triumph speed triple lr yamaha fz1-n ?!?!?!?

• Thread starter Thread starter sinsinatra
  • Start date Start date
sinsinatra skrev:
2425071 jag läste i någon annan tråd om dåliga bromsar. nu kommer jag inte ihåg om det var just s3:an eller någon annan triumph. tror dock det var s3:an, den som skrev uttryckte sej som att han hade champinjoner i oken :hihi eller nåt sånt. hur löste du ditt problem med bromsarna?

Provkör.
Provkör.
Provkör igen.

Jag köpte ny hoj för exakt två månader sen, och hade funderat fram och tillbaks 93 ggr om jag skulle välja en Super Duke eller en S3.

Till slut var det följande som avgjorde efter mängder av provkörningar:
- S3 billigare i försäkring
- S3 ger mindre vibrationer i händer/fötter/arsle, trepipen går jämnare än den vilda KTM-twinen
- S3 lite renare i designen, tycker den är snyggare
- S3 lite lite "mognare", mer komplett som hoj (om man nu kan snacka om mogen hoj med 130 hästar, den utväxlingen och det kvickstyrda chassit)

Kan inte säga att jag ångrat köpet av S3:n ett smack. Om du väljer en av dessa två kommer du få hur j-a kul som helst, så det handlar om små och ofta subjektiva saker som avgör.

Det som talar för SuperDuke (men som inte räckte för mig):
- Fantastiskt ljud, speciellt med Akra helsystem
- Sanslöst piggt chassi, på gränsen till för nervöst
- Sjuk busfaktor, det gåår inte att köra vettigt med den

Båda har grymma bromsar. 05 S3 hade lite problem med svampig frambroms, men det fixades av verkstäderna om man bad dem (luftning?). På 06:an är det fixat.

Yamman var inte på min lista överhuvudtaget.

FZ1-N är helt underbar! Har kört 850 mil sedan 28/6 och är helt lyrisk. Snäll som ett lamm upp till 4000 RPM. Vid 5000 så börjar det hända grejer och från 8000 upp till 12000 är det helt hysteriskt! Körställningen är underbar, körde 60 mil på en dag, kom hem och ville bara köra mer!

Perfekta bromsar och allt tal om att mellanregistret inte räcker till är skitsnack! Bränsleinsprutningen lär man sig sig hantera, tar man det försiktigt så blir det inga häftiga till- och frånslag.

Vill man inte ligga dubbelvikt över tanken och ha ont i handlederna så är det FZ1-N som gäller!

s3:an verkar ha mer vrid vid lägre varv än vad fz1:an har, men färre hästar dock.

får nog ta och provköra helt enkelt. och vem vet vad som kommer till nästa säsong :rolleyes:

Kowalski skrev:
2425239 Provkör.
Provkör.
Provkör igen.

Jag köpte ny hoj för exakt två månader sen, och hade funderat fram och tillbaks 93 ggr om jag skulle välja en Super Duke eller en S3.

Till slut var det följande som avgjorde efter mängder av provkörningar:
- S3 billigare i försäkring
- S3 ger mindre vibrationer i händer/fötter/arsle, trepipen går jämnare än den vilda KTM-twinen
- S3 lite renare i designen, tycker den är snyggare
- S3 lite lite "mognare", mer komplett som hoj (om man nu kan snacka om mogen hoj med 130 hästar, den utväxlingen och det kvickstyrda chassit)

Kan inte säga att jag ångrat köpet av S3:n ett smack. Om du väljer en av dessa två kommer du få hur j-a kul som helst, så det handlar om små och ofta subjektiva saker som avgör.

Det som talar för SuperDuke (men som inte räckte för mig):
- Fantastiskt ljud, speciellt med Akra helsystem
- Sanslöst piggt chassi, på gränsen till för nervöst
- Sjuk busfaktor, det gåår inte att köra vettigt med den

Båda har grymma bromsar. 05 S3 hade lite problem med svampig frambroms, men det fixades av verkstäderna om man bad dem (luftning?). På 06:an är det fixat.

Yamman var inte på min lista överhuvudtaget.

vad får du pröjsa i försäkring för din hoj? och hur gammal är du?

Last edited:
Förra hösten provkörde jag en Speed Triple -05 och i våras körde jag en FZ1 -06. Baserat på de provkörningarna skulle jag ta S3:an utan att blinka. Sjukt rolig hoj måste jag säga! FZ1:an var inte den tråkigaste hojen jag kört men bra nära. Snabb men karaktärslös skulle man kunna säga. Visst är en Crescent Compact tråkigare men bara marginellt. Jag har nog aldrig varit mer besviken efter en provkörning.

Iofs tyckte jag att Aprilia RSV Mille -06 hade lite tråkig motor, så man kanske inte ska lyssna alltför mycket på mina åsikter. Men den hojen hade i varje fall ett härligt chassi med bra bromsar osv. Det kan man inte säga om FZ1:an. (Ja, jag vet, besvikelsen från provkörningen sitter i fortfarande. Det är därför jag måste spy galla över den).

sinsinatra skrev:
2425071 jag läste i någon annan tråd om dåliga bromsar. nu kommer jag inte ihåg om det var just s3:an eller någon annan triumph. tror dock det var s3:an, den som skrev uttryckte sej som att han hade champinjoner i oken :hihi eller nåt sånt. hur löste du ditt problem med bromsarna?
Bettet i mina bromsar är då överjävligt, alla S3:or kommer orginal med stålomspunna slangar och de enda klagomålen jag hört på bromsarna var just på den första omgången av den nya modellen som kom 05, annars är bromsarna som sagt grümma, jag övade höghastighetsinbromsningar på Gelleråsen och det var som att släppa ut en bromsfallskärm :)

sinsinatra skrev:
2422864 några tips på hur man gör den fetare?
http://www.yamahacenter.com/templates/showobjectpage.asp?id=1998&oid=197949
+byte av avgas, sen är du hemma!

El Torpedo skrev:
2425470 Förra hösten provkörde jag en Speed Triple -05 och i våras körde jag en FZ1 -06. Baserat på de provkörningarna skulle jag ta S3:an utan att blinka. Sjukt rolig hoj måste jag säga! FZ1:an var inte den tråkigaste hojen jag kört men bra nära. Snabb men karaktärslös skulle man kunna säga. Visst är en Crescent Compact tråkigare men bara marginellt. Jag har nog aldrig varit mer besviken efter en provkörning.

Iofs tyckte jag att Aprilia RSV Mille -06 hade lite tråkig motor, så man kanske inte ska lyssna alltför mycket på mina åsikter. Men den hojen hade i varje fall ett härligt chassi med bra bromsar osv. Det kan man inte säga om FZ1:an. (Ja, jag vet, besvikelsen från provkörningen sitter i fortfarande. Det är därför jag måste spy galla över den).

Håller med dig, men jag körde Tuono -06 med akraslipon o tyckte den var asgrym jämfört med jamman.

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...