Triumph Daytona 675-tråden!

Mmm, där har Du även en variator som slår in och reglerar plötsliga effekttoppar och Erik är ju väldigt fena på att dimensionera turbo och avgashus för den placeringen.

Killen har ju enligt tråden turbomatat bilar tidigare och kommer att köra med lågt tryck utan intercooler och kompressionssänkning vilket är lite udda, E85 finns ju inte heller att tillgå over there vad jag vet.

Klart är att det är ett intressant projekt, men för att komma upp i effekt är jag förvånad att han inte kompsänker genom att använda tjockare topplockspackning och därigenom tillåter högre laddtryck...

Men vad vet jag - ett intressant projekt är det hur som haver:tummenupp

Kanske inte optimalt men det funkar kanske om man vet vad man gör. Marklund placerar aggregaten bakom dynan på yamaha-skotrarna, och det funkar!
 
Hej alla!

Har lurat här ett tag och såg diskussionen om slirkoppling på nya R:en. Eftersom inget annan sagt nåt så säger väl jag att den inte behövs :D
Duckar kvick nu... Vet att jag sticker ut huvudet men faktum är att från 09 så används motorstyrningen för att förhindra bakhjulslåsning vid avslag.
Det beskrivs så här på utrikiska; There's no slipper clutch, which at first looks like something of an omission in this class, but in fact the problem of rear wheel lock-up under severe braking is dealt with in another way. When the engine management sees high revs but a closed throttle it opens up the throttle butterflies (without injecting fuel) letting air flow into the engine much more freely and significantly reducing engine braking. It's very effective and because the clutch itself is less complex it's also lighter, helping engine response.

Jag tycker det funkar, har inte märkt av nån låsning trots hårda nerväxlingar varken på gata eller bana, har åkt SV650 med mycket motorbroms i många år så jag är van vid låsningar vid inspirerad körning... ;-)
Är väl ingen Casey Stoner men på Kemora fiskördes det väl inte direkt, eller vad säger du Roffe?

Johan från Dalarna, han med eget spår ut på långrakan...
 
Nu har jag en -07 och den studsar och låser bakhjulet på ett obehagligt sätt när den är helt standard! Det blev stor skillnad med en riktig dämpare, jag växlar ner ganska bestämt nu och bakändan håller sig lugn. Att höja tomgången är också ett knep.

Men... det tar tid och fokus att växla ner, ge mellangas osv.
Med en slirkoppling slipper man det och kapar kanske nån tiondel.:tummenupp

Hej alla!

Massa text...

Jag fick tag i en extra tank som jag tänkte köra med och spara originalet, men funderar lite på en sak...
Soppapumpen måste ju flyttas över, ska man byta bränslefilter? Går det ens att göra?
Måste man byta pump och allt som en enhet kanske det är smartast att köpa en ny så har jag två kompletta tankar?

Mvh/Henrik
 
Tja tänkte hörra här om det finns någon som är sugen på min Triumph Daytona 675a?
2007:a
Rullat 7xxmil
sv-såld
reggad som 25kw (endast för försäkring) superlätt att montera av och på (manual medföljer)
svart
omlackade fälgar till guld
annan reg hållare samt led baklampa med inbygga blinkers mycket snyggt (allt orginal finns kvar och allt sitter med snabb kopplingar)
nyservad föra säsongen 600mila service alla papper finns..
handtvättad osv osv

Bud?

Maila gärna till robin.kullberg@live.se

(kan ha svårt att svara mellan 22dec-14 jan då jag är i Thailand)
 
Jag gillar i a f slirkopplingen helskarpt och ser att många monterar den även på den nya generationen. Då talar vi rejs eller bandagsentusiaster men behovet finns nog då STM-kopplingen finns kvar som originaltillbehör i race-segmentet.

Jag har en komplett extra soppapump som Du kan få köpa om Du är intresserad? Den kommer från Darkmindzz hoj, möjligen kan den behöva kompletteras med skruvarna till tanken...

...Med en slirkoppling slipper man det och kapar kanske nån tiondel.:tummenupp...

...Måste man byta pump och allt som en enhet kanske det är smartast att köpa en ny så har jag två kompletta tankar?...
 
Stöd

jag har för avsikt att kasta mig in i ERF sprint serien 2011 och får då inte ha stödet kvar..
Någon som monterat bort det och kan tipsa om hur jag går till väga? ta bort det är inga problem men det måste ju byglas någonstans på ett säkert sätt:va
 
Jag gillar i a f slirkopplingen helskarpt och ser att många monterar den även på den nya generationen. Då talar vi rejs eller bandagsentusiaster men behovet finns nog då STM-kopplingen finns kvar som originaltillbehör i race-segmentet.

Jag har en komplett extra soppapump som Du kan få köpa om Du är intresserad? Den kommer från Darkmindzz hoj, möjligen kan den behöva kompletteras med skruvarna till tanken...

Håller med - 09 och framåt är lika hjälpt av slirkoppling som tidigare, vet av erfarenhet då jag haft flera D675or av olika anl:nurse. (Jefla taxibilar)
Jag kan även av egen erfarenhet säga att trots att den ska ha motorstyrning för att förhindra låsning av bakhjul (vilket jag inte hade en aning om ) gick alldeles utmärkt att låsa upp vid nedväxling innan det svänger utan slirkoppling:D.
 
Last edited:
...men det måste ju byglas någonstans på ett säkert sätt:va

Det är bara att väta motståndet över brytaren vid stödet i infällt läge så vet Du om det ska vara öppet eller slutet. Om mitt minne är korrekt ska Du bygla kontakten till stödsensorn så att de bägge trådarna är kortslutna. Lycka till:tummenupp

...(Jefla taxibilar)...

[YOUTUBE-ID]4e9CkhBb18E[/YOUTUBE-ID]
 
Det är bara att väta motståndet över brytaren vid stödet i infällt läge så vet Du om det ska vara öppet eller slutet. Om mitt minne är korrekt ska Du bygla kontakten till stödsensorn så att de bägge trådarna är kortslutna. Lycka till:tummenupp



[YOUTUBE-ID]4e9CkhBb18E[/YOUTUBE-ID]

Klassiker:yoparty
 
en liten update på hur man ligger till inför säsongen 11 då:

2st metzler k2 fram & 3 st k0 bak: check
en uppsättning michelin slicks: check
2 uppsättningar regn däck: check
biltema kitt för att kränga och balansera däck själv: check ( dock inte en aning om hur man gör:)
wp dämpare: check
extra uppsättning fälgar: check
nya belägg: check
antal bandagar: 14 hitills inbokade check ( actionpics )
tomt i plånboken: CHECK
20 grader kallt ute och långt kvar till säsongen; CHECK!!!!!

GOD JUL MINA VÄNNER!
 
va nice det låter...

Själv behöver jag:

Mera däck...
Extra fälgar...
regndäck...
Har bara bokat gotland ring m actionppics, tänker prova ERF sprint serien 2011

men har redan tomt i plånboken...:va
 
Önskar alla Daytona vänner en riktigt God Jul och Gott Nytt År!

:tomten

[YOUTUBE-ID]bYUhR1GDTJ0[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Tvångsmatad Daytona under byggnation: http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=48291

Det blir intressant att följa resultatet, placeringen av aggregatet verkar långt ifrån optimalt. Spool-up?

kollade lite snabbt bara, men tror han får stora problem med spool up tiden på den där. han kommer inte kunna utnyttja några av pulserna i grenröret som man försöker göra i vanliga fall för att få snabb och bra snurr på turbon. sen utan kompsänkning, 675an har väl rätt högt komp original va. får nog tanka race soppa om han inte ska spika sönder den där. kalla mig pessimist men men.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top