FettSnok
96% enligt läkaren
Var timdebiteringen sådan eller bara ett höftskott. Har också fått för mig att verkstan haft att göra och inte gapat tom..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Strax utanför tullarna.
Trist för Peter-mycket trevlig snubbe
Vi räknar ang.verkstad och då antar vi att det är tre mekaniker och en verkstadschef,mekanikerna jobbar 5timmar per dag i genomsnitt(på vintern är det ju lågsäsong)och verkstadschefen drar inte in något.Lokal på 200kvm.i stan med kaffehörna och några lånehojar.
Okey då kör vi:
-Löner 3x25.000per månad=75.000 + sociala 55%=116.500 total lön per månad
-Hyra 200kvm. ca.20.000
-Hyra av diagnosdata 3000mån.
-Hyra av verktyg och lyftar och luftutsug och tryckluft och däcksmaskin mm.10.000mån.
-Skåpbil för ärende och hojhämtning 5.000
-telefon och data kontormaterial 3.000
-övrigt(revisor, försäkringar,marnadsföring) 2.000
Summa 160.000x12(år)=1.920.000
Möjlighet till debitering 5timmar dag x(vi kan säga 800)=4000 per mekaniker.Alltså 8000 dag maximum i intäkter x 5dagar vecka=40.000veckanx4veckor som ger en månad=160.000x11 som ger ett år=1.760.000
Summering 800 timmen räcker ej.Om man höjer till 1200tim.så har vi 2.640.000 per år vilket ger en vinst som är skälig(vilket banken kräver annars stänger dom rörelsen)Men,detta bygger på:Inga sjukdomar,ingen barnledighet osv.
Har säkert glömt några kostnader
Fan jag måste ha legat i koma, trodde dom blå styrt landet ett bra tag nu.
Jag blev kanske lite ivrig när jag skrev kalkylen(är ju inget ekonomiproffs)skall vara två mekaniker + verkstadschef.Ja,verkstadschefens dag går ju åt till pappersarbete,telefonsnack med folk som skall hitta lägsta pris,gratisråd till hemmamek.som mekat sönder sina hojar.Sedan glömde jag faktiskt momsen.Dra av 20% som ska till staten.Alltså.en modern verkstad måste nog ta rätt bra betalt.Sedan finns ju mulle meck som svartar i en källare med det är ju en jävla skillnad.Och det är klart lite intäkter på delar är där nog(men många kommer säkert med egen olja och filter från biltema)
Det tar några generationer innan den förändrade skolplanen raderat ut alla hantverkare. Utrotningen av hantverkare påbörjades som sagt var i slutet av 80-talet. Det verkar iofs inte finnas nåt större intresse hos våra borgare att återinföra dessa arbeten. Dom verkar snarare bara vilja införa drängar och pigor, läs ROT och RUT och andra formar av att vi ska göra tjänster åt varandra istället för att återuppbygga en exportindustri.
utrotningen beror nog mer på synen på sådana arbete samt den de låga lönerna, som gör att dessa arbete blir mindre "populära".
man är tvungen att stänga skola efter skola för man får inga elever till hantverksyrkena. vem fan vill olja ner sig från topp till tå för 110-130 kr/h när man kan göra Telefon appar och tjäna 3 ggr så mycket eller sitta i kommunfullmäktige och på sin höjd råka häfta sig i benet bara för man var nyfiken på hur det kändes ?
Mmmm just så ja,. Ytterst få som har kunskapen att skruva så pass själv här.
den doktor du hyr in vad för utrusting tar ha med sig ?? ett stetoskop !
hyr du in en konsult står du för arbetsredskapen!
det handlar ju kanske om vad man har för krav och omkostnader på sig som firma, när du lämnar in din bil/mc så kräver du att verkstaden ska kunna felsöka /reparera din nya BMW 1000 rr med fly by wire ,abs, anti sladd, sprut med potentiometrar hit och sensorer dit .. vilket i sin tur kräver att du som verkstad är uppdaterad med vad gällande datorer och mjukvara. och efter som datanördarna har lärt sig att ta betalt i generationer tillbaka så kostar en sådan dator hos VW (som exempel) 160.000 kr , då tillkommer abonnemangskostnad på mjukvaru uppdateringar på 10-15000 per år. på verkstaden som jag jobbar på har vi 6 sådana datorer samt 5 mindre som kostar 52000 kr/st
till detta kommer sen alla specialvertyg som fabriken kräver att vi har för att få vara auktoriserad ( får vi tacka gruppundantaget för) och det är en kraftig underdrift om jag säger att vi har verktyg för 2 miljoner kronor ( dessa kommer med automat leverans och går inte att neka till om man vill vara auktoriserad).
sen har vi kostnader för lånebilar (i vårt fall 7 st) som folk idag "kräver att man har" när jag börja som "smörj apa" fanns inte begreppet "lånebil" men har man inte det idag åker kunderna någon annan stans och servar sitt skit.
sen har vi 16 st administrativa tjänster för att ro detta runt med allt vad det innebär med t.ex telefonbokning, kundmottagning, reklamationsreglering reservdelspersonal, och chefer.
nyligen krävde audi att varje service ställe skulle ha en särskild dialoghall där man hade "förkontroll" på kundens bil samtidigt som man förde en dialog med kunden.. 10 miljoner kostade den .. den står oftast tom ska vi då tillägga
så med 390 kr/h så kan hade det varit stängt ganska snabbt .
nu vet jag att dagens mc verkstäder inte ser ut som en fullsketen VW/Audi anläggning men du förstår kanske vart jag vill komma ..
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |
![]() |
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey
För att fira den trefaldige... |
![]() |
Vi provkör Indian Sport Chief RT
I Allt om MC nummer 8 som k... |