Triumph Daytona 955i - tråden

Kan ju vara att själva pluggen har fått någon skada som gör att det inte tätar. Inspektera tätytan (både på plugg och tråg). Titta även så att det inte är så enkelt att del ligger något skräp under brickan. Och den nya brickan är rätt typ av kopparbricka? Annars är det väl trasiga gängor eller ännu värre en spricka i tråget.

Ett vanligt problem generellt bland hojar av alla märken är skadade gängor pga överdragning. Drygt men hyffsat enkelt och billigt att laga ändå.

Tack för svar! Ska plocka isär aset nu o lösa problemet på något sätt..
 
Mörk tonat kåpglas

Vart hittar jag mörkt kåpglas? hittar massor på ebay men verkar mest vara dubblebubble.
 
Last edited:
nu är jag ju inte till så stor hjälp men jag köpte ett mörkt kåpglas från en gubbe som hette Ingmar (tror jag)... Han brukar annonsera på blocket med jämna mellanrum men har ingen annons ute nu så vitt jag vet..

det var både billigt och gick fort att få hem


Hehe nä det var ju inte lätt! ;)

Jag beställde precis från länken jag tipsades om, 860 spänn med frakt var väl ok! Nån som handlat där tidigare? snabb lev osv?

Tack för hjälpen!
 
Ur med hjulaxeln så hittar du skruvarna. Dom håller även ihop gaffelbenet så va varsam. Fördel onm du har muttermaskin eller dyl för innerdelen kan snurra med. Men du får nog ta loss hela benet från kronorna då man mäter oljenivån med lodrät ben. Byt koppar brickorna på "tömmnings"skruvarna vi montering åxå.


Beställde wilbers progressiva fjädrar från Tyskland, o fick dom idag.
Plockade ner gaffelbenen o ut med fjädrarna o jämförde med dom nya, hhmm, säkert +20 cm längre..:mad:
Kollade på kartongen o där stod det daytona 900 91-95, :huvet:huvet
Så, nu får man vänta ytterligare minst en vecka på leverans av rätt fjädrar.
Så går det när man skulle spara ca 800 kr..:va
 
förar sadel

Nån som har en fin förarsadel liggandes eller vet vart jag kan hitta en?
Kattjävel har varit på den.
 
Jag tror att jag har en på vinden nånstans...
den ska vara i bra skick... vad vill du ge för det??..
ska leta i typ 50 flyttkartonger....
 
350..kr..... om jag hittar den.. hämtar du den? eller ska skicka får du stå för frakten...

jag ska upp och leta när jag kommer hem....

säg till om priset inte passar så slipper jag klättra på vinden....
 
Är det någon som har ett par eller endast vänster-backspegeln som ligger och skräpar??

och kanske en växelspak också?
 
350..kr..... om jag hittar den.. hämtar du den? eller ska skicka får du stå för frakten...

jag ska upp och leta när jag kommer hem....

säg till om priset inte passar så slipper jag klättra på vinden....



Inga problem! Det låter bra! Kanske kan ordna ngn som hämtar den, annars står jag givetvis för frakten!

Tack!
 
Skulle köpa en XJR eller liknande, råkade provköra en Daytona. Jag som dock är lite svag i ryggslutet vilar rätt hårt på armarna vid oinspirerad körning. Är det någon som provat att montera streetstyre på original styrkrona? Om man är för lat för o fräsa en helt ny krona tänkte jag.

/E
 
Inga problem! Det låter bra! Kanske kan ordna ngn som hämtar den, annars står jag givetvis för frakten!

Tack!
nu har jag hittat den har en original vindruta.liggandes i mycket bra skick. Du får allt för 650 kr hör av dig för överlämnande.har även original fjädrar fram och stötdämpare bak eftersom jag byte till öhlins grejer. hör av dig.
 
Jag funderar på att till nästa år skaffa en sån häringa Daytona.
Hur är sittpositionen på den gente andra sporthojar? Det ser ut att vara ovanligt långt mellan sadeln och styret. Är det en synvilla eller sitter man mer extremt än vanligt?
 
Sitter fint bara att ramen är pissbred mellan benen om man tex jämför med Ducati.
 
Nån som har en fin förarsadel liggandes eller vet vart jag kan hitta en?
Kattjävel har varit på den.

Det är inte så svårt som man kan tro att klä om en sadel. Lossa alla häftstift och använd det gamla överdraget som mall. Värm vid behov lite lätt för att få fin rundning på det nya överdraget. Blir det inte bra är det bara att göra om! Stiften sitter på undersidan och syns följaktligen inte.
Du väljer själv hur sadlen ska se ut. Tjockare galon är svårare än det tunna original men förarsadeln på en Daytona är betydligt lättare att fixa än en stor formgjuten limpa.
 
Är det någon som har ett par eller endast vänster-backspegeln som ligger och skräpar??

och kanske en växelspak också?

Triumph använde dålig plast i speglarna, för det blir sprickor i dem, och det känns inte ekonomiskt motiverat att köpa nytt direkt. Jag skulle satsa på några hyfsade standardspeglar. Jag har inte kollat centrumavståndet men det borde finnas nåt som passar. Hör av dig om du hittar några lämpliga, jag skulle behöva "bruksspeglar" men har inte prioriterat det...

Har du tappat hojen och kört av ändbiten går det att svarva och gänga ersättning i plast och borra och gänga i stumpen. Behöver stumpen riktas mycket kanske du behöver värma lite för att den inte ska spricka. Har den spruckit nere vid splinesen är det värre. Växelspak i aluminium är inte gjort för att hålla länge. Drar du inte åt spaken sitter den löst och förstör splinesen i spaken, drar du åt spricker den! Fast två på 11 000 mil kanske är normalt. En vurpad och en sprucken...
 
Har du tappat hojen och kört av ändbiten går det att svarva och gänga ersättning i plast och borra och gänga i stumpen. Behöver stumpen riktas mycket kanske du behöver värma lite för att den inte ska spricka. Har den spruckit nere vid splinesen är det värre. Växelspak i aluminium är inte gjort för att hålla länge. Drar du inte åt spaken sitter den löst och förstör splinesen i spaken, drar du åt spricker den! Fast två på 11 000 mil kanske är normalt. En vurpad och en sprucken...

den växelspaken jag har nu är inte sönder men den är länkad först bakåt sen framåt.. du kollade ju på det i somras om du kommer ihåg.. hade tänkt få tag på en sådan som du har.. vet inte om det kom först -98 eller om jag har en hemmabygd..
 
den växelspaken jag har nu är inte sönder men den är länkad först bakåt sen framåt.. du kollade ju på det i somras om du kommer ihåg.. hade tänkt få tag på en sådan som du har.. vet inte om det kom först -98 eller om jag har en hemmabygd..

Ursäkta, du vet minnet när man blir äldre :) Din är original och glapp konstruktion från början.

Det blir nog svårt att få tag i en beggad. Och hittar du någon har den troligen, eller får snart , ovanstående problem. Ska du behålla hojen så köp nytt även om den är väldans dyr. 700 :- senast och den har nog inte blivit billigare. 99-01 ska du ha.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top