Triumph, hur är de idag?

Jag bytte min 990 SMT mot en Yamahas Triple MT-09, och det ångrar jag inte det minsta! Tror inte du skulle ångra ett byte till Triple heller! :)

Problemet är ju att har man twin i blodet så har man. Och visst saknar jag det brutala från min 990sd ibland när jag pruttar runt på tuonon. Men det finns så mycket annat som väger upp. Och det är ju fortfarande en v-motor så lite av dragen finns kvar :-)

Skulle tex en Daytona vara "slö" ? Du måste skämta eller så har dom som säger det aldrig kört en...

Kört i princip dom flesta "riskokare" sen tidigt 90 tal och bytade till Traja ca 3 år sedan..
Ägt både Speed och nu en Street 2014...och något annat lär iaf inte jag snegla på igen på ett tag..eller någonsin.

En väldigt "slö" Daytona 675cc...kör av en som kan köra..
klicka på undertext..svårt att höra annars ibland vad han säger...

(video)

:va :va

Amen lägg ner det där tramset, man kan köra fort på bana med det mesta men nu pratar vi om att köra en STREET TRIPLE (inte daytona, om effekten skiljer) på gata och en street triple är enligt min högst personliga erfarenhet och synpunkt SLÖ.
Den har låg effekt och lågt vrid och det kvittar hur välproducerade videos du postar, det ändrar inte den saken.
Sen kvittar det hur snabb någon raceförare är med den på en stängd gata, jag är ingen raceförare, jag kör motorcyklar på gatan och det gör även trådskaparen som undrade vad vi tyckte om hojen.

:va:va:va på dig själv

Last edited:
Nu börjar det spåra ur! :banana

Street Triple R har några hästar mindre och inte helkåpa men samma inställbara fjädring som Daytona.

Michael Schumacher hade en sådan runt 2009 och körde ifrån literklubbor på bana. Kan bero på att Schumi kunde få ut det mesta till skillnad från amatörerna på värstinghojar... :D

Underbar film! Här kommer en till som inte har något med Triumph att göra!

https://www.youtube.com/watch?v=q11QwAJ88Ns

ang det dära med slöheten. alltså daytonan/st3 e inte slö men känns slö. den drar ju så fint från låga varv å fortsätter linjärt utan någon dramatik uppåt tills den börjar dra pyttepytte lite på toppen precis innan rödmarkeringen. Det får en att tro att den e slö, sen e det ju så att om man jämför med en mt09 som slänger upp framhjulen så fort man rycker lite i gasen så blir det ännu mer påtagligt att triumph borde lansera 800/850cc av tripplarna.

om du tar ex en rad4a så blir den ju hysterisk när den kommer upp i varv å försöker slita av dig armarna. daytonan/st3 e bra men åhhh va trööööttaa de käänns utan nån dramatik från motorn.

hoppas det lugnar ner personerna som tar det personligen när nån påpekar att 675orna känns slöa. :P

jag e mer av en snubbe som e ute efter en lätthanterlig hoj mer än just motorn så e TS en sån typ så kommer 675orna passa han utmärkt men, meeeen lite mer dramatik hade inte skadat :D

Last edited:
2008 så sneglade jag åt en Daytona 675, men jag pratade med en säljare som utöver beröm om körglädje sa rent ut att dom drog mycket olja. Så mycket att motorer skuret p.g.a att ägare "inte hade kollat oljan innan dom åkte".
Jag tittar på oljenivån 5 ggr/säsong, men så är jag bortskämd med japansk kvalitet.
Som sagt jag är inte uppdaterad sedan 2008.

Min ST3 från -09, som jag köpte 2011, har snart gått 3500mil.
Den drar försumbart med olja och jag har aldrig behövt fylla på mellan service:arna.

Det enda som jag gjort på den, förutom service och nån programvaruuppgradering av sprutet, är byte av en kamkjedjesträckare. Annars har den gått som en klocka.

Jag har inte ägt så många hojar men provkört desto fler, så av alla hojar jag provkört är nog just SuperDuke 990 den hoj som jag tycker har varit närmast ST3:an i rolighetsfaktor. Vad man sen faller för är ju en smaksak.

Amen lägg ner det där tramset, man kan köra fort på bana med det mesta men nu pratar vi om att köra en STREET TRIPLE (inte daytona, om effekten skiljer) på gata och en street triple är enligt min högst personliga erfarenhet och synpunkt SLÖ.
Den har låg effekt och lågt vrid och det kvittar hur välproducerade videos du postar, det ändrar inte den saken.
Sen kvittar det hur snabb någon raceförare är med den på en stängd gata, jag är ingen raceförare, jag kör motorcyklar på gatan och det gör även trådskaparen som undrade vad vi tyckte om hojen.

:va:va:va på dig själv

Du skrev att 675an är slö...Båda e 675or.
Finns många filmer om Street Triplen med..Valde just den för att det skrevs om..675an.
Precis som andra skriver är det för Trajornas jämna gång som den kanske kan kännas annorlunda.
Kör inte bana heller men den visar ganska tydligt att den inte är "slö" på något sätt...

Det är en väldigt snyggt gjord film och för andra som gilla den finns även en på Speed Triplen och en kort på Street Triplen av samma snubbar.

Daytona och Streeten är ju exakt samma MC fast utan kåpa och något lägre effekt..
Är man aktiv på Triumphrat.net , Triumph675.net och street-triple.co.uk kan man läsa om dom vanligaste problemen. Precis som det näms här har dom efter iaf 2005 varit mycket driftsäkra med ganska få problem.

Det är fan komiskt hur folk säger att "den har för lite hästar" etc. Hur många är det egentligen som kan köra skiten ur en 1000-kubikare. Bevisligen inte så många som kanske skulle önska det trots allt, eftersom jag varvar dem på banan med min klena Street Triple... och då har jag ändå långt kvar till att maxa potentialen i den hojen. När ska man börja diskutera saker som bra chassi, bra fjädring och bromskomponenter som en tung anledningar till att köpa hoj?

Vad ska man ha en miljon hästar till? Rejsa rödljus? Köra i 300 på motorvägen? Då kan man ju köpa en Vmax alt. en Hayabusa istället.

Jag köpte en Street Triple R igår, om du har lust att vänta till November kan jag ge dig rätt schyst feedback! :D förövrigt har jag inte mycket att bidra med. Kört ett par hundra mil innan... men då har det varit mest raksträckor och låg hastighet :crash tog körtkortet på en ER-6'a... men jag tyckte att ST3'an var väldigt lättkörd. Har dock inget att jämföra med... men den var riktigt skön att svänga med. Jag är 190 lång och den känns kanske för liten... återstår att se. Den är ju dock jävligt liten, kortare och lägre än den populära 690 SMC-R dock bredare. Jag blir förhoppningsvis nöjd :rofl

Det är fan komiskt hur folk säger att "den har för lite hästar" etc. Hur många är det egentligen som kan köra skiten ur en 1000-kubikare. Bevisligen inte så många som kanske skulle önska det trots allt, eftersom jag varvar dem på banan med min klena Street Triple... och då har jag ändå långt kvar till att maxa potentialen i den hojen. När ska man börja diskutera saker som bra chassi, bra fjädring och bromskomponenter som en tung anledningar till att köpa hoj?

Vad ska man ha en miljon hästar till? Rejsa rödljus? Köra i 300 på motorvägen? Då kan man ju köpa en Vmax alt. en Hayabusa istället.

Det är ju mysigt när det bara mosar på, men ja, jag kunde inte köra min R6 till gränsen för R6an på bana. Var inte ens i närheten, och det var en gammal väl inkraschad banhoj från 01.
Min gathoj har väl sådär 130 hästar, och när jag provkört andra hojar som ZX10R, ZZR1400 och andra helt galet effektstinna saker har jag inte riktigt känt att de där hästarna ger något mer i spannet 30-150, där man ärligt talat oftast befinner sig. Men visst är det en lite speciell känsla med en hoj som matar på som på ettan hela vägen upp till 6an. :crash

Du har så jäkla rätt..det e patetiskt när man ibland läser sånt.
Flesta bara snackar en massa men igentligen kan dom inte änns hantera hälften av vad dom sitter på..men visst det låter ju bra på "krogen".
Kan man inte köra så e det skit samma ändå...

Street/Speed Triplen är fantastiska hojar,prisade för sina egenskaper i många år..
Bara handla...annars kan man säljad den igen.

Har själv haft en Street Triple -13, väldigt rolig cykel faktiskt.
Prestandan kan jämföras med en Kawasaki Z800. Jag tror inte att det är dålig kvalité heller.
Jag rekommenderar den :yoparty

många som hänger upp sig på att vissa anser att 675orna känns slöa... alltså om de tycker det så kan ni la acceptera att de tycker så. ni behöver inte ta en 200hk 1litrare som jämförelse, räcker att man tar en rad4a 600, räcker att man tar en bandit 600 med 67hk. E ju hur själva motorkaraktären är, vissa tycker att 675orna känns för livlösa å dramatiklösa, det gör att de känns slöa men tittar man på mätaren så går det undan.

Om vi ex återgår till bandit 600, enligt mig känns den snabbare än 675an även om den naturligtvis e långsammare med hästlängder. Men tack vara den klassiska rad4a motorkaraktären så känns den som om ett monster vaknat till liv jämfört med den fina å elmotor liknande karaktären som 675orna har.

om du sen jämför med en supersport 600 som då en ninja 636 eller liknande så blir det ännu tydligare att de beter sig mer som monster å vill slita av dina armar när den spinner upp jämfört med 675orna. så ni som gör en sån stor sak av att nån kallar 675orna sega kan la släppa det. för hojarna i samma klass e ju typ på ett ungefär lika snabba fast levererar effekten på lite annorlunda sätt.

Återigen 675an med en rad4a i eller mer cc hade varit swwwwweeeeeeet :D

men de e ju absolut inte dåliga för fem öre.

Last edited:
Kvaliten behöver du nog inte vara orolig för, känns välbyggd. Jag gillar den i stan och den skulle nog må bra av att drevas ned lite, på bana och landsväg föredrar jag en supersport av nyare modell alla dar i veckan. Och jag håller inte med om att den skulle vara så fantastiskt lättkörd.
Det är ingen dålig hoj, provkör och bilda dig en egen uppfattning.

Du har så jäkla rätt..det e patetiskt när man ibland läser sånt.
Flesta bara snackar en massa men igentligen kan dom inte änns hantera hälften av vad dom sitter på..men visst det låter ju bra på "krogen".
Kan man inte köra så e det skit samma ändå...

Street/Speed Triplen är fantastiska hojar,prisade för sina egenskaper i många år..
Bara handla...annars kan man säljad den igen.

Alla kanske inte vill köra på bana med sin hoj?
Vad är felet i att ha mycket mos i hojen?

Det finns ganska många fan boys här märker jag.. :hihi
Jag har ingen dundererfarenhet då jag faktiskt inte ens gränslat ett literhoj.

Däremot testade jag Hondas CB650F och Yamaha MT-07 nu i år då man alltid är nyfiken på vad man missar.
Jag blev riktigt besviken på Hondan... Den kändes så jävla trött, förutom då när man kom upp i typ 8500 och då sköt det på.

upplevde lite samma grej med MT-07, även om den är mer jämnmatchad med ST3:an

Det flera upplever som tråkigt med ST3 är något jag verkligen fastnat för. Att kunna börja dra från 5000 rpm utan att få panik och börja sparka i lägre växlar. Men uppenbarligen en smaksak.

Är bara inne på min andra säsong med min maskin, men så vitt jag vet är det inga problem med deras motorer längre. Vissa av dem dricker en del olja, men det är oftast i om de går på bana eller väldigt hårt på gatan.
Som jag nämnde innan, du måste inte varva skiten ur en ST3 för att ha kul, men vill man göra det så kolla oljan lite då och då... :)

Jämförelsen med literhojar blir lite löjlig... Klart man åker fortare med en CBR1000rr..
Fast jag pröjsar ca 1/10 av försäkringspremien (om det ens räcker) för min helförsäkrad jämfört med en trafik på en literhoj. Jag har roligare för de pengarna när jag inte sitter på hojen.

Last edited:
En del här inne låter som en treåring som har fått sin leksak fråntagen.

Jag ger väl blanka fan i om ni inte kan använda effekten i en stor motor och därför försöker beskylla mig med flera för detsamma. Men er gnälliga och pipiga attityd är bara så löjlig.
Jag har från början ventilerat min av TS efterfrågade åsikt, era milslånga inlägg om hur fel jag har är inte efterfrågade, varför delger ni inte er egna åsikt om hojen, istället för er åsikt om min åsikt?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman