Triumph Daytona problem

HGM1222

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2013
Ort
Kullavik
Hoj
600TT och T595 Daytona
Hej
Jag har en Triumph Daytona T595 och jag ingen gnista på den.
Jag undrar om det är ngn som kan tänkas veta vad det kan vara för problem eller om det finns vanliga problem med denna modell som kan orsaka detta.

Jag har nytt batteri, bytt kontakten vid stödet, kollat kontakten vid kopplingen.
När vi kopplade upp oss på styrenheten via ett OBD instrument fick vi ej kontakt med ECU'n. Så jag beställde en beg ECU från UK.

Men inte ngn gnista....

Jag har hör att det kan vara så att det är ngt relä som är kopplat så att det ligger emellan Batteriet och ECU?? Kan det vara så att detta är orsaken??

MCn har stått i fyra år ute...

Med hopp om att det finns ngn som är duktigt på denna typ av problem på detta fora...
 
Kollat tippsensorn?
Går startmotorn på den?
 
Funkar neutral lampan? Om den inte indikerar för neutral så kan du inte starta med stödet ute. Prova starta med stödet uppe och koppling inne.
Vet inte om det är samma på din med killswitchen, på min går inte starten runt om den är bruten. Men antar att du kollat den.
 
Finns det ström till ECU?

Om det finns ström till ECU, så kan finnas ev. möjligheten att det finns ett enklare startspärr på den. Exempelvis min Suzuki har ett motstånd på viss resistens som sitter i tändningen som ger signal till ECU som då startar upp ECU. (det finns där så man inte ska kunna tjuvkoppla så lätt och kan tydligen strular till det ibland vid glapp mm)
 
Jag vet inte om du har löst detta än, men tändspolarna får ström från samma relä som bränslepumpen. Så kolla bränslepumpsrelät. Relä för huvudström, bränslepump och kylfläkten ska vara av samma typ så du kan skifta med kylfläktsrelät och se om det gör någon skillnad.

Du har även en "jordkontakt" om du följer minuskablarna från batteriet. Det är en snabbkoppling som delar upp sig till olika jordpunkter. Händer att det ärgar i denna och orsakar en del problem.
 
Det finns nu ström till ECU'n. Jag bytte de båda reläerna med dioden i. Där det ena ger ström till både bränslepumpen och tändspolarna. Så nu går den igång men den den går bara bra på tomgång.
När jag gasar "köver den sig" om ni förstår vad jag menar.
Det är precis som om man har choken på.
Jag bytte ECU mot en som jag beställde från England som skulle vara till T595, jag funderar på om det kan vara fel så jag skall pröva att byta tillbaka till original ECU. Och provar igen...
 
Tack för alla bra tips men ny går motorn fint.Det var alltså Reläet som spökade hela tiden... :)

Nu återstår alltså problemet med att den kokar.
Är det ngn som har ngr tips om detta?
Jag tänkte börja med att kolla termostaten, så att den öppnar/ stänger vid rätt temp.
Sedan om det går ström till fläkten när motorn är varm.

Har ni ngr andra tips?
Är det ngt speciellt som brukar drabba dessa hojar?
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top