Triumph Daytona 955i - tråden

Hej alla glada Triumphfreaks!
Dax för att ge sig ut och leka snart...
Håller på och polerar fälgar för fullt, herregud, vilket slit!
Jag undrar om någon har ett bakdrev på 45-47 kuggar, bättre beg att sälja?
Eller byta, jag har ett kanonfint 42 kuggars.
Tänkte som få lite mer nakendrevning på min.
Annars, om någon vet var jag kan hitta till rätt pris vore det bra.

Tackåhej!
 
jesseboy skrev:
2103901 Hej alla glada Triumphfreaks!
Dax för att ge sig ut och leka snart...
Håller på och polerar fälgar för fullt, herregud, vilket slit!
Jag undrar om någon har ett bakdrev på 45-47 kuggar, bättre beg att sälja?
Eller byta, jag har ett kanonfint 42 kuggars.
Tänkte som få lite mer nakendrevning på min.
Annars, om någon vet var jag kan hitta till rätt pris vore det bra.

Tackåhej!

Prova Addemoto
 
Försäkring?

Detta lär ju vara en bra tråd att fråga i!
Vad kostar en 955:a att försäkra för er här? (ja jag har använt sökfunktionen).
Sökte på IF och fann att den är alldels för skitdyr för mig:gnissla .
På bilsport & mc var det inte SÅ skitdyrt men då stod där: daytona 900. Är det 955:an som åsyftas eller finns en 900 oxå? :va
 
jag pröjsar 526 spänn i mån trafikförs. ja det finns en 900 också, modell äldre.
 
Citetar mig själv för att ev få svar på en gammal fråga som har blivit aktuell på nytt. Till en början här på säsongen hade jag inga problem alls med hojen, men nu med ca en vecka kvar till besiktning så börjar den strula och bete sig som beskrivet nedan :( Det känns som att felet sitter i själva tändningen då man ibland måste hålla nyckeln i ett speciellt läge för att få igång den, glapp?

Alla tips är välkommna!

Jezqio skrev:
1973201
Har en liten fråga angående elen, vid ungefär 4-5 tillfällen i sommras så hände det nada när jag vred om tändningen, fick vrida av och på ett antal ggr innan det gick att starta hojen. Senare på säsongen så hade jag också problemet att belysningen inte gick igång när jag startade hojen utan jag fick stänga av helt och starta upp igen innan det började lysa... ganska irriterande...

Det har pratats om tändrelät tidigare i tråden, bör det räcka med att bytta denna?
 
Jezqio skrev:
2104743 Citetar mig själv för att ev få svar på en gammal fråga som har blivit aktuell på nytt. Till en början här på säsongen hade jag inga problem alls med hojen, men nu med ca en vecka kvar till besiktning så börjar den strula och bete sig som beskrivet nedan :( Det känns som att felet sitter i själva tändningen då man ibland måste hålla nyckeln i ett speciellt läge för att få igång den, glapp?

Alla tips är välkommna!
Tjena!

Reläerna ska ju vara skitkassa enl. uppgift och när dessa börjar strula brukar man i regel byta allihop...
Kostar runt en 1000:- för "original"...

Kör på det, annars kan du ju ha glapp i tänningslåset (vild gissning)???
 
Svajig 955i

Hej där ute i vårsverige.

Har ett litet problem! Min Triumph Daytona 955i -02 svajar(Voblar, självsvänger) vid högre hastigheter, nu är det inte mycket utan bara lite grann. Testade vid hastighet 200km/h och då märker man att den liksom svajar lite grann, känns ostabil. Man ser det även när man ligger bakom cykeln och studerar den. Då svajar cykeln likt

Någon som har samma problem?

En anna sak är att när man drar på full gas så och sedan drar ner gasen lite så märker man att man får mer respons från motorn. Typ vid 90% gaspådrag så blir det mer effekt än vid 100%. Kan det vara att den behövs mappas om eller? En liten fundering är om den får för mycket soppa...

Tacksam för lite funderingar och svar...
 
zchnigel skrev:
2112861 Hej där ute i vårsverige.
Min Triumph Daytona 955i -02 svajar
Någon som har samma problem?

En anna sak är att när man drar på full gas så och sedan drar ner gasen lite så märker man att man får mer respons från motorn. Typ vid 90% gaspådrag så blir det mer effekt än vid 100%. Kan det vara att den behövs mappas om eller? En liten fundering är om den får för mycket soppa...

Tacksam för lite funderingar och svar...

Låter lite konstigt det där med din första fråga... Har ingen aning?!

Andra frågan KAN ju vara för att spjällen sitter/har hamnat fel.

På din andra fråga kan jag nog bara svara att jag tror att det är för att du inte har nån turbo :hihi
Skämt å sido... Du kan ju åka in och kolla luftgivare etc. och om mappningen KAN ha gått åt skogen, men det låter lite konstigt. Den ramlar ju lixom inte ur boxen som en lös skruv, då skulle det bero på att något annat är knasigt...

När jag skulle starta min för några sommrar sen tyckte jag den lät lite konstigt, och efter att ha plockat isär avgassystemet finner jag i min förvåning inproppade kastanjer i avgasröret... Ungjävlar :mad:
 
Last edited:
Tjenna!
Har precis ställt på hojen, bytt olja och allt det där.
Det luriga nu är lufttrycken i däcken, hittar inte boken.

Så; Vad ska det vara för ringtryck i en Daytona t595a?

Tack på förhand!
//simpa

edit: På tyska läste jag mig till 2,5 fram, 2,9 bak.
 
Last edited:
Har också lite frågor till er som kan betydligt mer än vad jag kan.

Är växellådorna generellt svårjobbade på daytonan.

Tycker ibland att jag har svårt att få i växlarna. Dock inte så att jag misstänker att lådan är kass men lite svårjobbad helt enkelt.

sedan har jag lite mysko vibrationer från motorn när jag drar på men enligt gerts i ängelholm är detta fullt normalt. Dock är detta inget vobbel eller att den drar åt något håll

Hade varit kul att veta vad ni tror.

Allmänt när man pratar med Gerts eller yamaha center så skall det vara lite vibrationer från daytonan för just att den är 3 cylindrig? Och att lådan är lite svårjobbad.
 
Lådan är inte japansk och en aning klånkigare. Särskilt på modeller äldre än 2002. Vanesak i mitt tycke.


Vibrationer har inget att göra med att den är 3-cylindrig att göra, tvärt om. En 3 cyl motor med 120 graders vevtappförskjutning är helt balancerad :)

Vad är det för typ av vibrationer du känner? Är de mer skak eller fina vibrationer som gör att fingrar/fötter domnar?

Min 955i speed triple tycker jag är helt vibrationsfri - annat var det med min gamla 650 stånka. :näsblod
 
xyx skrev:
2132926 Lådan är inte japansk och en aning klånkigare. Särskilt på modeller äldre än 2002. Vanesak i mitt tycke.


Vibrationer har inget att göra med att den är 3-cylindrig att göra, tvärt om. En 3 cyl motor med 120 graders vevtappförskjutning är helt balancerad :)

Vad är det för typ av vibrationer du känner? Är de mer skak eller fina vibrationer som gör att fingrar/fötter domnar?

Min 955i speed triple tycker jag är helt vibrationsfri - annat var det med min gamla 650 stånka. :näsblod

okej tack det första svarar definitivt på min fråga för ja det är klånkigt.

Skak kan jag inte placera det som.....

fina vibrationer är det och när jag kör idag så kan jag väl beskriva det som

1an drar jämt och fint hela vägen

2an drar jämt och fint hela vägen

3an kan kännas mellan 80-90 kommer det fina vibrationer som sedan upphör

4an-5an kommer det fina vibrationer mellan 100-110 som upphör

6an är lite seg på låga hastigheter men det är ju normalt med denna hoj hehe.

har lite ryckigt när jag drar på i 3an också i samma hastigheter 80-90 men fortfarande det är inte obehagligt vill mest bara höra efter.

andy
 
Vibrationer i däcken som inte är korrekt balanserade skulle vara min gissning.
Är det på vissa varvtal eller i vissa hastigheter vibrationerna uppstår?

Varvtal: Balansaxeln kan vara felmonterad/borttagen, vilket kan ge vibrationer.
Hastighet(oberoende av växel): Felbalanserade däck å fälgar.
 
Totte skrev:
2134818 Vibrationer i däcken som inte är korrekt balanserade skulle vara min gissning.
Är det på vissa varvtal eller i vissa hastigheter vibrationerna uppstår?

Varvtal: Balansaxeln kan vara felmonterad/borttagen, vilket kan ge vibrationer.
Hastighet(oberoende av växel): Felbalanserade däck å fälgar.

hmm nja

nya däck och nybalancerade fälgar blev det för en månad sedan

balansaxeln?

felmonterad/borttagen?

andreas
 
Cebeärr600 skrev:
2135563 hmm nja

nya däck och nybalancerade fälgar blev det för en månad sedan

balansaxeln?

felmonterad/borttagen?

andreas
Kan felet inte ha uppstått för en månad sedan?
Eller har det alltid funnits där?

Balansaxeln sitter inne i motorn framför veven. Den gör att vibrationer vid vissa varvtal försvinner. Trimmas hojen, byter man ofta kolvar/stakar och då balanserar man veven, vilket innebär att man ofta tar bort axeln.

Frågan kvarstår; vid vissa varv eller hastigheter?
 
Totte skrev:
2135678 Kan felet inte ha uppstått för en månad sedan?
Eller har det alltid funnits där?

Balansaxeln sitter inne i motorn framför veven. Den gör att vibrationer vid vissa varvtal försvinner. Trimmas hojen, byter man ofta kolvar/stakar och då balanserar man veven, vilket innebär att man ofta tar bort axeln.

Frågan kvarstår; vid vissa varv eller hastigheter?

svårt att säga

men vid vissa hastigheter
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top