Triumph Daytona 955i - tråden

det är inte så att det kan ha med dåliga lameller till kopplingen

vet inte med inte om det är så för har en svag känsla att på 4ans växel så under någon millisekund så slirade kopplingen...

jobbigt att byta?

räcker det att justera vajern?

andy

har precis bytat olja också om det spelar någon roll
 
Efter att kollat i trådar om dassig motorolja så satte jag mig och analyserade motoroljan som jag köpt.

Delo Mötoröil.

Hehe

Den är även godkänd för bil båt och motorsåg?

ehh

Jag tömde triumphen på oljan pregade i nya olja

och vips .... det går mö bättre nu.

Andy
 
Ny..

Hello!

Hittade denna tråden idag.. är även jag en Daytona 955 ägare.. min första blev stulen förra året, när jag bara ägt den i 8 dagar. Min nya jag köpte nu för två veckorsedan står stilla.. bara dog när jag körde och ingen vet vad som är fel..

Men aaaaaaaannars så älskar jag min hoj! ;)
 
Här kommer ett uttalande från en för detta Daytona ägare:
Även om R6an är mer ändamålsenlig för Gelleråsen så saknar jag bromsarna. Yamahas bromsar kommer inte i närheten av Trajjans.
 
Last edited by a moderator:
Jag måste bara kolla igen...
Kör alla på 42/43 kuggars bakdrev?
Jag har sökt en hel massa och hittar inget annat.
Lagom för min moppe vore 45-47 kuggar, lite mer drag är kul, och utan kåpor är man sällan uppe i farter över 260...

Om någon vet var man kan hitta det, snälla skriv! :tummenupp
 
jesseboy skrev:
2172403 Jag måste bara kolla igen...
Kör alla på 42/43 kuggars bakdrev?
Jag har sökt en hel massa och hittar inget annat.
Lagom för min moppe vore 45-47 kuggar, lite mer drag är kul, och utan kåpor är man sällan uppe i farter över 260...

Om någon vet var man kan hitta det, snälla skriv! :tummenupp

Tja.
Har kört med 18-43 och byter idagarna till 18-45,
inköpt på Johans MC i GBG.
Dom hade även 46-drev.
Din lokala Triumph-dealer bör ju ha detta.
Men det var rätt dyrt...
Bör vara billigare någon annanstans.

Peter
 
Peterrr skrev:
2173553 Tja.
Har kört med 18-43 och byter idagarna till 18-45,
inköpt på Johans MC i GBG.
Dom hade även 46-drev.
Din lokala Triumph-dealer bör ju ha detta.
Men det var rätt dyrt...
Bör vara billigare någon annanstans.

Peter

Tackar för tipset. Ska kolla.
I SF-utförande är det utan tvekan att föredra en lägre drevning.
Första repan idag, fan va kul!
Börjar få till stuket, ska bara ordna lack, slutrör (i morgon), bakblink och lite annat. Dock ser den ju ut som syster SpeedIII, men det kan jag ta.
 

Bifogat

  • P2190021 (Medium).JPG
    P2190021 (Medium).JPG
    110.8 KB · Visningar: 77
  • P2190022 (Medium).JPG
    P2190022 (Medium).JPG
    91.2 KB · Visningar: 99
Sådärja, då var sommaren räddad. :(
Tyckte jag hörde lite knack, så jag slog av och stannade,
kollade om jag såg nåt som såg illa ut, naturligtvis kan jag ju bara se utanpå...
Startar igen och det knackar så in i helvete.
Antagligen ett vevlager som gått åt pipan.
Kul, har hunnit köra ca 100 mil sen jag köpte skiten.
Servat ordentligt innan uppstart, men vad spelar det för roll?
Lär ju ha varit kajk sedan länge.
Någon som bytt på en Triumph-trippel?
Några andra teorier om vad det kan vara?
Fy fan, sommaren kunde ha börjat bättre.
Nu i efterhand kunde man ha lagt pengarna på annat än en hel vinters jobb med allt annat än motorn.
Blir knappast mer åka i sommar, har inte råd och försäkringen täcker nog inte motorhaveri.
 
jesseboy skrev:
2181848 Sådärja, då var sommaren räddad. :(
Tyckte jag hörde lite knack, så jag slog av och stannade,
kollade om jag såg nåt som såg illa ut, naturligtvis kan jag ju bara se utanpå...
Startar igen och det knackar så in i helvete.
Antagligen ett vevlager som gått åt pipan.
Kul, har hunnit köra ca 100 mil sen jag köpte skiten.
Servat ordentligt innan uppstart, men vad spelar det för roll?
Lär ju ha varit kajk sedan länge.
Någon som bytt på en Triumph-trippel?
Några andra teorier om vad det kan vara?
Fy fan, sommaren kunde ha börjat bättre.
Nu i efterhand kunde man ha lagt pengarna på annat än en hel vinters jobb med allt annat än motorn.
Blir knappast mer åka i sommar, har inte råd och försäkringen täcker nog inte motorhaveri.


Lugn nu Jezz...
Är det ram/Vev lagren som gått kostar de inte mer än 200:-/st (max).
Det tar en kväll att skruva ur motorn, ytterligare en att få isär motorn, sen åker du till en triumphverkstad, så de får mäta upp vafan du ska ha för lager. När du ändå är där kan du be dem skruva ihop grejerna... Kanske kostar nåsånär 1500:- Sen ere bara att åka hem å skruva i motorn igen...

Peanuts för en händig herre som dig!!!
 
Är det någon här som vet var man kan inhandla ett gele seat till hojen? har letat förtvivlat överallt och vet att det finns men var?

hjälp mig

och då skall det vara till både fram och bak?

hade ju tänkt toura lite jue

andy
 
Fyller på tråden med ytterligare en fråga.
Jag måste köpa ny miniblinkers fram då dom gamla sprack. Köpte ett par från Touringbutiken (69-5950), men de visade sig var både för långa och för låga.
Någon som vet vart man kan hitta blinkers som passar daytonans (-98) kåpor bättre?

Bifogar en bild där man (förhoppningsvis) ser de gamla blinkerserna som sprack.
 

Bifogat

  • P6150011.JPG
    P6150011.JPG
    70.1 KB · Visningar: 66
Last edited:
Tjena RGV_250

Ring freewheel, de har sånna på hyllan troligtvis...
De kan nog skicka om du ber snällt: 08-643 70 08
 
Styrdämpare

Akut behov av tips på hur jag ska montera styrdämpare på min Daytona 955i -04. Behöver även tips på vilken dämpare som är lämplig. Styslag på rakan inför ingång i 90 graders böj är inte kul :(
 
jag har en öhlins universaldämpare med en max längd på 335,5mm som man fäster med i höger gaffelben och det övre röret på ramen med universal fästen. :tummenupp
 
Överhettad?

Köpte min Daytona i slutet av april. Hann ungefär en mil på den innan den bara dog - rakt av. Inget hostande eller puttrande. Utan bara dog.

När hojen dog så slog temperaturmätaren i taket. Men kylarvätskan var som den skulle och mätaren hade inte sagt ngt innan. Hojen hade ju knappt blivit varm än.

Efter en timme så testade jag att köra hojen och då funkade hon bra så jag körde ifrån sthlm och hem. Kul med ett haveri på jungfrufärden hem.

Efter det så körde jag bara ett par småturer med hojen. Sen hände samma sak igen. Jag har kört ungefär 30 minuter då hojen bara dör. Temperatur mätaren slår upp i taket. Men denna gången startar hon inte.

Jag kollade kylarvätskan och den låg på minimi, men mätaren hade inte sagt ngt innan hojen dog.

Nu vägrar den att starta. Jag har kollat alla slangar och säkringar.

Vad mer kan jag göra innan jag tvingas lämna in henne? Ngn som vet vad det kan vara för fel???
 
Lioness skrev:
2192249 Köpte min Daytona i slutet av april. Hann ungefär en mil på den innan den bara dog - rakt av. Inget hostande eller puttrande. Utan bara dog.

När hojen dog så slog temperaturmätaren i taket. Men kylarvätskan var som den skulle och mätaren hade inte sagt ngt innan. Hojen hade ju knappt blivit varm än.

Efter en timme så testade jag att köra hojen och då funkade hon bra så jag körde ifrån sthlm och hem. Kul med ett haveri på jungfrufärden hem.

Efter det så körde jag bara ett par småturer med hojen. Sen hände samma sak igen. Jag har kört ungefär 30 minuter då hojen bara dör. Temperatur mätaren slår upp i taket. Men denna gången startar hon inte.

Jag kollade kylarvätskan och den låg på minimi, men mätaren hade inte sagt ngt innan hojen dog.

Nu vägrar den att starta. Jag har kollat alla slangar och säkringar.

Vad mer kan jag göra innan jag tvingas lämna in henne? Ngn som vet vad det kan vara för fel???

Jag tycker verkligen synd om dig, du verkar inte ha haft direkt tur med grejerna :(
Har tyvärr ingen diagnos, men kan trösta med att min moppe skar efter ca 20 mil...
Hoppas det löser sig! :pannkyss
 
Lioness skrev:
2192249 Köpte min Daytona i slutet av april. Hann ungefär en mil på den innan den bara dog - rakt av. Inget hostande eller puttrande. Utan bara dog.

När hojen dog så slog temperaturmätaren i taket. Men kylarvätskan var som den skulle och mätaren hade inte sagt ngt innan. Hojen hade ju knappt blivit varm än.

Efter en timme så testade jag att köra hojen och då funkade hon bra så jag körde ifrån sthlm och hem. Kul med ett haveri på jungfrufärden hem.

Efter det så körde jag bara ett par småturer med hojen. Sen hände samma sak igen. Jag har kört ungefär 30 minuter då hojen bara dör. Temperatur mätaren slår upp i taket. Men denna gången startar hon inte.

Jag kollade kylarvätskan och den låg på minimi, men mätaren hade inte sagt ngt innan hojen dog.

Nu vägrar den att starta. Jag har kollat alla slangar och säkringar.

Vad mer kan jag göra innan jag tvingas lämna in henne? Ngn som vet vad det kan vara för fel???

Hade själv liknande problem,så fort jag körde i stan så börja
den koka.Kollade naturligtvis expansionskärlet och det var på rätt nivå.
Det visade sig att jag hade luft i kylsystemet.
Jag gjorde på följande sätt:
Tag bort kåpan framför tanken + vänster sidokåpa.
Varmkör,stäng av,låt svalna en stund.
Tag av kylarlocket(sitter framför tanken)kläm på slangen som
går från kylaren upp till locket.
Ruska motorcykeln från sida till sida.
Är det luft i systemet så märks det att vätskenivån sjunker litegrann.
Fyll på kylvätska.
Upprepa tills luften är borta.
Funkade för mig iallafall.
Kanske inte hjälper dig,men kan vara värt att prova.

Lycka till
Peter
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top