Triumph Speed Triple’n Touch

Detaljer detaljer.
Dom två plastsköldarna på framgaffeln verkar ha levt lite olika liv. Den ena är svart. Kanske inte så pass som den var från början när hojen var ny. Men helt ok i alla fall.
Den andra är gråvit. Hade gissat att det är avfettningsmedel som gjort att den blivit så. Men det skulle också kunna vara så att solen legat på ordentligt på den ena, men inte den andra.
251203 (1).jpg

Osymmetriskt och inte snyggt alls, så kan vi inte ha det. Rengöring och sedan på med ett medel som både snyggar till och återställer den ursprungliga färgen. När det gått så långt som det gjort i det här fallet så brukar man behöva gå på i omgångar för att "mätta" plasten.

251203(1) (1).jpg

Som synes så blir det i början lite flammigt. Även om det blir rejält mycket bättre. Båda ska såklart få samma behandling så dom matchar mer färgmässigt. Men redan nu är det rejäl skillnad. Med lite fler vändor över tid så kommer dessa bli riktigt jämna och fina i färgen.
 
Så är nu också tanken polerad.
Den hade fått sig några repor och även någon mindre lackskada.
251127 (1).jpg
251127(1).jpg

Men poleringen bet riktigt ordentligt även här och från att ha varit en matt, repig och rätt trist bekantskap så är den nu riktigt blank och fin!
Det gör så otroligt mycket för helheten att få lite glans på saker och ting. Och tanken är bland det mest framträdande.
Kul att det gör sån otrolig skillnad med en ändå så pass enkel insats.
251201(2).jpg251201(3).jpg
(Tanken dammig av polermedel både på före, och efterbilderna)
Detta är ju också något som man kommer att kunna njuta resultatet av under lång tid framöver.
Utöver tanken så testade jag även att putsa till det tankskydd som sitter på. Nån tunn kolfiberhistoria. Blev ett riktigt lyft även det!
Nu är all plast plus tanken vaxad och klar för sommarens posör-turer.
Dags att ta tag i mer smådetaljer.
 
Jag ser fram emot att se avgasrören om banjoskruven var rostig. :crash Jag har använt smärgelduk och avslutat med Autosol. Det såg fördj...a illa ut tills efter första gången de blivit varma. :tummenupp
 
När polerade du din motor sist?

Det här är ett jobb jag aldrig gjort förut. Eller för den delen behövt göra förut...
Motorn på min S3a är riktigt matt och trist. Tittar man på bilder/Videos på andra S3 så är det inget unikt alls. Var och varannan är rätt matt. Troligen härstammar problemet från det färgval som Triumph gjorde till 955 motorerna. Den skulle ha behövt vara lite tåligare. Känslan är nästan att dom använt simpel enkomponentfärg. Men så ska det inte se ut på denna hoj.
Ett test gjordes för att se om det gick att göra något åt.
De flesta motorer, men 955an i synnerhet är ett riktigt myller av vinklar och vrår.
Testet föll väl ut men det insågs snabbt att detta kommer att ta en del tid i anspråk. Man vill ju ha samma blankhet på hela motorn. Annars spelar det ingen roll om det blänker lite här och var. Det ser ändå bara konstigt ut. Blank och blank förresten, motorn är lackerad i en svart halvblank lack. Men numera är den hel-matt.
251201(6).jpg
251201(5).jpg
251201(4).jpgAtt få den fin igen handlar bara om att för hand gå över alla dessa små skrymslen runt bultar och annat, och att ge det tid... Trägen vinner

251201(7).jpg

När väl dom små pilliga områdena var klara blev det enklare. Fram med maskin och polera järnet för att få liv i lacken igen.
När man var mitt uppe i det så märkte man inte att det blev någon skillnad. Men så tog man ett steg tillbaka, och plötsligt var dom där timmarna av envist gnuggande plötsligt ganska så motiverade. Jösses vad en blank motor kunde lyfta känslan på en Hoj.

251201(1).jpg
251201.jpg
251201(3) (1).jpg
251201(2) (1).jpg

Detta tog lite längre tid än jag räknat med. Men å andra sidan så var det kul att fortsätta och se hur del efter del blev finare och finare. Jag har hittills valt att inte lägga nån form av lack skydd på motordelarna. Detta då jag misstänker att värmen kan bränna bort, eller ännu värre, fast lackskyddet. Ville heller inte lägga på vissa delar och inte andra. Så det får bli ett test för att se hur det kommer klara sig helt utan skydd.

Tillslut var alla delar klara, och klockan alldeles för mycket.

Sjönk ändå ner i lämplig stol och avnjöt en kall dricka medan jag beundrade resultatet av utfört arbete. En go känsla :)
 
Last edited:
Däcken var ju lite sådär. Dessutom trådsmala bak. IG på det. Gav mig på att montera bort framhjulet. Brukar inte vara det svåraste att ge sig på men här blev det motstånd. Hjulaxeln var åtdragen som berget och ville inte lämna sin plats. Det hade sin förklaring visade det sig. Någon gång hyffsat i närtid så har givaren till hastighetsmätaren gått sönder. Den har bytts ut mot en ny men när man monterat den så har det gått fel. Många av dessa givare ser ut på samma sätt. Dom sitter monterade på hjulaxeln med ett spår på framgaffeln som ska "låsas" mellan två klaffar på givaren.
Tyvärr hade detta hamnat lite snett. Det hade inte hindrat att man återmonterat hjulaxeln. Detta hade inte gått så bra eftersom kilarna tog emot innan axeln var riktigt på plats. Det hade lösts med att ta i...
Lösningen på detta blev såklart att återigen ta i för att få loss axeln. Det gick tillslut bra men den nya fina givarens ena kil var skadad. Kommer behövas en reparation här. Eller i värsta fall byte.

Men hjulet är av och redo för ett nytt klistrigt däck.
251209.jpg
251209(1).jpg
Bromsskivorna var lite för stora för att mitt däckkrängarverktyg skulle kunna klara däckbytet så det fick bli bortmontering av bromsskivorna.
Däcket var det absolut segaste att få av. Gissningsvis pga. åldern. Men nu är det av!
 
Last edited:
När polerade du din motor sist?

Det här är ett jobb jag aldrig gjort förut. Eller för den delen behövt göra förut...
Motorn på min S3a är riktigt matt och trist. Tittar man på bilder/Videos på andra S3 så är det inget unikt alls. Var och varannan är rätt matt. Troligen härstammar problemet från det färgval som Triumph gjorde till 955 motorerna. Den skulle ha behövt vara lite tåligare. Känslan är nästan att dom använt simpel enkomponentfärg. Men så ska det inte se ut på denna hoj.
Ett test gjordes för att se om det gick att göra något åt.
De flesta motorer, men 955an i synnerhet är ett riktigt myller av vinklar och vrår.
Testet föll väl ut men det insågs snabbt att detta kommer att ta en del tid i anspråk. Man vill ju ha samma blankhet på hela motorn. Annars spelar det ingen roll om det blänker lite här och var. Det ser ändå bara konstigt ut. Blank och blank förresten, motorn är lackerad i en svart halvblank lack. Men numera är den hel-matt.
View attachment 523665
View attachment 523666
View attachment 523667Att få den fin igen handlar bara om att för hand gå över alla dessa små skrymslen runt bultar och annat, och att ge det tid... Trägen vinner

View attachment 523668

När väl dom små pilliga områdena var klara blev det enklare. Fram med maskin och polera järnet för att få liv i lacken igen.
När man var mitt uppe i det så märkte man inte att det blev någon skillnad. Men så tog man ett steg tillbaka, och plötsligt var dom där timmarna av envist gnuggande plötsligt ganska så motiverade. Jösses vad en blank motor kunde lyfta känslan på en Hoj.

View attachment 523669
View attachment 523670
View attachment 523671
View attachment 523672

Detta tog lite längre tid än jag räknat med. Men å andra sidan så var det kul att fortsätta och se hur del efter del blev finare och finare. Jag har hittills valt att inte lägga nån form av lack skydd på motordelarna. Detta då jag misstänker att värmen kan bränna bort, eller ännu värre, fast lackskyddet. Ville heller inte lägga på vissa delar och inte andra. Så det får bli ett test för att se hur det kommer klara sig helt utan skydd.

Tillslut var alla delar klara, och klockan alldeles för mycket.

Sjönk ändå ner i lämplig stol och avnjöt en kall dricka medan jag beundrade resultatet av utfört arbete. En go känsla :)

Motorn sitter skyddad bakom kåpor så den är hyfsat snygg även efter en massa mil.
Om någon däremot hade sagt att jag skulle vaxa svingen hade jag nog varit skeptisk. Men nu gör jag det varje gång jag tar av den för att smörja den och stötdämparlänkaget. På 97 - 01 ska kedjespänningen se slack ut annars förstör man nållagret i svingen vid utgående drev. :fakta
Utan "tipset" om att spänna kedjan på en SMC-kurs för 24 år sedan hade det dröjt innan jag fått den erfarenheten. Nu vet jag vad jag ska säga när jag "tipsas" av instruktörer. :hihi
Men dina grenrör ser väldigt fina ut. :tummenupp


1765804065963.png
1765804395772.png
 
Last edited:
Motorn sitter skyddad bakom kåpor så den är hyfsat snygg även efter en massa mil.
Om någon däremot hade sagt att jag skulle vaxa svingen hade jag nog varit skeptisk. Men nu gör jag det varje gång jag tar av den för att smörja den och stötdämparlänkaget. På 97 - 01 ska kedjespänningen se slack ut annars förstör man nållagret i svingen vid utgående drev. :fakta
Utan "tipset" om att spänna kedjan på en SMC-kurs för 24 år sedan hade det dröjt innan jag fått den erfarenheten. Nu vet jag vad jag ska säga när jag "tipsas" av instruktörer. :hihi
Men din grenrör ser väldigt fina ut. :tummenupp


View attachment 523828
View attachment 523829
Haha. SMC-kedja, det vet bara SMC när den är rätt spänd. Tror dom!
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top