Triumph Daytona 955i startar inte - chip, el-fel?

pontus_n

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K1
Hojen fick ny data i styrboxen för en dag sedan. Har fungerat bra och stoppats/startats flera gånger efter det utan några problem.

Hojen stängdes av innan idag efter lite lätt åkning. När den skulle startas händer ingenting. Lampor på instrumentbrädan lyser, tempmätaren visar fullt utslag och så fårt man trycker på någon knapp, t ex lyse, startknapp eller liknande så rör sig varvräknaren. Lyse, blinkeras, startmotor, bromsljus - inget utav det fungerar.

Kollat kontakter till stöd, koppling-dödarknapp osv. Alla säkringar är hela. Batteriet verkar ok.

Hojen kördes i kraftigt regn igår, men har fungerat bra och helt plötsligt kom detta. Prövat booster på batteriet och det hjälpte inte heller. Känns som jordfel någonstans, kanske ett fuktproblem som kommit lite i efterhand?

Några tips? Om det är problem med programvaran borde det ju inte komma såhär i efterhand?

Mappade om den. Den gick mycket jämnare och bättre efter det, ingen baktändning eller sånt.

ok, förstod inte om du hade bytat box eller fått ny mjukvara! nu var det det senare så då borde det inte bero på detta, har du kollat om du har gnista på tändstiften?

Last edited:
Inte kollat efter några felkoder. Mappen ska vara till en 955:a med dom modifieringarna. Hojen fungerade ju bra i ca ett dygn, starta, stänga av, låta stå, starta igen köra stänga av osv. Som jag skrev innan kördes den i kraftigt regn dagen innan den dog. Kanske en fuktskada?

Mätare lever ju lite fram och tillbaka, ex. tempen visar max. Det kanske tyder på något jordningsfel, eller liknande?

Gnista på stiften får ju kollas... men det är ju det att startmotorn inte reagerar alls. Allt är helt dött på hojen, förutom lampan för neutral och felkodslampan. Tut, blinkers, bromsljus, startmotor helljus halvljus stendött!

Jag hadde börjat dela kontaktstycke för att kolla efter fukt och ärgningar , leta upp jordpunkter och kolla så de är ok.

jag förmodar att du har kollat så batteriet är ok!

ps. en multimeter är bra att ha , låter som att du kommer behöva en Ds.

Last edited:
5.56 i kopplings ock stödkontakt ? Jag kör mycket sen höst och tidig vår och då samlas det skit på "axlarna" i dessa kontakter så dom kärvar rent mekaniskt.

Jordfel! Garanterat.

Finns en jordplint dit många kablar går ihop för att sedan jordas mot batteriet. Denna är felkonstruerad och kan vid beöastning smälta. Triumph hade fram till 2003(åtminstone) ett kit att köpa för att jorda om de tjocka sladdarna direkt mot batteriet i stället för plinten.

hade samma problem på min speed 3 och de va ett relä som gett upp

Tack för all hjälp!

Det är inte min hoj det handlade om, men det var jordningen, en kabel som hade smält! Fungerar fint nu!

Hej!

Har fått samma bekymmer på min sprint!

Är ingen toppmekaniker, så lite hjälp hade varit uppskattat!

Vart sitter

Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...