triumph snabbkop...

Bobster

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
Triumph Daytona 600
ville bara meddela att ni som äger triumph skall åka till en återförsäljare och byta bränsle slangarnas snabbkoppling ! då den i plast tydligen spricker! :huvet ha det gött

snabbkopplingen hane-hona

Hej,

jag gjorde exakt som det står att man inte skall göra.
Monterade av snabbkopplingen själv, och den gick i tusen bitar. (detta är ett och ett halvt år sedan).

Nu skulle jag kolla tändstiften.
Lossade tanken. Vred undan den för att komma åt luftburken. Men vad händer då ... det läcker bensin från snabbkopplingen. Snabbt av med slangarna. Den ena honan (som ju sitter i fästplattan till förgasaren) höll tätt, medans den andra läckte som ett såll. Backventilen fungerade inte.

Och givetvis tankade jag fullt i förrgår ...

Jaha, det vara bara att låta all bensin rinna ut i en balja.

Till verksta'n i morse. Hurra! De fanns på lager - men båda gick sönder när de försökte lossa på dem. (de är ju i PLAST ...).

Tyvärr så finns inga ersättnings i metall (i alla fall inte från Triumph).

En liten varning alltså. Håll koll på dessa kopplingar även fast du har bytt hanen!

/Ola

Råkade ut för samma grej i höstas då jag behövde byta ett tändstift (triple -00). Enligt papprerna jag fick med så är anslutningarna bytta 1/11-04.
Enligt min Haynes så skulle det bara vara att rycka ut så skulle en backventil hålla tätt.. men nej då, det rann på i riktigt bra fart :huvet

Hade som tur var endast ca 5l i tanken så det gick juh ganska bra att slanga ur, men ytterst besvärligt var det.

Bävar inför nästa gång man behöver få bort tanken.. tänkte trycka i ett gäng iridium-stift så snart som möjligt.

Är det sådana ni har på Trajorna http://www.redracingparts.com/pictures/fz/F88500.jpg dessa används av folk inom racingen icke helt problemfritt, skall det vara snabbkopplingar skall de vara i metall.

Som notis så fanns dessa på KTM Rally fabrikarna i dakar 2001, samtliga fabriksförare tvingades byta dem under tävlingen då de gick sönder..

Boris JR skrev:
2081459 Är det sådana ni har på Trajorna http://www.redracingparts.com/pictures/fz/F88500.jpg dessa används av folk inom racingen icke helt problemfritt, skall det vara snabbkopplingar skall de vara i metall.

Som notis så fanns dessa på KTM Rally fabrikarna i dakar 2001, samtliga fabriksförare tvingades byta dem under tävlingen då de gick sönder..

Japp, det är samma typ. Dock är de vinklade på Trajorna, men det ser ut att vara samma bräckliga plast.
Nåja, de är iaf utbytta mot kopplingar i metall på garantin - vad mer kan man förvänta sig?

Hittade dessa på t595.net, nu är det ett tag sedan jag fick för mig att plocka bort tanken. Men jag är tämligen säker på att det bara var hanen som var i stål på min och att honorna var i plast.

Så då lyder helt enkelt frågorna som följer:
-Var kan man få tag på sådana på enklast billigast sätt? är det bara till att knalla in på närmaste mc-verkstad?

-Vad ingick i garanti-bytet? känns lite konstigt att det bara är hanarna som är bytta. Fast det kanske var dom som sprack...

hanarna

Jezqio skrev:
2085612 Hittade dessa på t595.net, nu är det ett tag sedan jag fick för mig att plocka bort tanken. Men jag är tämligen säker på att det bara var hanen som var i stål på min och att honorna var i plast.

Så då lyder helt enkelt frågorna som följer:
-Var kan man få tag på sådana på enklast billigast sätt? är det bara till att knalla in på närmaste mc-verkstad?

-Vad ingick i garanti-bytet? känns lite konstigt att det bara är hanarna som är bytta. Fast det kanske var dom som sprack...

Det var hanarna som ingick i bytet.
Min verkstad var jätteschysst och lät bytet av honorna gå som garanti också.
Dessvärre får man ju endast plasthonorna. Nu funkar de väl tills nästa gång man tar bort tanken.

Det gick för övrigt inte att skruva ur honorna utan att de gick sönder. Det var bara att borra bort dem. Lite kinkigt eftersom man lätt får borrspån ner i bensinrören.

/Ola

Bobster skrev:
879890 ville bara meddela att ni som äger triumph skall åka till en återförsäljare och byta bränsle slangarnas snabbkoppling ! då den i plast tydligen spricker! :huvet ha det gött
prova biltemas snabbkoplingar till utbordare (suzuki)
dom klarar 100 liter/tim peje88

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...