jag ska toura med min S3 i Norge i sommar, utan vindavvisare dessutom :yoparty

TM skrev:
Jag ska toura med min S3 i Norge i sommar, utan vindavvisare dessutom :yoparty
Vindavvisaren är mest snygg och gör inte så stor skillnad tycker jag (är 188 cm lång). En fullpackad tankväskan däremot hjälper till att hålla borta fartvinden.

Men tourar man i Norge så blir det ju oftast väldigt aktiv kurvkörning tack vare kanonvägarna, det är inte ofta man ligger och klämmer spikrak motorväg direkt och när man väl gör det så vågar man ändå inte köra allt för snabbt, så fartvinden är mest ett problem på transportsträckan till och från Norge.

Att köra 200 mill på t.ex autobahn däremot är nog inte så roligt, men det är det nog inte med någon naken hoj. :D

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8