Triumph Daytona 955i Bra eller skit ?

Växellådan var väl främst fyrans drev, och detta var enbart på dom tidigare hojjarna -97/98 och kom ganska tidigt, dom flesta drabbades mellan 500-1000mil.

En del har ju haft problem med slamrande motorer och lagerras, men jag pratade så sent som i Onsdags med Freewheel om detta och dom tyckte väl inte att hojjen på något vis var överrepresenterad med dessa problem.

Ramen byttes på dom allra tidigaste -97'orna p.g.a. att Triumph valt fel tillsatsmaterial till svetsarna som därmed vart för hårda och spröda.
Enkelt sagt kan man säga, har hojen inte polerad ram (från fabrik) så behöver du inte vara orolig.


-97 Växellåda och Ram
-98 Jordningsanslutning (för klen anslutning med söndersmält kontakt som resultat, byte av hela ledningsnätet på garantin)
-99-01 Inget sådär direkt som jag känner till
-02 Bakhjulsklagret på modeller med enkelsving kunde skära ihop, dessa hojjar vart återkallade.

-97 -03 Bränslekopplingar i plast. Dessa vart spröda med tiden och med ovarsam hantering från ägare/mekaniker så var sprickbildning ett faktum
och läckage en fråga om när och inte "om".


Jag har haft min sedan den var ny -97 och jag gillar den starkt fortfarande...
Visst, i dagens läge är den nog inte bäst på någonting, men den är fortfarande relativt ovanlig, ruskigt sjön sång i motorn, går så det räcker åt mig.

Vad är relativt billigt ?
Triumphen är väl inte dom mest lättsålda hojarna på marknaden idag, du kan ju hitta 00-01 för runt 50.000:-

Ang. försäkring så har jag aldrig betalat mer än 3600:- för min (hel/hel).

/Magnus
 
T595 skrev:
Växellådan var väl främst fyrans drev, och detta var enbart på dom tidigare hojjarna -97/98 och kom ganska tidigt, dom flesta drabbades mellan 500-1000mil.

En del har ju haft problem med slamrande motorer och lagerras, men jag pratade så sent som i Onsdags med Freewheel om detta och dom tyckte väl inte att hojjen på något vis var överrepresenterad med dessa problem.

Ramen byttes på dom allra tidigaste -97'orna p.g.a. att Triumph valt fel tillsatsmaterial till svetsarna som därmed vart för hårda och spröda.
Enkelt sagt kan man säga, har hojen inte polerad ram (från fabrik) så behöver du inte vara orolig.


-97 Växellåda och Ram
-98 Jordningsanslutning (för klen anslutning med söndersmält kontakt som resultat, byte av hela ledningsnätet på garantin)
-99-01 Inget sådär direkt som jag känner till
-02 Bakhjulsklagret på modeller med enkelsving kunde skära ihop, dessa hojjar vart återkallade.

-97 -03 Bränslekopplingar i plast. Dessa vart spröda med tiden och med ovarsam hantering från ägare/mekaniker så var sprickbildning ett faktum
och läckage en fråga om när och inte "om".


Jag har haft min sedan den var ny -97 och jag gillar den starkt fortfarande...
Visst, i dagens läge är den nog inte bäst på någonting, men den är fortfarande relativt ovanlig, ruskigt sjön sång i motorn, går så det räcker åt mig.

Vad är relativt billigt ?
Triumphen är väl inte dom mest lättsålda hojarna på marknaden idag, du kan ju hitta 00-01 för runt 50.000:-

Ang. försäkring så har jag aldrig betalat mer än 3600:- för min (hel/hel).

/Magnus

Kanonbra inlägg :tummenupp
Nu ska vi bara se om polaren har lust o gå ner lite till i pris, upptäckte precis att Daytona står lågt som tusan.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top