Triumph Daytona 675-tråden!

Eller det felaktiga postnummer denna broder har!
Stefan kan ta mitt och jag hans!
Vad tycker du , Junior? (Roffe!!!!)

Skämt åsido, jag har inte koll på försäkringspremierna för 2011!
Berätta gärna för mig!
Är en gubbe på 46 år med postnummer 645 50 som gillar att bomba apex!!!!

Vad jag kan se i tabellen ska du betala min försäkring :banana :krama
 
Du, Stephan och Andy bör samtliga byta postnummer till något i stil med 94* ** så kommer försäkringsbolagen att betrakta Er skaderisk med betydligt blidare ögon.

Vi som fortfarande känner igen frisk och ren luft när vi träffar på den bedöms helt enkelt som mogna, ansvars- och riskmedvetna chaufförer...

Joråsåatt...:rolleyes::kryckor:D

...Stefan kan ta mitt och jag hans!
Vad tycker du , Junior? (Roffe!!!!)...
 
Vi som fortfarande känner igen frisk och ren luft när vi träffar på den bedöms helt enkelt som mogna, ansvars- och riskmedvetna chaufförer...

Hehe, det närmaste alpluft jag kommer är marlbouro menthol light ;)



Skickat med den näst senaste tekniken inom data/multimedia.
 
Den ENDA bilden på Roffe som går att titta på...

Edit: men va fan, jag får ju inte med bilden...inte lätt att vara teknikhatande känslomänniska...


Då ska jag skvallra till hoppe att du minsan har kollat upp vad försäkringen skulle kosta på en bmw :tummenupp
 
Last edited:
Nähä? Börja i stället med att titta i tyskpråmens instruktionsbok, vi väntar alla ivrigt på att Du ska hitta växel 3-6 på Kemoras långraka...:krama

EDIT: Ett tips - de döljer sig INTE bakom någon knapp med tre bokstäver på.

...men va fan, jag får ju inte med bilden...inte lätt att vara teknikhatande känslomänniska...
 
Du säger det du...jag vet ju hur det går när alla Bumsens växlar används; säger bara Antnäsrakan...and I rest my case...


Nähä? Börja i stället med att titta i tyskpråmens instruktionsbok, vi väntar alla ivrigt på att Du ska hitta växel 3-6 på Kemoras långraka...:krama

EDIT: Ett tips - de döljer sig INTE bakom någon knapp med tre bokstäver på.
 
Nu får ni ju sluta gny om försäkringar..ingen har sagt att det skall vara roligt att betala den.. Jag är ju så gammal att jag vill minnas att det skall vara: "skatt är häftigt att betala". Det har, vad jag vet inte sagts något om försäkringar.
Samma sak med BMW dessutom..det skall kosta skjortan och gör det med. Man får ju en massa knappar och tämligen ehh...nyskapande reglage på köpet, bara en sådan sak.

Nog om detta. Eftersom mitt skadekonto är något högt :näsblod (inga kommentarer tack..) så har jag beslutat att införskaffa lite "slitdelar" till min ögonsten, som kraschkåpor, annan tank o lite sånt. När man då rycker lamphus och allt annat sådant krafs som det inte finns plats för, kommer elsystemet att få tuppjuck då?:va
Om det är så, vad måste byglas och med vad? Säg inte att jag skall skaffa ett race harness, utan en "quick and dirty" lösning funkar bra så länge. Jag har inte riktigt så mycket tid att lägga på det här som jag skulle önska, det blir på sin höjd en knapp dag eller så.
 
Bort med allt trams som lysen, tuta och blinkers! Det kommer funka kanon.
Jag kör utan tändningslås men då krävs lite åtgärder på elsystemet.
Har även tagit bort brytaren till kopplingshandtaget och insugsflärpen och egr systemet och... Ja det mesta är rensat utan att man behöver klippa sönder något, gäller att bygla på rätt ställe bara...

Nog om detta. Eftersom mitt skadekonto är något högt :näsblod (inga kommentarer tack..) så har jag beslutat att införskaffa lite "slitdelar" till min ögonsten, som kraschkåpor, annan tank o lite sånt. När man då rycker lamphus och allt annat sådant krafs som det inte finns plats för, kommer elsystemet att få tuppjuck då?:va
Om det är så, vad måste byglas och med vad? Säg inte att jag skall skaffa ett race harness, utan en "quick and dirty" lösning funkar bra så länge. Jag har inte riktigt så mycket tid att lägga på det här som jag skulle önska, det blir på sin höjd en knapp dag eller så.
 
Huka Er... har du blivit så snabb nu att du behöver sånt :banana Föresten får man köra bankittade hojar utan lyse m.m. som SMC instruktör på BKK :krama

Nja, har inte med hastigheten att göra..mer än i tangentens riktning :gnissla
Det skär i hjärtat att se hur originalkåpor ser ut efter att man har dragit dem i asfalt och sedan i lite grus. De tål ingenting kan jag meddela..modernt skräp..Hade det varit gjutjärn däremot...:yoparty

Men nu var det inte mina tillkortakommanden det handlade om...även om jag visste att det skulle bli så, men det bjuder jag på.. :krama
 
Hank har alldeles rätt, 2*2 tåtar till framblinkersarna, en kontakt till bakcuts och en dito till framlyktorna (sitter under vänster lampa), sedan är det bara att skruva på offerbitarna. Med lite träning klarar Du transformationen från gat- till banhoj på under två timmar:tummenupp

...Jag har inte riktigt så mycket tid att lägga på det här som jag skulle önska, det blir på sin höjd en knapp dag eller så.

Jupp:) Helt okey enligt SMC:s Råd och Riktlinjer och hjälper till att hålla eventuella skadekostnader i schack, det är dock (än så länge) fritt fram för varje distrikt att sätta tuffare krav. Det är vad jag vet endast i Skåneland som man är lite anala och orkar tjafsa kring kraschkåpor, slicks och däcksvärmare m.m...:)

Får man köra bankittade hojar utan lyse m.m. som SMC instruktör på BKK :banana
 
Last edited:
Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga :(
Ni som köpt Polidomkåpor och sedan lackat, hur mycket slip- och grundarbete krävs för att få ett hyggligt resultat? Vilka grovlekar på slip-papper? 320 - 400 - 500?
Ska jag tvätta dom innan och i så fall med vad (för att få bort släppmedlet från formen)?

Någon som kör med Polidoms kolfiberkåpstag / luftintag? Tycker det ser riktigt smutt ut.
http://www.polidom.se/webshop/product.php?id_product=616

Hank har alldeles rätt, 2*2 tåtar till framblinkersarna, en kontakt till bakcuts och en dito till framlyktorna (sitter under vänster lampa), sedan är det bara att skruva på offerbitarna. Med lite träning klarar Du transformationen från gat- till banhoj på under två timmar:tummenupp
Nån som kan sälja två timmar ledig garagetid? :gnissla
 
Last edited:
Ville bara lägga ett inlägg..egentligen totalt onödigt men..fan vilken fantastisk hoj 675.an är..längtar som bara den till att man kan börja köra och att is o grus försvinner från vägarna och att kylan släpper taget..hoppas alla nu kör försiktigt och blir skonade från olyckor och havererade hojar detta år:yoparty och att ni alla hittar er en riktigt trevlig och bra försäkring hehe..verkar som det vart en del snack om de höjda premierna i år.:yoparty :D Tack för ordet
 
Last edited:
Äh, Polydomkåporna är väl som alla andra gelcoatbehandlade kraschkåpor, räkna med slipning, finspackling för att lägga igen urslag i gelcoaten som kan finnas på några ställen innan Du färdigslipar ned till 320-papper om Du ska lägga på färg i flera lager.

Tänk efter innan Ni lägger ned en halv förmögenhet på lack då glasfiberkåporna tyvärr är betydligt känsligare för stenskott etc än original plastkåpor. Min erfarenhet är att Ni kommer att få stenskott och det är väl bra att inte bryta ihop när det händer. Så ha gärna rimliga förväntningar och ta gärna till Er inställningen att det är vackert med lite patina på en banhoj:)

Jag skulle gärna hjälpa till för en ringa slant, tyvärr blir reskostnaden lite dryg:krama

Men gången är simpel, få se om jag har den i hufvudet:

1 - Bort med sadel
2 - Skruva bort passagerarsadeln.
3 - Lossa fyra skruvar - koppla bort blinkers/belysning med kontakt under passagerarsadeln - demontera cutsen (bakåt/uppåt).
4 - Lossa de 2+2 skruvar som håller cockpitpanelerna - ta bort dessa.
5 - Skruva bort de 3+3 plastskruvar som sitter på insidan av sidokåporna mot hjulhuset och de fyra som sitter under motorn och håller fast sidokåporna mot varandra. Skruva bort de kvarvarande 4+4 skruvarna för sidokåporna och låt kåporna hänga i gummiupphängningen strax under bakre delen av tanken. Kraschpuckar är en bra hjälp för att hänga upp kåporna.
6 - hö sidokåpa - lyft försiktigt ut och lossa de två kablarna till blinkersen. Ta bort. Vä sidokåpa - lyft försiktigt ut, lossa gummiupphängning till relälåda och de två kablarna till blinkersen. Ta bort.
7 - skruva bort backspeglarna (2+2 bult) inifrån cockpit, ta reda på vibrationsdämparna i gummi som sitter under speglarna mellan toppkåpa och kåpstag.
8 - Lossa kontakten som sitter INKLÄMD under vänster lykta (helljus).
9 - Lossa de fyra mittre bultarna som håller kåpglaset, två på varje sida.
10 - Dra loss frontkåpan, framåt - nedåt. Använd milt våld om så erfordras.
11 - Montera kraschkåpor i omvänd ordning. Dessa har normalt övre delen av sidokåporna ihopgjutna med toppkåpan vilket går betydligt snabbare att hantera. Använd kraschpuckarna vid monteringen för att passa in det hela, skruva fast två "kåpglasskruvar" innan Du fortsätter med sidorna.

OBS - Provmontera ALLTID innan lack så att Ni kan justera in skruvhål innan lack. Dessutom är det trist att skada lacken bara för att man inte har tågordningen riktigt klar för sig... Har Du tät båt på undersidan - borra ett STOOORT dräneringshål i dess framkant (lägsta pkt) som inte sätts igen av gummirester. Det sätter Du igen med silvertejp vid tävling eller torrföre. Detta kostade mig en vurpa i låg fart med nytvättad hoj i nollgradigt väder på Gelleråsen för ett par år sedan - vattnet rann inte ut utan skvalpade ut i en vacker linje precis framför bakdäcket. Första kurvan - :död

Lycka till:)

Jag har fortfarande inte fått svar på min fråga :(

Nån som kan sälja två timmar ledig garagetid? :gnissla
 
Last edited:
Letar hoj!

Hej alla glada!

Är på jakt efter en daytona. Söker det sedvanliga, en hoj i bra skick till en vettig penning. Men inte gul eller röd!

Någon som känner någon som tänkt sälja men inte orkar aptera annonser här och där får mer än gärna höra av sig till mig. :tummenupp
 
Delar till Daytona bland annat

Hittade en sida som har Daytona-delar, finns andra märken också.
Sökte på min 08a och fann det här.
http://www.bikebandit.com/2008-triumph-daytona-675/o/m17638
Både OEM och eftermarknadsprylar

Går att hitta till alla årsmodeller.
http://www.bikebandit.com/triumph-motorcycle-parts/oem-parts/s/m13s2

och modeller
http://www.bikebandit.com/2008-triumph-motorcycle-parts/oem-parts/s/m13s2y2008

OBS: Jag har inte handlat något så jag känner inte till något om firman mer än att den verkar finnas i Unites States of the Bluff (Dubbelmoralens förlovade hemland)
 
Nu har jag inte orkat läsa igenom 275sidor utan ställer frågan iallafall

Hur är en daytona 675:a att köra på långkörningar?
Fick provköra en lite i höstas och blev sugen, men jag sträck kör upp till norrland ca 80mil varje sommar (o sen tillbaka igen)... Så hur är den på långkörningar?

Att den är underbar på bana o vardags körning, det har jag redan kostaterat.

Sen är det nått speciellt på just denna hoj man ska se upp med om man köper beggat?
 
Nu har jag inte orkat läsa igenom 275sidor utan ställer frågan iallafall

Hur är en daytona 675:a att köra på långkörningar?
Fick provköra en lite i höstas och blev sugen, men jag sträck kör upp till norrland ca 80mil varje sommar (o sen tillbaka igen)... Så hur är den på långkörningar?

Att den är underbar på bana o vardags körning, det har jag redan kostaterat.

Sen är det nått speciellt på just denna hoj man ska se upp med om man köper beggat?

Jag har kört Sthlm-Trondheim med en Daytona, men då stod den fastspännd bak på skåpet i bilen! Nej, långturer är kanske inte dess starka sida om jag får säga min åsikt!:tummenupp
 
Hur är en daytona 675:a att köra på långkörningar?
Fick provköra en lite i höstas och blev sugen, men jag sträck kör upp till norrland ca 80mil varje sommar (o sen tillbaka igen)... Så hur är den på långkörningar?
Att den är underbar på bana o vardags körning, det har jag redan kostaterat.

Jag har som längst kört 50mil (Göteborg - Stockholm) på en dag och det gick men var inte jättebekvämt och man hade lite träröv när man kom fram. Jessan här på forumet har varit ute på långturer i Europa på sin, hör lite med henne. :)

Annars, tjöp 675an!! Jag är snart inne på mitt 4e år med min nu:)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top