Triumph Daytona 675-tråden!

Jag körde ner till Moseldalen och tillbaka med min, Funkar fint, är 170cm. Dock behöver du stadga upp handleder så de inte domnar bort :näsblod

Touringdäck på :tummenupp
 
Nu har jag inte orkat läsa igenom 275sidor utan ställer frågan iallafall

Hur är en daytona 675:a att köra på långkörningar?
Fick provköra en lite i höstas och blev sugen, men jag sträck kör upp till norrland ca 80mil varje sommar (o sen tillbaka igen)... Så hur är den på långkörningar?

Att den är underbar på bana o vardags körning, det har jag redan kostaterat.

Sen är det nått speciellt på just denna hoj man ska se upp med om man köper beggat?

Jag skulle inte klara av långkörningar. Bortdomnade handleder, värkande axlar och en rygg som skulle protestera livligt samt träsmak blev nog resultatet.
Nu har jag ju i och för sig problem med axlar och rygg, skulle behöva komma igång och träna igen...
Träsmaken kanske går att avhjälpa med en Gel-sadel. Någon som provat den?
 
Last edited:
Jag skulle inte klara av långkörningar. Bortdomnade handleder, värkande axlar och en rygg som skulle protestera livligt samt träsmak blev nog resultatet.
Nu har jag ju i och för sig problem med axlar och rygg, skulle behöva komma igång och träna igen...

Vem skulle inte behöva träna?
Ligger fett efter med träningen ca 10 år eller så.

Det enda jag märkt är att man måste tänka på att ej belasta handleder så mycket. Annars har jag inga problem med Daytonans sittställning.

//Andreas
 
Det enda jag märkt är att man måste tänka på att ej belasta handleder så mycket. Annars har jag inga problem med Daytonans sittställning.

//Andreas

tror jag skrivit det tidigare ang handleder och åka-långt, jag stadgade upp med en "boxningslindning" (lånade från min fru som boxades förut). Får man bara plats med den i handsken och upp och över handlederna funkar detta för mej. Linda inte för hårt i händerna bara. Åker man långt behöver man ju inte fingertoppskontroll, man ska ju bara gasa rakt fram, typ :tummenupp

(http://www.youtube.com/watch?v=Z_5qmNr2zNY&feature=fvw)
 
Last edited:
Nu har jag inte orkat läsa igenom 275sidor utan ställer frågan iallafall

Hur är en daytona 675:a att köra på långkörningar?
Fick provköra en lite i höstas och blev sugen, men jag sträck kör upp till norrland ca 80mil varje sommar (o sen tillbaka igen)... Så hur är den på långkörningar?

Att den är underbar på bana o vardags körning, det har jag redan kostaterat.

Sen är det nått speciellt på just denna hoj man ska se upp med om man köper beggat?

Har varit på semester ner till Italien 3 år i rad och det har funkat bra. Det man måste tänka på är som andra skrev att inte sitta och belasta handlederna hela tiden, du kommer märka om du gjort det ;)

Klart man fick lite ont i röven och så men inte så att jag skulle undvika att åka bara för det. Vi har tagit tåg några gånger man det har iaf blivit några 100-tals mil varje år.

Bara att köpa :tummenupp
 
Det där med hur lång en långkörning är en subjektiv uppfattningen, själv har jag kör mellan Stockholm och Karlskoga (~25-30 mil) på min Daytona och det händer aldrig igen :död
 
Har kört från Danmark Köpenhamn-Göteborg var inget vidare bekvämt,långresor är nog inte det optimala på 675.an men är man inte så kräsen och inte är rädd för lite trä röv så funkar det väl.Allt är ju relativt vad man anser funkar.Men Om du planerade köra längre så är väl några stopp på fina ställen värt att rekommendera t.ex om man kör ner genom Europa.Är nog inte världens bekvämaste hoj på långkörningar...men..man får göra det bästa av det :/ packar man rätt och inte belastar underarm och sitter och kniper om styret som ett skruvstäd så ska det nog gå ganska hyfsat köra lite längre sträckor..hoppas jag ialf..jag hade tänkt köra ner till Italien...det är ju en bit...men jag kommer iallfall ta en del stopp längs med vägen för att inte tappa orken..:D:tummenupp


Nu har jag inte orkat läsa igenom 275sidor utan ställer frågan iallafall

Hur är en daytona 675:a att köra på långkörningar?
Fick provköra en lite i höstas och blev sugen, men jag sträck kör upp till norrland ca 80mil varje sommar (o sen tillbaka igen)... Så hur är den på långkörningar?

Att den är underbar på bana o vardags körning, det har jag redan kostaterat.

Sen är det nått speciellt på just denna hoj man ska se upp med om man köper beggat?
 
Last edited:
Första rapporten från Almeria och provkörningen av 675R hittar Ni här. Tydligen kommer MCN med sin rapport under kommande vecka.

Intrycken verkar precis så positiva som förväntat, men QS får lite kritik. Cordonan är ju klanderfri, förutom mellan ettan och tvåan, vilket inte är en ovanlig sak och som borde vara bättre på -09 och framåt med den nya, högre utväxlingen på ettan...

Chassit hyllas, det blir väldigt intressant att prova en R när tillfälle ges!

Långkörning - vid dagsetapper på 30 mil eller mer är gel-sadeln en kär vän. Lägg armbågarna på knäna och ändra benposition då och då, så funkar långturerna bäst - i alla fall för mig...:)
 
har gelsadel på nu...inte direkt som att sitta i tv soffan om man säger så..hjälper lite..men är man känslig vid långkörningar så är 675.an inte den mest ulitmata hojen...man får räkna med lite värk här o var vid långkörningar..tror inte man kommer undan det. :död
:tummenupp

Jag skulle inte klara av långkörningar. Bortdomnade handleder, värkande axlar och en rygg som skulle protestera livligt samt träsmak blev nog resultatet.
Nu har jag ju i och för sig problem med axlar och rygg, skulle behöva komma igång och träna igen...
Träsmaken kanske går att avhjälpa med en Gel-sadel. Någon som provat den?
 
Last edited:
Ebay.com . men även demonteringsfirmor Sverige kan ha.Men främst Ebay kanske även någon butik i Sverige har någon liggande som du kan leta reda på men skulle först och främst föreslå Ebay. :)

Då blir det att leta på ebay när man kommer hem.
Tack för ett snabbt svar.
 
Spelar det någon roll vilken årsmodell man har på hojen.
Dvs passar ett gel seat som suttit på en 09 på en 07?
 
Det brukar stå t.ex 06-09 Daytona 675 Front rider seat d.vs en beskrivning av sätet,tror ej det skall vara några problem,om du vill vara extra noga ring Triumph center kolla kan vara någon skillnad på den allra nyaste hojen kanske men tvivlar på det.Finns ju nr på exakt vilken sadel som är vad till just din årsmodell.Innan köp kolla bara så allt är helt och inget är sönderbrutet, utan i vilket skick det är i samt att säljaren har 100% i feedback score.Läs noggrannt vad som är vad i beskrivningen,gör du detta så borde det ej vara några problem alls.Be även säljaren skicka varan noggrant (Gift,seat,low value 50dollar som exempel så ökar du chansen att du slipper betala ev tullavgifter) :) :tummenupp :)

,
Spelar det någon roll vilken årsmodell man har på hojen.
Dvs passar ett gel seat som suttit på en 09 på en 07?
 
Last edited:
Det brukar stå t.ex 06-09 Daytona 675 Front rider seat d.vs en beskrivning av sätet,tror ej det skall vara några problem,om du vill vara extra noga ring Triumph center kolla kan vara någon skillnad på den allra nyaste hojen kanske men tvivlar på det.Finns ju nr på exakt vilken sadel som är vad till just din årsmodell.Innan köp kolla bara så allt är helt och inget är sönderbrutet, utan i vilket skick det är i samt att säljaren har 100% i feedback score.Läs noggrannt vad som är vad i beskrivningen,gör du detta så borde det ej vara några problem alls.Be även säljaren skicka varan noggrant (Gift,seat,low value 50dollar som exempel så ökar du chansen att du slipper betala ev tullavgifter) :) :tummenupp :)

,

Kollade på Johans MC.
Samma artikellnummer på ->08 Daytona Gel seat som till 09-> Daytona Gel Seat.
Det borde ju betyda att de passar oavsett årsmodell.

//Andreas
 
Ja jag tror det är samma sadel.Men vill du vara extra extra säker ring Johans verkstad och fråga bara.Dom kan ju svara på 2 sekunder. samma artikel nr behöver ju inte betyda att det är exakt samma sadel men borde vara så.Men skulle föreslå du frågar Johans för att vara extra extra säker innan beställning :tummenupp

Kollade på Johans MC.
Samma artikellnummer på ->08 Daytona Gel seat som till 09-> Daytona Gel Seat.
Det borde ju betyda att de passar oavsett årsmodell.

//Andreas
 
Last edited:
Tämligen sent ute, men iaf måste jag ju lägga mig i lite :näsblod

1:
Långkörning: jorå..50 mil på en dag..Skånevårenturen 2010. Rätt slut efter den dagen. Det jag saknade mest då var att jag inte hade de lite mindre eftermarknadshandtagen(kopplingen) som är justerbara (Ja, jag kanske har pygmèhänder, men ändå)

2:
Artikelnr: är det samma nr kan man nog utan större tvekan dra slutsatsen att det är samma pryl..hela idèn med artikelnummer faller liksom annars :gnissla
 
[Ja jag håller med dig samma artikelnr på sadeln borde vara samma annars blir ju poängen meningslöst med artikel nr,saken är den att personen köper via ebay och det har hänt förut att artikelnr på varor här i Sverige inte matchat varor som legat på hyllor i USA.Men föreslog att han kunde kolla med Johans exakt vilket nr det är samt även vara extra noggrann vid beställning så borde det gå alldeles utmärkt.
:tummenupp :D
QUOTE=Lotek;5098845]Tämligen sent ute, men iaf måste jag ju lägga mig i lite :näsblod

1:
Långkörning: jorå..50 mil på en dag..Skånevårenturen 2010. Rätt slut efter den dagen. Det jag saknade mest då var att jag inte hade de lite mindre eftermarknadshandtagen(kopplingen) som är justerbara (Ja, jag kanske har pygmèhänder, men ändå)

2:
Artikelnr: är det samma nr kan man nog utan större tvekan dra slutsatsen att det är samma pryl..hela idèn med artikelnummer faller liksom annars :gnissla[/QUOTE]
 
Ni som monterat Polidomkåpor (eller andra kraschkåpor), var gör ni av säkringshållaren på vänstersidan och likriktaren på högersidan? De kan väl inte bara ligga innanför kåporna? På orginalkåporna är de antingen fastskruvade eller ditklämda.

Vad skall man köpa för kåpglas? Orginalglaset passar naturligtvis inte (tur att man har två...). Nån som har ett bra råd, tror jag vill ha ett Double-bubble.

Sen har jag ett annat problem, hojen har stått på underhållsladdning i garaget under hela vintern, nu när jag startade upp den så slutade motorlampan (eller indikeringslampan för motorstyrsystemsfel som den benämns i instruktionsboken) aldrig att lysa.
Det är så länge sen jag startade hojen senast så jag har glömt om den släcker sig när man börjar köra. Nån som kan ge råd?
 
Ni som monterat Polidomkåpor.
råd?

Säkringshållaren ligger så fint på plats, men lite silvertejp borde lösa problemet.

Du har kåpglas till 2009 års modell? Men kåpset till äldre? Då borde en äldre ruta passa.

Kolla varför lampan lyser med tune ecu eller tuneboy. Kan ju vara någon kontakt till en givare eller liknade som du glömt montera?

Lycka till/ Henrik
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top