Triumph Daytona 955i Bra eller skit ?

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Nu är det så att jag har fått ett erbjudande av en polare som har en Triumph Daytona -2000 års modell att få köpa den för en relativt "billig" summa, han köpte en Amg istället men fick inte hojen såld så nu står den bara och dammar där den har stått dom 2 senaste åren.
Jag är lite klyven ang just lite äldre Triumphs, har hört mycket dåligt om dom.

Jag har kollat bike, olika recensioner men dom flesta ger den hojen och motorn bra betyg.
Så nu vill jag veta om det är nåt och ha eller kommer det bara bli problem ? :va
//D

Vet att lillebror hadde en under en helg, klagade på att ramen var svajig men kommer inte på vilken årsmodel det var...

björn

Hade en Speed Triple -97 och den var hur stabil som helst. Borde ju vara samma ram eller nyare/bättre på denna.

Sök.

Det finns mååånngga trådar om just Triumphen och deras motorer.

Det finns ett magiskt årtal där motorerna blev mycket bättre kommer inte i håg vilket bara.

yamtt600r skrev:
Hade en Speed Triple -97 och den var hur stabil som helst. Borde ju vara samma ram eller nyare/bättre på denna.

Jo, det jag är mest orolig för är motor och växellåda, har hört att dom ska vara ganska känsliga?

Slappa skrev:
Fick dom inte byta ram på nån årsmodell ?

Vågar inte svara på det. Har för mig att det var någon form av rörram som var dragen som en vanlig alubox ram. Han tyckte annars om den, men om den vobblar på väg (under hård belastning) så torde den ju vobbla duktigt på banan. Jag provade den bara en liten sväng och tyckte om ljudet i den. Har för mig att man satt rätt bra på den.
Kanske ingen riktig banätare men en fullgod alltiallao :va

Vågar inte säga för mycket då det var ett tag sen...

björn

Slappa skrev:
Fick dom inte byta ram på nån årsmodell ?
sprickor ramen 97-98 :skrämd bytes väl på garantin.
Annars tror jag insprutning läckande tankar var problem.
Men ganska ball hoj när den är GUL.

Har bara provkört en 01 under nån timme så bättre att nån riktig ägare med mer mil i sadeln kan svara.

Jag tyckte den var rätt cool men ärligt talat upplevde jag den som "slö" på ett sånt sätt att det inte kändes att den hade närmare 150hk, hade förväntat mig mer. Motorn tyckte jag var väldigt odramatisk och jag trodde jag satt på en raket men det var det inte. Till saken hör den att jag då ägde en Triumph (Sprint ST) själv som jag åkte över 3000mil på och den kändes som den hade bättre klipp i hur nu det går ihop, Daytonan har ju ca 30hk mer. Dock var den helt i original och min hade ändrad insprutning, slipon och öppet filter. En Triumph har ju väldigt rät och fin kurva, utan att den klipper till, lite mer som en bil egentligen så den är säkert snabb utan att det känns.

Fin hoj dock! Fint ljud. Fast tänk på att försäkringen ju lär bli lika mkt som på vilken fkl 7 hoj som helst, då kan du lika gärna välja nått annat om det inte är just en Trepip du vill ha.

ecce skrev:
Vågar inte svara på det. Har för mig att det var någon form av rörram som var dragen som en vanlig alubox ram. Han tyckte annars om den, men om den vobblar på väg (under hård belastning) så torde den ju vobbla duktigt på banan. Jag provade den bara en liten sväng och tyckte om ljudet i den. Har för mig att man satt rätt bra på den.
Kanske ingen riktig banätare men en fullgod alltiallao :va

Vågar inte säga för mycket då det var ett tag sen...

björn

Jo det är intrycket jag har fått ochså, ljudet är ju super i dom hojarna med den 3 cylindriga motorn

2002 ska motorerna ha blivit mindre slamriga och växelådorna mer lättväxlade, men hållbarheten vet jag inte om det var någon skillnad med.

det är en mycket trevlig cykel. men kan tyvärr inte jämföras med andra sportcyklar som tex r1 cbr gixxer. men en helt klart bra cykel som sticker ut lite.

till rätt pris tror jag att det är ett bra köp.

CMF skrev:
det är en mycket trevlig cykel. men kan tyvärr inte jämföras med andra sportcyklar som tex r1 cbr gixxer. men en helt klart bra cykel som sticker ut lite.

till rätt pris tror jag att det är ett bra köp.

Har haft en Trajja RS -00 och Daytona -01 och uppfattar lika som CMF. Ingen hoj för banan direkt men en trevlig hoj. Trevlig motorkaraktär och bra bromsar men byt bakdämparen om tillfälle ges. Hadde inga kvalitetsproblem men då köpte jag dom nya och körde ca 1200 mil med varje hoj utan problem.

/

Om Ice Cube..T.. Daddy.. eller vafan han nu heter kör daytona. Kan han så kan du..
TORQUE.jpg
:rolleyes:

955i skrev:
Fin hoj dock! Fint ljud. Fast tänk på att försäkringen ju lär bli lika mkt som på vilken fkl 7 hoj som helst, då kan du lika gärna välja nått annat om det inte är just en Trepip du vill ha.

Det som gör att jag ens funderar på en Daytona är just att priset är ganska långt sen att den låter så speciellt och att det var ganska rimlig försäkring på den med.

Tack för alla svar hitills, bara o ösa på med mer :tummenupp

Jag gillar hojen skarpt. Finns dom som haft strul med äldre hojar, men nyare (som min) har jag inte hört något om. Jag hör mest gata, men har kört en del bana, inget att klaga på förutom att jag aldrig lyckas ställa bakdämparen riktigt rätt. Men det problemet kommer inte förren det börja släppa lite bak.

Att ramen skulle vara mjuk tror jag inte. Det måste vara något annat som strulade, tvärtom har dom fått kritik för att inte ramen ramen sväljer gupp vid rejäla nerlägg.
En lite mysig grej är att man inte behöver någon Dynojetbox när man sätter på friflödes dämare :tummenupp

SISU skrev:
Om Ice Cube..T.. Daddy.. eller vafan han nu heter kör daytona. Kan han så kan du..
TORQUE.jpg
:rolleyes:

:huvet :huvet :huvet , Nej nu måste jag sälja min.......

Allvarligt talat :) , Har kört min 02:a ett hundratal mil nu och kan väl inte klaga på nåt direkt. Förutom glappet i hastighetsmätaren då. Pratade med Triumphcenter i Linköping och de sa att det hade hänt förr på Triumph men inget större problem att åtgärda.

Edit* Försäkrad hos TH, 11000 nåt för helförsäkring halvår. Har inte försäkringsbrevet här just nu.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!