Triumph rocket III

  • Thread starter Thread starter mb
  • Start date Start date
mb skrev:
Nån som har provkört Triumphs 2,3-litersglidare? Den lär åtminstone ha vrid så det räcker :)

I senaste nummret av " Hojfolket " finns en provkörning om du ids leta upp denna.

Men då denna tidning skrivs av folk som tycker att virago är en fräck hoj och att 240 mils nonstopkörningar i nysnö till Nordkap på BMW är meningsfull sysselsättning skulla jag inte ta deras beskrivning för seriöst, i alla fall inte om man gillar aktiv körning på sporthoj.

Visst går den säkert fort rakt fram 0-100, men sen då..
 
mb skrev:
Hmm...277 km/h är verkligen inte illa pinkat. Tänkte du rätt där?

Nån som hängde med på hur det här urartade till en B-pajkastartråd förresten? :hihi


Hehe, räknade nog fel, fick det till 197 :va

Paj? sa du...PAJ?? här kastar vi inte mat :rofl
 
Jonas Magnusson skrev:
Visst går den säkert fort rakt fram 0-100, men sen då..
Vaddå "sen då"? Det är ingen sporthoj, folk som köper en Rocket är inte ute efter att ta kurvor med nedlägg lika lite som vi sporthojare är ute efter att ha skinnkläder med fransar på oss.

Man måste ju jämföra med rätt typ av hojar, annars blir det ju som att jämföra äpplen och päron och om man jämför med andra "custom"-hojar så tror jag att Rocketen slår det mesta, om inte annat så i vridmoment. :)
 
NordhNet skrev:
Hehe, räknade nog fel, fick det till 197 :va
100 meter i sekunden är 360 km/h

Eller som en av värstingarna i småskolan kläckte ur sig: Jag har dubbelt så stor hjärna som dig din ärthjärna :tungan :va :3freak
 
sgtpepper skrev:
Vaddå "sen då"? Det är ingen sporthoj, folk som köper en Rocket är inte ute efter att ta kurvor med nedlägg lika lite som vi sporthojare är ute efter att ha skinnkläder med fransar på oss.

Man måste ju jämföra med rätt typ av hojar, annars blir det ju som att jämföra äpplen och päron och om man jämför med andra "custom"-hojar så tror jag att Rocketen slår det mesta, om inte annat så i vridmoment. :)

Nej det är klart att man säkert kan ha kul med denna hojen, sålänge man inte är intresserad av aktiv körning.

Som sagt den riktar sig till en helt annan målgrupp än den jag själv befinner mig i .

"Utvecklingen" lär väl fortsätta, snart kommer nog japsarna med något som är större, tyngre, dyrare och enligt mitt sätt att se det, ganska långt i från vad motorcykelåkning handlar om.
 
Tony Tiger skrev:
Denna har ....

Fett med stora bilder som fuckar upp sidan....


hdflchampiontrikeblksider4.04.JPG


Ok! jag ger mig :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana :banana
 
Jag kan berätta en kort story om en annan "hoj" med gott om vrid.

En polare bygge en trike av följande bitar:
En springergaffel.
En Opel 1900-knota.
En Opel 3-växlad låda.
En BMW slutväxel
En BMW bakvagn.
Ett antal längder stulna 4-kantsrör.
En gammal traktorsits i plåt.

Med andra ord: Man tager vad man haver. En riktig rat-bike!

Vxllåda och slutväxel kopplades ihop med endast ett knutkors, ingen kardan.
Resultatet var alltså en trike där man satt ovanför transkåpan med ett ben på var sida av knotan. Fotkoppling på v sida och handväxel bakom ryggen. I övrigt satt reglagen där en hojåkare kan vänta sig.
Jag provkörde på grusvägarna där jag hade mitt garage. Vilket äventyr! Massor av vrid och fullständigt omöjlig att köra.
Skulle vända runt i en korsning (grusväg). Petade i ettan, styrde fullt, gasade lite lätt och dumpade kopplingen för att få en snygg rundsladd. Trodde jag. Det där med handväxel bakom ryggen innebar att jag hade fått i trean ist f ettan! Men det var inga problem för det, motorn orkade trots trean med följd att min vändning blev värsta rundpallen med höger bakhjul ned i diket på andra sidan och sen upp igen innan jag ens hade hunnit förstå vad som hände. Vridmoment rules!

Kan för övrigt säga att en springergaffel, som normalt sett är att betrakta som mjuk åt alla håll, verkligen inte är någon hit på en hoj som svängs utan att lutas! När Anders brakade in på grusplanen med full sladd fjädrade framgaffeln flera decimeter i sidled!
Snubben lyckades sälja bygget och byggde sen en 2-hjulig hoj med motor och låda från Saab 93. Faktiskt ett riktigt trevligt bygge som tyvärr aldrig blev klart.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top