Triumph MC väljer LF för sin märkesförsäkring

Jepp, jag kommer flytta hojarna till LF. Hos If Triumph märkesförsäkring kostar min Str3 R 6 697 kr helförsäkring per år. Hos LF skulle den kosta 3 276 kr helförsäkrat per år, en kostnadsbesparing med över 50%, tackar och niger fint för det. :)
 
Min Speed triple blev en tusing dyrare än vad jag betalar idag så det var ju "skönt" för då slipper jag byta bolag.
Hade gärna sett att den blev billigare däremot men men... :huvet
 
3200 kr hel/hel för min Street Triple 2009. 5000 kr vagnskada. Man 40+.
Tyckte det var billigt som jag har nu via Bilsport&MC för ca 5500 kr/år?

Hmmm....försäkringen gäller ju årsvis så jag får väl inga cash tillbaka av Bilsport om jag skulle byta nu? Inte ens om jag ställer av den några dagar? Är det bara vid ägarbyte som jag kan kräva cash tillbaka?

Enda sättet att bryta en försäkring är att invänta huvudförfallodagen. Alt. Gör du ett ägarbyte och då upphör ditt försäkringsbehov och du får tillbaka kvarvarande premie. Men tänk på att den du skriver över hojen på måste teckna minst en trafikförsäkring från samma dag du gör ägarbytet annars kommer TFF att debitera dig 106kr/dygn för en försäkring.
 
Försäkringen var ca 300:- dyrare på årsbasis mot vad jag har nu så det lär nog bli Svedea när det är dags att byta. Ska kolla innan.
 
Precis över 4k för en speed triple. Mums...nu blev man sugen byta hoj! 32 år Sthlm innerstan...bara garaget som saknas nu då
 
Fyller 30 iår, bor Stockholm blåsut. StrR-13 fick 7057 hel/hel tyvärr fick jag svar 1 dag försent för att kunna byta bolag:huvet. Men man får läsa det finstilta att om man inte betalar hela året lägger de på 3% på priset...
 
Enda sättet att bryta en försäkring är att invänta huvudförfallodagen. Alt. Gör du ett ägarbyte och då upphör ditt försäkringsbehov och du får tillbaka kvarvarande premie. Men tänk på att den du skriver över hojen på måste teckna minst en trafikförsäkring från samma dag du gör ägarbytet annars kommer TFF att debitera dig 106kr/dygn för en försäkring.


det där kan ju omöjligt stämma att man ska få betala för något sopm man inte äger längre, det är ägaren som tar över som måste göra en trafik försäkring eller har jag missuppfattat allt helt?

sen undra jag,m om man nu tecknar en försäkring på internet, säg att självrisken står på 5000kr där. print screenar man det osv borde det ju gälla i avtalet enligt lag? ja menar smäller du sen och dom säger nej det var självrisk på 25000kr är det ju falsk marknadsföring och det är väl straffbart? eller har jag syltat in mig helt nu? och fått för mig saker


tacksam för lite klarhet i det hela :):3freak
 
det där kan ju omöjligt stämma att man ska få betala för något sopm man inte äger längre, det är ägaren som tar över som måste göra en trafik försäkring eller har jag missuppfattat allt helt?

sen undra jag,m om man nu tecknar en försäkring på internet, säg att självrisken står på 5000kr där. print screenar man det osv borde det ju gälla i avtalet enligt lag? ja menar smäller du sen och dom säger nej det var självrisk på 25000kr är det ju falsk marknadsföring och det är väl straffbart? eller har jag syltat in mig helt nu? och fått för mig saker


tacksam för lite klarhet i det hela :):3freak

Korrekt, den "nya" ägaren är den som måste se till att teckna trafikförsäkring. Om ni sen gör ett nytt ägarbyte tillbaka till dig så är det du som är ansvarig att teckna minst trafikförsäkring.

Inget jag uppmanar till men kan funka i nödfall.

I 9 fall av 10 är f.bolagen rätt bra med att informera vad som gäller och vilka undantag som finns. Jag råder dig att läsa förköpsinfomationen innan du tecknar försäkring. Där skall nödvändig information finnas sammanfattat så du har tillräcklig info för att kunna få en uppfattning kring produkten. Sen finns det alltid div undantag och dessa hittar du i försäkringsvillkor.

Men skulle det vara så att något är otydligt eller saknas i informationen så kan dom aldrig komma i efterhand och ändra t.ex en självrisk.

I ovan ex framgick det i förköpsinformationen att vissa modeller har en förhöjd sjr på 25000kr så inga konstigheter där..
 
tackar för ditt svar då förstod jag allt rätt :D
 
Daytonan, inte en Babytona, gick inte att få fram pris på men för vår STR var det mer än halva priset, 2 725:- för hel/hel jämfört med Folksam. :tummenupp

Klart intressant men det är ju inte bara priset, det gäller att läsa försäkringsvillkoren också så man vet vad man får.

Nu håller det kanske inte så många år med låga premier. Det har varit ett antal olika bolag som haft märkesförsäkringen men av olika anledningar avslutat det. Nu verkar alla premier inte vara låga men det känns lite konstigt att "marknaden" sätter så olika premier på samma person och fordon...
 
Enda sättet att bryta en försäkring är att invänta huvudförfallodagen. Alt. Gör du ett ägarbyte och då upphör ditt försäkringsbehov och du får tillbaka kvarvarande premie. Men tänk på att den du skriver över hojen på måste teckna minst en trafikförsäkring från samma dag du gör ägarbytet annars kommer TFF att debitera dig 106kr/dygn för en försäkring.

Man kan ställa av cykeln när man säljer den. Då slipper man trafikförsäkra.
 
För mig skulle de bli dyrare med Triumphs/LF försäkring än Svedea.
LF HEL: 6437:-/år , Svedea HEL: 5061:-/år.. 31år, Villa med garage i Norrbottens inland..

Iofs så var jag av med kortet 3mån för fortkörning 2010, men ändå.

Jag behåller nog min Svedea försäkring.. :)
 
Last edited:
Fack åxkså! Hade sparat in ca 1600:- på att byta från Svedea. Min huvudförfallodag var för lite mer än tre veckor sen :huvet
 
Märkligt, nu kollade jag upp Svedea, där skulle Streeten kosta som hos If Triumph märkesförsäkring med ungefär samma pengar (den som tecknade den när den fanns hos If har den kvar om man fortsätter ha dem kvar). Och då är jag ändå gammal… LF låter billigt som tusan, får lusläsa villkoren men det verkar vara ungefär samma villkor. :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top