Triumph Skåne kastar in handduken

Var timdebiteringen sådan eller bara ett höftskott. Har också fått för mig att verkstan haft att göra och inte gapat tom..

Jag lämnar gärna in min hoj på verkstad, men inte för över 1000kr/timme! Som jag vet att iallafall vissa tar! Då letar jag upp någon annan eller gör det själv.
Men det är nog inte enbart timpengen som gör att dom slår igen!

Trist för Peter-mycket trevlig snubbe
Vi räknar ang.verkstad och då antar vi att det är tre mekaniker och en verkstadschef,mekanikerna jobbar 5timmar per dag i genomsnitt(på vintern är det ju lågsäsong)och verkstadschefen drar inte in något.Lokal på 200kvm.i stan med kaffehörna och några lånehojar.
Okey då kör vi:
-Löner 3x25.000per månad=75.000 + sociala 55%=116.500 total lön per månad
-Hyra 200kvm. ca.20.000
-Hyra av diagnosdata 3000mån.
-Hyra av verktyg och lyftar och luftutsug och tryckluft och däcksmaskin mm.10.000mån.
-Skåpbil för ärende och hojhämtning 5.000
-telefon och data kontormaterial 3.000
-övrigt(revisor, försäkringar,marnadsföring) 2.000
Summa 160.000x12(år)=1.920.000

Möjlighet till debitering 5timmar dag x(vi kan säga 800)=4000 per mekaniker.Alltså 8000 dag maximum i intäkter x 5dagar vecka=40.000veckanx4veckor som ger en månad=160.000x11 som ger ett år=1.760.000
Summering 800 timmen räcker ej.Om man höjer till 1200tim.så har vi 2.640.000 per år vilket ger en vinst som är skälig(vilket banken kräver annars stänger dom rörelsen)Men,detta bygger på:Inga sjukdomar,ingen barnledighet osv.
Har säkert glömt några kostnader

Trist för Peter-mycket trevlig snubbe
Vi räknar ang.verkstad och då antar vi att det är tre mekaniker och en verkstadschef,mekanikerna jobbar 5timmar per dag i genomsnitt(på vintern är det ju lågsäsong)och verkstadschefen drar inte in något.Lokal på 200kvm.i stan med kaffehörna och några lånehojar.
Okey då kör vi:
-Löner 3x25.000per månad=75.000 + sociala 55%=116.500 total lön per månad
-Hyra 200kvm. ca.20.000
-Hyra av diagnosdata 3000mån.
-Hyra av verktyg och lyftar och luftutsug och tryckluft och däcksmaskin mm.10.000mån.
-Skåpbil för ärende och hojhämtning 5.000
-telefon och data kontormaterial 3.000
-övrigt(revisor, försäkringar,marnadsföring) 2.000
Summa 160.000x12(år)=1.920.000

Möjlighet till debitering 5timmar dag x(vi kan säga 800)=4000 per mekaniker.Alltså 8000 dag maximum i intäkter x 5dagar vecka=40.000veckanx4veckor som ger en månad=160.000x11 som ger ett år=1.760.000
Summering 800 timmen räcker ej.Om man höjer till 1200tim.så har vi 2.640.000 per år vilket ger en vinst som är skälig(vilket banken kräver annars stänger dom rörelsen)Men,detta bygger på:Inga sjukdomar,ingen barnledighet osv.
Har säkert glömt några kostnader

De tjänar väl pengar på delarna de säljer också eller räknar du bara timersättningen?

Jag tror inte du har inkluderat verkstadschefen i dina kostnader (eller rättare sagt skriver du "tre mekaniker OCH en verkstadschef" men du räknar på kostnader för tre personer och intäkter för två mekaniker) men jag tror inte att man i annat än statlig förvaltning kan ha en chef på tre anställda och chefen inte drar inte några pengar. Han kan ju inte ägna sig åt utvecklingssamtal med sina tre anställda hela dagarna...

Fan jag måste ha legat i koma, trodde dom blå styrt landet ett bra tag nu.

Det tar några generationer innan den förändrade skolplanen raderat ut alla hantverkare. Utrotningen av hantverkare påbörjades som sagt var i slutet av 80-talet. Det verkar iofs inte finnas nåt större intresse hos våra borgare att återinföra dessa arbeten. Dom verkar snarare bara vilja införa drängar och pigor, läs ROT och RUT och andra formar av att vi ska göra tjänster åt varandra istället för att återuppbygga en exportindustri.

Problemet ligger nog som sagts tidigare i stora lagervärden .. som sedan ska reas ut när en ny årsmodell kommer..

i bil världen har man sen länga slutat med att ha bilar i lager , man har ett par demobilar , och sen beställer man sin bil som tar 3-7 veckor (i bästa fall) att få!

det finns inte heller så mycket utrustnings alternativ som på bilar så fabrikerna behöver inte tillverka så jävla många olika varianter på varje modell vilket tyder på att det skulle vara ännu lättare/snabbare att beställa.

Jag blev kanske lite ivrig när jag skrev kalkylen(är ju inget ekonomiproffs)skall vara två mekaniker + verkstadschef.Ja,verkstadschefens dag går ju åt till pappersarbete,telefonsnack med folk som skall hitta lägsta pris,gratisråd till hemmamek.som mekat sönder sina hojar.Sedan glömde jag faktiskt momsen.Dra av 20% som ska till staten.Alltså.en modern verkstad måste nog ta rätt bra betalt.Sedan finns ju mulle meck som svartar i en källare med det är ju en jävla skillnad.Och det är klart lite intäkter på delar är där nog(men många kommer säkert med egen olja och filter från biltema)

Jag blev kanske lite ivrig när jag skrev kalkylen(är ju inget ekonomiproffs)skall vara två mekaniker + verkstadschef.Ja,verkstadschefens dag går ju åt till pappersarbete,telefonsnack med folk som skall hitta lägsta pris,gratisråd till hemmamek.som mekat sönder sina hojar.Sedan glömde jag faktiskt momsen.Dra av 20% som ska till staten.Alltså.en modern verkstad måste nog ta rätt bra betalt.Sedan finns ju mulle meck som svartar i en källare med det är ju en jävla skillnad.Och det är klart lite intäkter på delar är där nog(men många kommer säkert med egen olja och filter från biltema)

Om du räknar verkstadschefen som ägare så får ju han även vinsten som intäkt, inte bara sin lön, så han får nog motivera sig att ta en del av pappersarbetet på fritiden, kavla upp ärmarna och skruva lite han också. Att bara nyttja 66% av den avlönade arbetskraften leder nog till konkurs i de flesta branscherna.

Det tar några generationer innan den förändrade skolplanen raderat ut alla hantverkare. Utrotningen av hantverkare påbörjades som sagt var i slutet av 80-talet. Det verkar iofs inte finnas nåt större intresse hos våra borgare att återinföra dessa arbeten. Dom verkar snarare bara vilja införa drängar och pigor, läs ROT och RUT och andra formar av att vi ska göra tjänster åt varandra istället för att återuppbygga en exportindustri.

utrotningen beror nog mer på synen på sådana arbete samt den de låga lönerna, som gör att dessa arbete blir mindre "populära".
man är tvungen att stänga skola efter skola för man får inga elever till hantverksyrkena. vem fan vill olja ner sig från topp till tå för 110-130 kr/h när man kan göra Telefon appar och tjäna 3 ggr så mycket eller sitta i kommunfullmäktige och på sin höjd råka häfta sig i benet bara för man var nyfiken på hur det kändes ?

utrotningen beror nog mer på synen på sådana arbete samt den de låga lönerna, som gör att dessa arbete blir mindre "populära".
man är tvungen att stänga skola efter skola för man får inga elever till hantverksyrkena. vem fan vill olja ner sig från topp till tå för 110-130 kr/h när man kan göra Telefon appar och tjäna 3 ggr så mycket eller sitta i kommunfullmäktige och på sin höjd råka häfta sig i benet bara för man var nyfiken på hur det kändes ?

Låga lönen? Men ändå faktureras det högt för deras arbeten. Jag nämde konsultfirmorna tidigare. Jag gissar på en höft att du kan hyra in en disputerad doktor för samma pengar som vissa verkstäder fakturerar för ett lågkvalificerat arbete.

Har varit på väg att köpa en mindre mekanisk verkstad, eftersom jag har div egna ideer att utveckla. Han fakturerar 390 kr/timme. Han hyr också en lokal som han fyllt med maskiner under ett halvt sekel. Det är lite skillnad mot fordonsmecklarna, och alla hantverkare i byggbranschen. Och bara för att klargöra så är det inte i mitt intresse att ta över stafettpinnen i en sån bransch.

den doktor du hyr in vad för utrusting tar ha med sig ?? ett stetoskop !
hyr du in en konsult står du för arbetsredskapen!

det handlar ju kanske om vad man har för krav och omkostnader på sig som firma, när du lämnar in din bil/mc så kräver du att verkstaden ska kunna felsöka /reparera din nya BMW 1000 rr med fly by wire ,abs, anti sladd, sprut med potentiometrar hit och sensorer dit .. vilket i sin tur kräver att du som verkstad är uppdaterad med vad gällande datorer och mjukvara. och efter som datanördarna har lärt sig att ta betalt i generationer tillbaka så kostar en sådan dator hos VW (som exempel) 160.000 kr , då tillkommer abonnemangskostnad på mjukvaru uppdateringar på 10-15000 per år. på verkstaden som jag jobbar på har vi 6 sådana datorer samt 5 mindre som kostar 52000 kr/st

till detta kommer sen alla specialvertyg som fabriken kräver att vi har för att få vara auktoriserad ( får vi tacka gruppundantaget för) och det är en kraftig underdrift om jag säger att vi har verktyg för 2 miljoner kronor ( dessa kommer med automat leverans och går inte att neka till om man vill vara auktoriserad).

sen har vi kostnader för lånebilar (i vårt fall 7 st) som folk idag "kräver att man har" när jag börja som "smörj apa" fanns inte begreppet "lånebil" men har man inte det idag åker kunderna någon annan stans och servar sitt skit.

sen har vi 16 st administrativa tjänster för att ro detta runt med allt vad det innebär med t.ex telefonbokning, kundmottagning, reklamationsreglering reservdelspersonal, och chefer.

nyligen krävde audi att varje service ställe skulle ha en särskild dialoghall där man hade "förkontroll" på kundens bil samtidigt som man förde en dialog med kunden.. 10 miljoner kostade den .. den står oftast tom ska vi då tillägga

så med 390 kr/h så kan hade det varit stängt ganska snabbt .

nu vet jag att dagens mc verkstäder inte ser ut som en fullsketen VW/Audi anläggning men du förstår kanske vart jag vill komma ..

Det finns ett led som aldrig kunnat granskas och där sannolikt marginalerna är avsevärda; generalagenterna. Bland annat är det frånvaron av det ledet som gör att ett NGK super-special kan kosta 450:- hos min handlare men bara 130:- från någon tjomme i England. De är nog också det enda ledet i kedjan som gör en rejäl hacka på försäljning av nya mc.

Jag tror att för att ha en chans att lyckas som mc-firma i Sverige så kan man inte vara en "märkesverkstad/firma".. Möjligtvis om man är ensam på ett visst märke och ligger så pass att det inte blir alldeles för långt för kunder att ta sig dig.

Är du inriktad och bara auktoriserad på ett visst märke, typ Triumph eller vad det nu kan vara, så spelar det ingen roll hur duktiga dina mekaniker är då t ex alla som har någon sorts garanti på sina hojar ändå är tvingade att lämna in dem hos nån annan (om de har ett annat märke).

De som kommer finnas kvar om ett par år är de som är aukt. på flera olika märken.
Alternativt ett märke med ett väldigt brett sortiment och/eller som även har annat än MC. T ex Yamaha som har båtmotorer.

den doktor du hyr in vad för utrusting tar ha med sig ?? ett stetoskop !
hyr du in en konsult står du för arbetsredskapen!

det handlar ju kanske om vad man har för krav och omkostnader på sig som firma, när du lämnar in din bil/mc så kräver du att verkstaden ska kunna felsöka /reparera din nya BMW 1000 rr med fly by wire ,abs, anti sladd, sprut med potentiometrar hit och sensorer dit .. vilket i sin tur kräver att du som verkstad är uppdaterad med vad gällande datorer och mjukvara. och efter som datanördarna har lärt sig att ta betalt i generationer tillbaka så kostar en sådan dator hos VW (som exempel) 160.000 kr , då tillkommer abonnemangskostnad på mjukvaru uppdateringar på 10-15000 per år. på verkstaden som jag jobbar på har vi 6 sådana datorer samt 5 mindre som kostar 52000 kr/st

till detta kommer sen alla specialvertyg som fabriken kräver att vi har för att få vara auktoriserad ( får vi tacka gruppundantaget för) och det är en kraftig underdrift om jag säger att vi har verktyg för 2 miljoner kronor ( dessa kommer med automat leverans och går inte att neka till om man vill vara auktoriserad).

sen har vi kostnader för lånebilar (i vårt fall 7 st) som folk idag "kräver att man har" när jag börja som "smörj apa" fanns inte begreppet "lånebil" men har man inte det idag åker kunderna någon annan stans och servar sitt skit.

sen har vi 16 st administrativa tjänster för att ro detta runt med allt vad det innebär med t.ex telefonbokning, kundmottagning, reklamationsreglering reservdelspersonal, och chefer.

nyligen krävde audi att varje service ställe skulle ha en särskild dialoghall där man hade "förkontroll" på kundens bil samtidigt som man förde en dialog med kunden.. 10 miljoner kostade den .. den står oftast tom ska vi då tillägga

så med 390 kr/h så kan hade det varit stängt ganska snabbt .

nu vet jag att dagens mc verkstäder inte ser ut som en fullsketen VW/Audi anläggning men du förstår kanske vart jag vill komma ..

Visst har du en poäng, du står själv för verktyg och lokaler när du hyr in en konsult. Men medans fordonsmeklaren kommer med 2 års gymnasiestudier tar konsulten med sig 4 års gymnasiestudier + 4.5 års högskolestudier + 4 års forskarstudier. Skillnaden är alltså 10.5 år!
Jag tror inte att någon disputerad doktor frivilligt skulle byta bort dessa år = sin titel han mot en verstadslokal, några verktygslådor och aldrig så många diagnosinstrument.

"Lånebilar" Menar du att ni lånar ut bilar gratis? Eller menar du att ni har uthyresbilar? Det är en ganska stor skillnad då det senare bör ge plus i kassaflödet.

Sen undrar jag ju varför ni har sex sådana där diagnosinstrument för 160kkr om ni inte har full beläggning på alla sex? Och om ni har full beläggning på alla sex så är 160 kkr kexpengar. Kolla upp vad en CNC-fräs + en CNC-svarv kostar. Enligt bilmecklarlogik skulle man nog kunna fakturera 10000 kr/timme för en CNC-svarv...

160 kkr i utrustning är inget märkvärdigt alls i andra branscher. Vad kostar en traktor? Vad tror du man betalar per timme när man hyr in en tarktor med förare? Och den traktorägaren har även han ett garage som han måste betala på ett eller annat sätt. Inte får man några 1400 kr/h för att köra traktor inte trots att den kostar som 20 diagnosinstrument.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman