Triumph Daytona -97--99

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Tycker det verkar vara en ganska kul hoj med lagom effekt 130hk och 955cc till ett vettigt pris hittar flera på blocket kring 40papp dvs ca detsamma som min trx850 är värd. Frågan är bara om det är värt att byta, någon som har erfarenhet, några vanliga fel övrigt intressent ang modellen?

Wellcraft skrev:
Tycker det verkar vara en ganska kul hoj med lagom effekt 130hk och 955cc till ett vettigt pris hittar flera på blocket kring 40papp dvs ca detsamma som min trx850 är värd. Frågan är bara om det är värt att byta, någon som har erfarenhet, några vanliga fel övrigt intressent ang modellen?

Jag tror att min Daytona har blivit halvkänd på Sporthoj pga alla jag har engagerat i dess problem. Jag kan verkligen inte rekomendera denna cykel, eller dess certifierade verkstad i Hornstull (nämner inget namn).
Förra sommaren lade jag ut ca 25 000.- på verkstadskostnader. Då räknar jag inte förslitningsdelar. Hojen är väldigt bra, när den fungerar, vilket inte är ofta. Jag har bara dålig erfarenhet från den och försöker glatt avskräcka alla jag känner att skaffa Daytona.

Jag kan inte påstå att jag är direkt ledsen över att den stals förra sommaren.

Får du för dig att skaffa en så har jag en jäkla massa reservdelar när du behöver.

But thats just me...
:tomten

StAnger skrev:
Jag tror att min Daytona har blivit halvkänd på Sporthoj pga alla jag har engagerat i dess problem. Jag kan verkligen inte rekomendera denna cykel, eller dess certifierade verkstad i Hornstull (nämner inget namn).
Förra sommaren lade jag ut ca 25 000.- på verkstadskostnader. Då räknar jag inte förslitningsdelar. Hojen är väldigt bra, när den fungerar, vilket inte är ofta. Jag har bara dålig erfarenhet från den och försöker glatt avskräcka alla jag känner att skaffa Daytona.

Får du för dig att skaffa en så har jag en jäkla massa reservdelar när du behöver.

But thats just me...

Åfan, där har vi anledningen till de "bra priserna", får fundera på ngt annat till nästa sommar eller köra vidare på trxen den går ju iaf lika pålitligt som en moraklocka... :rolleyes:

StAnger skrev:

But thats just me...

Hmm.. Du är en av få jag hört talas om som haft problem med sin trumpet. Tidiga årsmodeller är ju inte helt ok men de senare har jag inte hört något ont om. Dessutom har jag bara positivt att säga om "Hornstullsfirman"

Nu kanske jag kan anses vara partisk då jag kör Trajja själv, men så mycket problem är det väl ändå inte med Daytona?

De tidigare modellerna har haft en garantifel på växellådan där fyrans växel brakat ihop. Men annars inte mycket.

xyx skrev:
Nu kanske jag kan anses vara partisk då jag kör Trajja själv, men så mycket problem är det väl ändå inte med Daytona?

De tidigare modellerna har haft en garantifel på växellådan där fyrans växel brakat ihop. Men annars inte mycket.

Det största felet har alltid varit elen. Jag hade en -98 och tydligen ska dom vara kända för det felet. Sista gången på verkstaden blev jag rekomenderad att dra om hela elsystemet då meken bara kliade sig i huvudet för att det drog krypström.

Alla har vi olika erfarenheter av verkstäder. Vet att många har bra erfarenheter av denna verkstad i Hornstull och det är kul för dom. Talar bara om min sida som inte är speciellt festlig.

Ok, verkar vara lite delade uppfattningar... :va har ni någon koll på från vilken årsmodell de börjar gå att lita på? Det sista jag vill ha er ju en hoj som bara strular...

Wellcraft skrev:
Ok, verkar vara lite delade uppfattningar... :va har ni någon koll på från vilken årsmodell de börjar gå att lita på? Det sista jag vill ha er ju en hoj som bara strular...
Har ju visserligen den nyare modellen kom -01 men har aldrig haft något fel på den. :)
Verkstaden kan jag verkligen rekomendera oxå! Skittrevliga killar alltid hjälpsamma :tummenupp

senaste modellen av daytona mej veterligen har haft problem med oljetrycksgivaren,den vill börja läcka olja,annars så har sista generationen funkat bra.
Har bara gott att säga om "Hornstull Verkstaden" Skitbra verkstad!

Så billig var den inte att försäkra, fick exakt samma pris på en Daytona 595 -98
som jag fick på en VTR1000 -99

el daytona

StAnger skrev:
Det största felet har alltid varit elen. Jag hade en -98 och tydligen ska dom vara kända för det felet. Sista gången på verkstaden blev jag rekomenderad att dra om hela elsystemet då meken bara kliade sig i huvudet för att det drog krypström.

Alla har vi olika erfarenheter av verkstäder. Vet att många har bra erfarenheter av denna verkstad i Hornstull och det är kul för dom. Talar bara om min sida som inte är speciellt festlig.

kostigt att elen ska krångla??....De flesta komponenter som sitter i är
ju samma skit som sitter i de flesta hojar ex Denso,Bosch och hella.

Min 97:a har inte krånglat...än.

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...