Triumph med startproblem

MattiasAggestig

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2023
Hoj
Triumph Sprint ST 1050 2005
Tjenare!

Skäms väl lite för att skriva detta men jag har kanske inte tagit den bästa hand om min Triumph Sprint ST 1050 2005.
Har i vinter låtit den stå ute med presenning över.
Redan förra året började den gå dåligt. Antog att det kunde vara insprutningsmunstyckena så bytte dem mot ett par bättre begagnade. Den gick då en kort tid lite bättre men åter igen efter att hojen stått i ca en månad så gick den illa igen fram tills att den först blev svår att starta och sedan helt omöjlig att starta.
Efter denna vinter så byttes bensinen i tanken, nya tändstift och rengöring av tanken men inget hjälper. Den puffar igång med hjälp av startspray men dör så fort jag slutar med startgasen.
Nu till det jobbigaste, tänkte, jag byter oljan och filter också så är det gjort, helt klart dags. Vad ser jag då när oljan rinner ur tapphålet, vatten i oljan!!
Ingen minskning av kylarvätskan så vart kommer vattnet ifrån och varför startar bara hojen med hjälp av startgas?

Stort tack till alla ideer och tankar!

Mvh
 
Igensatt bränslefilter?
Trasig bränslepump? Om det finns en.

Vatten i oljan kan vara kondens om dewt inte är väldigt mycket.
Det kan läcka ut vatten från kylkanaler til motorn utan att det syns på expansionskärlet om du inte öppnar locket. Om ventilationen i locket har satt igen så kan nivån stå kvar.
 
Du kan ha fått fukt i ECU/CDI/tändspolar, eller bara ärg i kontakterna, så att du har en urusel gnista som inte klarar av att tända något annat än startgas.

Riv isär alla kontakter och gör rent, och kontrollera tex jordkablar så att dom är hela och fräscha.
 
Har du tömt hela bränslesystemet eller bara tanken?
Kommer det något ur spridarna och hur ser spridarbilden ut?
 
Igensatt bränslefilter?
Trasig bränslepump? Om det finns en.

Vatten i oljan kan vara kondens om dewt inte är väldigt mycket.
Det kan läcka ut vatten från kylkanaler til motorn utan att det syns på expansionskärlet om du inte öppnar locket. Om ventilationen i locket har satt igen så kan nivån stå kvar.
Filtret i pumpen är rent o pumpen funkar fint!
 
Du kan ha fått fukt i ECU/CDI/tändspolar, eller bara ärg i kontakterna, så att du har en urusel gnista som inte klarar av att tända något annat än startgas.

Riv isär alla kontakter och gör rent, och kontrollera tex jordkablar så att dom är hela och fräscha.
Tack, bra ide, testar det!
 
Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Back
Top