Triumph Speed Triple

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Går i tankarna på att skaffa mig en hoj. Valet står mellan Honda CB 900 Hornet eller en sen Triumph Speed Triple.

Jag är nybörjare...... och 193 cm lång. Är någon av dessa hojjar lämplig ? Egentligen......

Hornet har ju sina sköna sidon som speedtripple inte har :D

fördelar med båda 2 susab e ju billiga på hornet och tripple speed finns även en triumph försäkring hos trygg hansa :crash (tror jag) som e "billigare" än andra. sköna hojar begge. polaren ska köpa tripplen, och verkar tycka att det vart nåt av det bästa han kört (har dock ej fått provkört min).

håll i tankarna att honda har 2 års hel garanti och 5 års motorgaranti vilket jag haft nytta av när bakhjuls lagret gick.
jäkligt fin att köra i staden, där man har kraft hela vägen i registret vilket är tacksamt om man e nybörjare.

kan ifs tycka att horneten är lite väl "mjuk" i fjädringen fram, funderar faktiskt på att fixa ett par öhlins fjädrar så en blir styvare. Med andra ord kan den kännas lite sladdrig mest i höga hastigheter.

Men i övrigt vilken hoj att köra mitt bästa val hitills :tummenupp

Last edited:
Jag funderade precis som du både på en Hornet 900 eller en Speed Triple och provkörde båda två. Till slut blev det en Speed Triple.

Jag tycker att båda hojarna är väldigt roliga att köra, Hornetens växellåda är mumsfillibubba, som att skära i smör med ett samurajsvärd, motorn är också rapp och fin.

Speed Triplens motor har ett skönt klös i sig och ett jävligt fint chassi, Triplen är i princip en Daytona fast med omtunad motor (mindre toppeffekt, mer effekt i mellanregistret, samma chassi). Det finns mer lull-lull på Triplen, steglöst justerbara dämpare, stålomspunna bromsslangar, enkelsving och så, på Horneten har dom sparat in lite på sånt.

Jag är 188 cm lång och tycker att jag sitter riktigt bra på båda. Horneten har jag inte kört lika långa sträckor som Triplen men jag tyckte den var skön, på Triplen blir jag lite trött i knäna efter kanske 6-7 mils körning, men så är det ju med de flesta hojar som inte har fotpinnarna långt fram (läs glidare).

Jag tycker du skall provköra båda två och se vilken du gillar bäst, båda två är mycket trevliga hojar, men i mitt tycke är Triplen ett snäpp högre med en mycket charmig motor och ett sportigare chassi, Triplen är dock dyrare men det kan kompenseras av försäkringspremien på 8500 hel/hel hos If (inte TH) i zon 1. SUSAB har inte längre lika bra premier på Horneten, jag blev erbjuden en hel/hel på 18000....

Last edited:
Horneten är inte billig på Susab längre.
De har höjt sina premier mkt kraftigt detta året.
De ville tex ha 10136kr Hel/hel för min ett år gamla Bulle. (zon2)
ehe, dem tog jag inte...

Speed Tripplen kan man lösa via Triump försäkringen. Komer inte ihåg om det va 6000 eller 9000 den kosta...
Men de har hör självrisk - 9000, har jag för mig (slängt lappen jag skrev upp allt på)

sgtpepper skrev:
Hornetens växellåda är mumsfillibubba, som att skära i smör med ett samurajsvärd

Aj fan jag som sitter och spänner rycken som en irriterad gorilla varje gång jag växlar till andra växeln :( för att det slår så...
kanske borde kolla upp det

Starstriker skrev:
Går i tankarna på att skaffa mig en hoj. Valet står mellan Honda CB 900 Hornet eller en sen Triumph Speed Triple.
Jag är nybörjare...... och 193 cm lång. Är någon av dessa hojjar lämplig ? Egentligen......

Som Speed Triple ägare rekomenderar jag givetvis Triplen.
Jag köpte hojen av en 190 cm person som numera har ångrat att han sålde den :D
Det enda jag kan påpeka om Trajan är att den kan vara lite "studsig" i baken i kurvor vilket förra ägaren som var 20 kg tyngre inte märkte av.
Annars är det en mycket "trevlig" hoj som jag rekomenderar skarpt.
Snacka mer med Trajafolk på siten:
955i.net

Lycka till med ditt val av hoj :)

Tack för svaren. Anledningen till att jag frågar är att jag inte har lappen i handen förrän i juni, så jag har ju ingen möjlighet att provköra (inte i butik iaf).

Efter att ha lyssnat med andra samt läst och forskat lite har jag fått intrycket av att triplen är lite "styggare" och har mer pulver. Förmodligen klarar man sig utan det som nybörjare, men redan efter ett par veckor kan jag tänka mig att det kanske kommer till användning.

Hur är kvalitén i Triump kontra Honda ?

Tyvärr är båda hojjarna ganska sällsynta på beg-marknaden, så det blir väl tilla tt köpa nytt. Är Triumphens 10-20000 kronors högre pris motiverat ?

Jag är också inne på att köpa en Speed Tripple, villkoret för att få teckan en Triumph försäkring är att man fyller 25 det år man tecknar försäkringen. Bara så att ni vet

"Kåpan" man kan köpa till kostar nästan 3000:- Tycker det är ganska saftigt dyrt! Men med så billiga premier så måste dom väll tjäna pengar nån annanstans :fakta
Nån som vet hur mycket den kåpan hjälper? Är 1.85cm lång och vill gärna kunna åka lite längre dagsturer nämligen.
Hur är kvalitén på Triumph? Nån som haft problem med sin Sprint/Speed Tripple?

Kvaliten ska tydligen ha höjts mellan 01 och 02, fullt jämförbar med kawas kvalitet, kanske Yammas. Inte Honda dock =)

jag provkörde en del förra året innan jag köppte min hornet 600a

sp3 e jävligt go med en rätt så hög sittställning rak i ryggen ett grymt bra drag hela vägen från botten som kanske avtar lite väl tidigt upp mot dom tvåsiffriga talen på varvräknaren! men det är en skön hoj som går fint ! därimot tyckte jag att skillnade på en ny 02 och en 800 mil gammal 01 var enorm 02 är ju en annan hoj men sådan skillnad!! 02an är helt klart värd dom extra tusenlapparna!!!!

hornet 900 det man märker störst skillnad på tycker jag är den tysta mjuka fina motorgången och som tidigare nämnts växellådan som är bra mycket trevligare än sp3ans, horneten känns inte så brutal när man kör den men det räcker gott och väl till det vill jag låva !!

om du är nybörjare så tycker jag att du ska gå på en 600 den räcker till gott och väl !! finns ett par begangnade till en billig penning och dom ligger i försäkringsklass 6 med sina 96 hk vilket är (har jag för mig)14 hk mindre än hos 900 men den är även ett par kg lättare

600 är mera framotlutad körställning och man får varava mer men va fan det är ju en motorcykel och dom ska ju varvas!

har du tänkt på ducati monster 900 ie?? har acc som en hornet 600a något högre toppfart och massa mera vrid och den låter coolast av dom allihopa + att det är försäkrings klass 5 vilket är mycket bra! dock - för dyra servicar men det vägs upp av försäkringen om man inte kör jättemycket varje år!

lycka till och kör försiktigt ! det gör ont och är dyrt att åka på 0 hjul!

Bara måste lägga upp den här. Lätt den snyggaste hojen på klotet enligt mig (2:a kommer gråa R1 -02)! Kommer inte ihåg var jag hittade bilden - kanske här för länge sedan.

triple.jpg

MackeNo1 skrev:
"Kåpan" man kan köpa till kostar nästan 3000:- Tycker det är ganska saftigt dyrt! .... Nån som vet hur mycket den kåpan hjälper

Skulle jag också vilja veta. Nån som har kört lite längre sträckor med kåpan som kan berätta om den gör nån nytta?

chox skrev:
Skulle jag också vilja veta. Nån som har kört lite längre sträckor med kåpan som kan berätta om den gör nån nytta?

Pratade med en ägare till en S3a idag och han sa inte helt oväntat att vinden flyttar sig från kroppen till huvudet med flyscreenen på. Den gör tydligen märkbar skillnad men inte överdrivet mycket. Han föredrar att köra med den på i vilket fall.

Nicke skrev:
Bara måste lägga upp den här. Lätt den snyggaste hojen på klotet enligt mig (2:a kommer gråa R1 -02)! Kommer inte ihåg var jag hittade bilden - kanske här för länge sedan.

Nicke, det var jag som la upp den där, jag photoshoppade dit DHH-lyset, annars är bilden tagen från någon exhaust-tillverkares sida.

Aha :) Den var riktigt jäkla snygg. Lyset gjorde mycket + underseat-köret. Lite mer tveksam till såna speglar bara.

Nicke, det var jag som la upp den där, jag photoshoppade dit DHH-lyset, annars är bilden tagen från någon exhaust-tillverkares sida. [/B]

Kastar in bild på min egen strippade Daytona.

Varken Hornet 900'an eller Speed Trippeln är några nybörjarhojjar.

Det som talar för S3'an är att den har betydligt lägre torrvikt än Horneten. Ska man köpa en tripple så bör man nog allvarligt fundera på en -02'a. Man har gjort en hel del förbättringar på framförallt motorn och lådan. Flyttat startmotoringreppet samt ökat effekten och sänkt varvtalet där man har vridmomentmax. Bla omkonstruktionen av startmotorn har medfört att det karakteristiska rasslet har försvunnit till viss del. Triumph's flyscreen gör sitt jobb och man märker en tydlig skillnad utan den.

I Bike hade man testat just Trippeln mot Hornet, Ducce S4 och Fazer 1000. Det som var intressant var att Trippeln var den som tog hem mest poäng på vägegenskaper och chassi. Däremot ligger den efter i toppeffekt och prestanda. (Åtminstone på papperet) Sammanfattningen i testet var att Fazer 1000 var den hoj som var mest allround och passade till det mesta.

Men varje förare har ju sin uppfattning och man bör nog provköra och bilda sig en egen uppfattning.

Hornet har jag inte provkört så den vet jag inget om men säkert en rolig hoj.

Bifogat

• t5.jpg
    t5.jpg
    123.2 KB · Visningar: 375
Var precis och provkörde en s3a i tre timmar, fan vilket vrid, kärlek. En sån ska jag ha! =)

tyvärr är det väll så att det bara är s3an som är gångbar försäkringsmässigt!! om man inte går på en klass 6 hoj efterssom att alla andra är klass 7 och betalar man klass7 försäkring kan man ju lika gärna ha en hoj med kåpor !! man kör ju inte utan kåpor för att det är kul att få skallen bortblåst! jag får ont i nacken efter ca 20 mil på morotvägen i 160-200 km/t

För tillfället är det ju hyfsade premier på S3'an hos IF. Men det räcker ju att tillräckligt många börjar krasha med dom för att det ska bli likadant som det som hände med Daytonan. När det inte längre var hållbart så lyfte man ur Daytonan ur märkesförsäkringen. Så jag tycker nog inte att man just nu ska stirra sig blind på att premien är bra och använda det som ett argument att köpa den av den anledningen. För övrigt torde den ju ocksa vara klassad som en 7'a.

Jag gick i valet och kvalet mellan en Hornet 900 och en Triumph S3. Till slut valde jag S3:an, dels på grund av försäkringen men även på grund av motorns karaktär och på det faktum att den känns lite mer säregen än Horneten.

Flyscreen:en (eller vindavisaren) kostar en slant minst sagt, närmare bestämt 2300 kr. Jag har svårt att säga att den egentligen är värd denna summa, men motorcyklar och ekonomiskt förnuft går ju sällan hand i hand och om man bortser från förnuftet så är jag nöjd med den, den ger en viss vindavlastning och den gör att hojen ser ännu ballare ut ;).

Triumph har ju ett rätt stort sortiment av orginaltillbehör och det mesta kostar jävligt mycket, därför kan det vara intressant att köpa eftermarknadsprodukter istället, kika t.ex på www.jacklilley.ltd.uk för diverse tillbehör och www.wolfracing.co.uk för slipons/underseat-system.

Jag är helnöjd med min hoj, vridet och motorn gör mig glad :). Dock så får jag en jävla träsmak i arslet efter 5-6 mil och det blåser ganska duktigt även med vindavvisaren, så vill man ha en tvättäkta touringhoj för långresor ner till kontinenten så kanske inte en S3:a är det bästa valet.

Mitt kommande projekt är att köpa ett slipon, för orginalet gör ingen glad och jag känner att triple-motorns grymma karaktäristiska morrande vill morra lite högre än det svaga nynnade som orginalet ger. Jag hörde en S3:a med slipon för ett par dagar sedan när jag väntade på bussen och fick fan i mig ståpäls, ljudet är mycket trevligt och argt, inte riktigt lika påtagligt som V-twinnar, men ändå mycket tillfredsställande :).

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8