Triumph misständer

  • Thread starter Thread starter Raderad medlem 74483
  • Start date Start date

Raderad medlem 74483

Guest
Finns ju mängder med olika orsaker, men spontant: vad är det första ni skulle titta på när min Sprint beter sig enligt följande:
Jag går ned någon växel o ligger en stund på den inför en omkörning - men när jag väl drar på så misständer den (vanligtvis en gång o sen går den som den ska).
Går bra i övrigt.
Lite info:
-07, insprutning, 3500mil, Triumphs original sportsystem (ej mappad med, men betedde sig inte så innan med det)

Min första spontana reaktion (utan att veta vad jag pratar om) är bränsletillförseln.

Medhåll eller andra förslag på vad som är vettigast att börja kolla på mottages tacksamt.
Ger för övrigt inga felkoder.
 
Finns ju mängder med olika orsaker, men spontant: vad är det första ni skulle titta på när min Sprint beter sig enligt följande:
Jag går ned någon växel o ligger en stund på den inför en omkörning - men när jag väl drar på så misständer den (vanligtvis en gång o sen går den som den ska).
Går bra i övrigt.
Lite info:
-07, insprutning, 3500mil, Triumphs original sportsystem (ej mappad med, men betedde sig inte så innan med det)

Min första spontana reaktion (utan att veta vad jag pratar om) är bränsletillförseln.

Medhåll eller andra förslag på vad som är vettigast att börja kolla på mottages tacksamt.
Ger för övrigt inga felkoder.
Jag skulle kolla slangen ur luftburken där eventuell olja från vevhusventilationen ska tappas av. Sitter det ingen plugg där så suger den tjuvluft och det kan bli som du beskriver. Den var borta på min Daytona. Nu har jag en 6 år äldre så det kanske inte ser ut så på din hoj.
Hade det varit elektriskt skulle du få MIL som jag fick förra veckan. Någon av 14 tidigare ägare hade förstört låsningen av anslutningen till tvåans tändspole och min låsning med buntband rörde sig lite så jag fick förbättra den lite och släcka MIL.
 
Jag skulle kolla slangen ur luftburken där eventuell olja från vevhusventilationen ska tappas av. Sitter det ingen plugg där så suger den tjuvluft och det kan bli som du beskriver. Den var borta på min Daytona. Nu har jag en 6 år äldre så det kanske inte ser ut så på din hoj.
Hade det varit elektriskt skulle du få MIL som jag fick förra veckan. Någon av 14 tidigare ägare hade förstört låsningen av anslutningen till tvåans tändspole och min låsning med buntband rörde sig lite så jag fick förbättra den lite och släcka MIL.
Jag skulle kolla slangen ur luftburken där eventuell olja från vevhusventilationen ska tappas av. Sitter det ingen plugg där så suger den tjuvluft och det kan bli som du beskriver. Den var borta på min Daytona. Nu har jag en 6 år äldre så det kanske inte ser ut så på din hoj.
Hade det varit elektriskt skulle du få MIL som jag fick förra veckan. Någon av 14 tidigare ägare hade förstört låsningen av anslutningen till tvåans tändspole och min låsning med buntband rörde sig lite så jag fick förbättra den lite och släcka MIL.
Börjar med det - låter som "trevligt" fel. I jämförelse med ex. bränslepumpen. Tack för tipset. :)
 
Hade det varit elektriskt skulle du få MIL som jag fick förra veckan. Någon av 14 tidigare ägare hade förstört låsningen av anslutningen till tvåans tändspole och min låsning med buntband rörde sig lite så jag fick förbättra den lite och släcka MIL.
MIL? Vad menar du med MIL?
*fd 955-ägare, numera 1050-ägare*

(OT: MILF känner jag till, men MIL...? :D )
 
MIL? Vad menar du med MIL?
*fd 955-ägare, numera 1050-ägare*

(OT: MILF känner jag till, men MIL...? :D )

Då hjälper jag dig med ett utdrag ur engelskspråkiga verkstadshandboken.

Glossory of terms
MIL
Malfunktion Indicator Lamp

Du kan få några fler.;)

ECM
Electronic Control Module

IACV
Idle Air Control Valve
 
Nu hamnar vi en hel del OT...
Fast att skriva i klartext ("motorlampan" i vanligt tal) kan vara bättre för förståelsen än att använda en förkortning tagen ut verkstadshandboken. De flesta har inte den handboken. :hej

Anser i vart fall undertecknad som kört strax över 13 000 mil på Triumph. ?️ Hittills.
 
Nu hamnar vi en hel del OT...
Fast att skriva i klartext ("motorlampan" i vanligt tal) kan vara bättre för förståelsen än att använda en förkortning tagen ut verkstadshandboken. De flesta har inte den handboken. :hej

Anser i vart fall undertecknad som kört strax över 13 000 mil på Triumph. ?️ Hittills.
Håller inte med dig eftersom alla jag känner, och är intresserade, vet vad MIL betyder.

13 tusen var det väl mitten på 90-talet nu är det väl 50 tusen kanske. Men bara över 30 tusen med en ECM, Electric Control Module, så jag ligger långt efter John Young. :fakta
 
Ååååh... pallar inte att tjafsa med dig och din överlägsna attityd. Besserwisser.
Tack å hej!
 
För att förtydliga
Jag skulle kolla slangen ur luftburken där eventuell olja från vevhusventilationen ska tappas av. Sitter det ingen plugg där så suger den tjuvluft och det kan bli som du beskriver. Den var borta på min Daytona. Nu har jag en 6 år äldre så det kanske inte ser ut så på din hoj.
Hade det varit elektriskt skulle du få MIL som jag fick förra veckan. Någon av 14 tidigare ägare hade förstört låsningen av anslutningen till tvåans tändspole och min låsning med buntband rörde sig lite så jag fick förbättra den lite och släcka MILs

Den slangen är öppen...o enligt sprängskissen så ska det finnas en "end tip" där. Så har jag tur så....
 
Finns ju mängder med olika orsaker, men spontant: vad är det första ni skulle titta på när min Sprint beter sig enligt följande:
Jag går ned någon växel o ligger en stund på den inför en omkörning - men när jag väl drar på så misständer den (vanligtvis en gång o sen går den som den ska).
Går bra i övrigt.
Lite info:
-07, insprutning, 3500mil, Triumphs original sportsystem (ej mappad med, men betedde sig inte så innan med det)

Min första spontana reaktion (utan att veta vad jag pratar om) är bränsletillförseln.

Medhåll eller andra förslag på vad som är vettigast att börja kolla på mottages tacksamt.
Ger för övrigt inga felkoder.
Kolla tändstiften. Om dom är slut/har fel gap så kan man få det där beteendet.
 
Jag hade liknande problem som du beskriver nu i sommar när jag var nere i Tyskland och körde. Den började "misstända" och hugga till ibland. Blev mer och mer så jag började fundera på att försöka hitta en verkstad.
Men jag körde på och efter att tankat upp den igen blev det bättre och efter nästa tank igen så försvann det (slog även i en sån rengöring flaska som finns på macken)
Nu har jag kört ca300 mil sedan och inga problem.
Så det måste varit något problem vid en bensin station med dålig soppa.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top