Triumph Scrambler -16 värde?

Bjornbor

Ny medlem
Gick med
7 Nov 2018
Ort
Linköping
Hoj
RC30 -89 CBX1000 -79
Vad kan en sån vara värd?
Endast 300mil och nyskick.
 

Bifogat

  • 7C33EC21-DC22-4A71-A7D1-C226AA89BD97.jpg
    7C33EC21-DC22-4A71-A7D1-C226AA89BD97.jpg
    128.1 KB · Visningar: 90
Skulle tippa på runt +70.000 kr och något över. Men, är det där en -16 på bild, ser mer ut som en -06 tycker jag?
Sista året med den gamla 900:an (865 cc)? Om man bildgooglar Triumph Scrambler 2016 och Triumph Scrambler 2017 får man olika träffar. Den nya Scramblern (900 cc exakt) kom inte förrän 2017, ser det ut som (minns inte själv...).

EDIT: Fast det hände nog inte särskilt mycket mellan 2006 och 2016? Förutom insprutet då. 2006:an måste väl fortfarande haft förgasare, som alla andra i Bonnevillefamiljen hade då.
 
Last edited:
Värde och värde!
Det var en av modellerna jag tittade efter när jag bytte hoj i år.
Generellt är prisbilden på blocket galet hög, många verkar tro att de ska få nära nog nypris för sina 10 gamla scramblers.
Nånstans mellan 65 och 70 skulle jag bedöma rimligt om jag utgår från min upplevelse på blocket.

Det låg en 2015 på blocket hela hösten som bara gått några hundra mil, den låg ute för 69 och jag tror ej att den blev såld.

Slumpen med rätt köpare har stor betydelse också.

Varför undrar du?
Köpa eller sälja?
 
Värde och värde!
Det var en av modellerna jag tittade efter när jag bytte hoj i år.
Generellt är prisbilden på blocket galet hög, många verkar tro att de ska få nära nog nypris för sina 10 gamla scramblers.
Nånstans mellan 65 och 70 skulle jag bedöma rimligt om jag utgår från min upplevelse på blocket.

Det låg en 2015 på blocket hela hösten som bara gått några hundra mil, den låg ute för 69 och jag tror ej att den blev såld.

Slumpen med rätt köpare har stor betydelse också.

Varför undrar du?
Köpa eller sälja?
Jag tror att folk sätter högt värde på sina <16 trajjor pga att de är de sista luftkylda gamla hederliga. Då de nytillverkade bara är vattenkylda med fuskföggar osv. Sådan känsla får åtminstone jag.
 
Värdet är det någon vill betala för din hoj inget annat.. allt annat är rena spekulationer.
 
Jag tror att folk sätter högt värde på sina <16 trajjor pga att de är de sista luftkylda gamla hederliga. Då de nytillverkade bara är vattenkylda med fuskföggar osv. Sådan känsla får åtminstone jag.

Fuskfuggar har det varit sen insprutet kom, tycker det är fiffigt att få det att se ut som fuggar. :)
 
2006:an måste väl fortfarande haft förgasare, som alla andra i Bonnevillefamiljen hade då.

Japp, 2006:an har förgasare, likaså 2007, minns inte om insprut kom 2008 dock. Tror de ändrade på tanken år 2008, jo tror faktiskt det blev insprut på 2008. Fick låna en nyare Scrambler när min 2006:a var på service, lånehojen hade insprut och jag och den kom inte riktigt överens. Den svarade något senare än min med fuggar gör, tyckte jag fick vrida mer på rullen för att den ska reagera och kändes öven något slö, men det kan ju ha nåt med inställningarna att göra förstås.
 
Hej, tack för alla svar! :hej
Som vissa redan insett och påpekat är det inte en -16 utan en -06:a.

Ligger vi närmare 50' än 60' i uppskattat försäljningspris med den nya infon att det är en -06?
 
Hej, tack för alla svar! :hej
Som vissa redan insett och påpekat är det inte en -16 utan en -06:a.

Ligger vi närmare 50' än 60' i uppskattat försäljningspris med den nya infon att det är en -06?

Tjööp den, luftkylda är de mest populära modellerna. :bow
Sen är den förstås old school, skitlätt att meka med. Men, kolla att den fått sin sensor utbytt, en kontakt som sitter nere i växellådan, mot veven eller vad den nu heter. Vet inte riktigt vad grejerna heter men jag vet hur de funkar och vad som händer om de inte funkar. Den ska vara justerad på återkallelse, fråga om den är justerad men säljaren kanske inte alltid vet.

Korrekt avstånd ska i så fall vara 0,8. Större gap = brända tändboxar/tändsystem. :)
 
Last edited:
Ja, köp om du gillar den. Efter att ha kollat service, förstås.

Den är inte snabbast. Ingen racer...
Lite tung för terrängen. 200+ kilo...
Har inte fjädring nog för terräng. För billiga komponenter...

Men, den är ju supercharmig och helcool. Kul hoj.

Häng på ett par sidoväskor (textil? patinerade och slitna?), sätt på en transparent fly screen (skyddar inte mycket, men lite...), på med värmehandtag och handskydd och ge dig ut på safari långt uti obygden.

Du kommer garanterat att se coolare ut än Ewan och Charlie gjorde på sina GS-bumsar och kommer att ha roligare bakom styret.

Jag blir nästan sugen på att köpa en själv! :)
 
Jag blir nästan sugen på att köpa en själv! :)

Det borde du göra! Du kommer garanterat att vara den coolaste i grannskapet. :)
På med effektljuddämparna och få ca 10 hkr till.

Sen kan man ju förstås plana toppen lite, byta ut luftfiltret mot separata mindre som sitter på varje förgasare, justera till förgasarna med andra munstycken och nålar och voilá – du har en ännu roligare Scrambler. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top