Triumph Daytona 675-tråden!

Varför valde ni här inne att köpa just daytona 675?
Hade varit intressant att höra.

Detta är min första hoj och jag valde den för den var go och köra, kändes "smidigare" än dom andra cyklarna ja pröva. Även pga billig försäkring trots min ålder. Så är den ju självklart riktigt snygg!

/Irvas

Mycket smidigare, en helt annorlunda motorkaraktär gentemot radfyrorna, en för mig perfekt sittställning(även om man sitter som Ringaren i Notre Dame) jag provade mig igenom konkurrenterna i 600 segmentet och det var inget att tveka på. Det var 675:an jag satt bäst och trivdes på...sen är hon ju underbart vacker också :Bugar

Försäkringen var väl sekundär, men jag klagar ju inte direkt..inte särskilt dyrt.
Jag har t.o.m. börjat tycka om det vinande ljudet i henne..det där man hör innan man når varvtalet när det börjar låta Jetplan istället.
Sade jag att den är snygg också? :tummenupp
 
bla bla

Och vad sa herrn om Supercorsa på Knudan i regn...? :tungan

Jamen det står jag forfarande för, fast om du läser igen så ser du att jag var rätt specifik..det skall vara de nyare däcken. Den gamla typen, före 09(eller var det 08??), var helt horribla på blött underlag. Säger inte att de här var fantastiska, men de var ljusår bättre på blött än de gamla och helt underbara i torrt, så både känsla och ekonomi.
sådeså..:tungan
 
Varför valde ni här inne att köpa just daytona 675?
Hade varit intressant att höra.

Detta är min första hoj och jag valde den för den var go och köra, kändes "smidigare" än dom andra cyklarna ja pröva. Även pga billig försäkring trots min ålder. Så är den ju självklart riktigt snygg!

/Irvas

Jag har kört diverse hojar och min senaste en Kawa zx636, som jag varit väldigt nöjd med i 3 säsonger. Dock så har den blivit gammal och jag ville byta till en nyare i 600-klassen och då en sporthoj, eftersom jag är på mycket banor och kör.

Krav jag har är:
1. bra/trevlig motorkaraktär med någotsånär jämt register över alla växlar. Alltså inte t ex en R6, eftersom den kräver så fasligt mycket varv hela tiden innan "det händer något". Min Kawa har exempelvis inte alls krävt samma varvtal för att ändå har kvar drivet.
2. Sittställningen är oerhört viktig och petig för mig. Jag valde i detta fallet mellan 675:an och Honda CBR 600 RR. Jag är kort och har svårare att hitta en hoj som passar. Tyvärr så har de försämrat förankringsmöjligheterna på många moderna hojar, t ex nyare ZX6:an, genom att runda av tanken på ett idiotiskt sätt.
3. Speciellt som Stockholmsbo så avgör försäkringskostnaden rätt mycket också och Daytonan är klart mest förmånlig där iom den väldigt bra märkesförsäkringen.
4. Det är fanemej den snyggaste och mest utvecklade hojen estetisk sätt, på marknaden :D.
5. Hm, sen är det väl så att herrn ovanför här (Lotek alltså) har, ehum, gjort viss inverkan i mitt val också :rolleyes:

Däremot är det så att ingen hoj görs för min längd, så nya justerbara fotpinnar är ett måste!
 
Last edited:
Varför valde ni här inne att köpa just daytona 675?
Hade varit intressant att höra.

Detta är min första hoj och jag valde den för den var go och köra, kändes "smidigare" än dom andra cyklarna ja pröva. Även pga billig försäkring trots min ålder. Så är den ju självklart riktigt snygg!

/Irvas

Det började redan 2005 när jag såg Sprint STn för 1a gången, den klart snyggaste hojen jag sett på många år. 2 år senare provkörde jag Sprinten och tyckte den hade en underbar motor och ett trevligt chassi som passade mitt behov. Då åkte jag en del långkörningar till södra sverige, dagsetapper på ca 50 mil. Det var även en hel del körningar på gokartbana. Alltså hojen var en bra kompromiss mellan gokartbanåkning och långkörningar. Numera så har det blivit mer och mer bana och då framförallt storbana. Sprintens chassi med stötdämpare och framgaffel är i mjukaste laget för hastigheterna på storbana, därför var det dags att återgå till en sporthoj. Precis som Cissi W skriver är jag inte heller intreserad av tokvarvande motorer, så de föll sig ganska naturligt att provköra 675an, å jag blev inte besviken. Den har en riktigt trevlig motor, sen är den ju så förbannat snygg också.
En annan anledning var att jag inte ville ha en dussin-hoj typ R6an eller CBR600RR. Fast med facit i hand så var det nog precis det jag skaffade:rolleyes:.
Vi var ganska många 675or på Kemora och Mittsverige i somras, till och med troligen den vanligaste hojen.
Hur som helst, den är snygg med underbar motor och passar mig trots att jag är 185 cm lång
 
Trevligt med utförliga svar man fått.

Någon som har någt bra råd på skylthållare samt blinkers, tänkte att man får göra ändringarna nu under vintern när den sover, det blir så svårt att hitta tid när säsongen drar igång.

Irvas
 
Trevligt med utförliga svar man fått.

Någon som har någt bra råd på skylthållare samt blinkers, tänkte att man får göra ändringarna nu under vintern när den sover, det blir så svårt att hitta tid när säsongen drar igång.

Irvas

Titta på Fleabay..du har hela vintern på dig, det dyker upp saker lite då och då..
Annars lite förslag...
Denna har jag..
Liksom den här, som kuriosa kan nämnas att det är min gamla hoj på deras första tre reklambilder:yoparty och dessa. När det gäller just blinkers har jag dessa i rött som jag kan tänka mig att sälja..dock är höger lite skrapad i färgen..:gnissla, faktiskt även vänser när jag tänker efter, men det är knappt det syns..
jag är nämligen tveksam till om det är enkelt att lacka om dem i svart..

Men det är förslag. Leta lite och du hittar hur mycket som helst..
 
Last edited:
Titta på Fleabay..du har hela vintern på dig, det dyker upp saker lite då och då..
Annars lite förslag...
Denna har jag..
Liksom den här, som kuriosa kan nämnas att det är min gamla hoj på deras första tre reklambilder:yoparty och dessa. När det gäller just blinkers har jag dessa i rött som jag kan tänka mig att sälja..dock är höger lite skrapad i färgen..:gnissla, faktiskt även vänser när jag tänker efter, men det är knappt det syns..
jag är nämligen tveksam till om det är enkelt att lacka om dem i svart..

Men det är förslag. Leta lite och du hittar hur mycket som helst..


Hur svårt är det att byta detta själv om man inte är så jävla kunnig inom just detta med att meka :confused:

Irvas :banana
 
Färgkod Daytona-07 Guld/Gul

Hej.

Håller på att försöka få tag på ett lackstift till hojen.
har ett par stenskott att fixa till. Dock verkar det som att triumph har vissa problem med att leverar stift, har fått 2 torkade och nu ska det produceras nya. Fick först leverans imånadsgskiftet nov/dec. Nytt bud är någon gång i dec. Känns som att det ej kommer komma något stift på överskådlig tid.
Är det någon som känner till färgkoden på min hoj?
Som rubriken säger en guld/gul Daytona - 07.
Får man tag på färgkoden så kan säkert någon lackerare ficka till en skvätt färg till mig.

Mvh
Andreas
 
Priset finns nu på Blocket - 139 kkr enligt denna annons. Det känns på något vis som en rätt rimlig prissättning, varken fyndpris eller helt åt pepparn med tanke på vad man får för pengarna. Men varför inte slirkoppling...?

fick Bike katalogen. Har helt missat att triumph har släppt en R version av D675an

Enligt Triumph: SCORCHED YELLOW - IVC 1000792 (L4819) / T3120300-FG

Kolla med Din lackerare, jag köpte till mina kraschisar från ett par olika lackerare och deras leverantörer hade koderna färdigt i databasen. Det är en pearllack och den grundfärgen var lite knepig att få fatt på vid något tillfälle vill jag minnas...

Lycka till:tummenupp

...Är det någon som känner till färgkoden på min hoj?
Som rubriken säger en guld/gul Daytona - 07...
 
Last edited:
Enligt Triumph: SCORCHED YELLOW - IVC 1000792 (L4819) / T3120300-FG

Kolla med Din lackerare, jag köpte till mina kraschisar från ett par olika lackerare och deras leverantörer hade koderna färdigt i databasen. Det är en pearllack och den grundfärgen var lite knepig att få fatt på vid något tillfälle vill jag minnas...

Lycka till:tummenupp

Tackar.
Nu ska vi ut och kolla vem som kan fixa till en liten mägnd lack till lilla mig.

//Andreas
 
Priset finns nu på Blocket - 139 kkr enligt denna annons. Det känns på något vis som en rätt rimlig prissättning, varken fyndpris eller helt åt pepparn med tanke på vad man får för pengarna. Men varför inte slirkoppling...?



Håller helt med dig. Känns som dom missat en av de större grejerna för prylfantasterna (vi).
 
Tackar.
Nu ska vi ut och kolla vem som kan fixa till en liten mägnd lack till lilla mig.

//Andreas

Ett tips för att få rätt kulör är att du vänder dig till AK Lack i Trollhättan,
Dom säljer tom sprayburkar som dom blandar själva med riktig färg i, dvs innhåller härdare och sitter kvar till skillnad från vanlig sprayfärg.

Priset finns nu på Blocket - 139 kkr enligt denna annons. Det känns på något vis som en rätt rimlig prissättning, varken fyndpris eller helt åt pepparn med tanke på vad man får för pengarna. Men varför inte slirkoppling...?

Dom har troligtvis skippat slirkopplingen för att hålla nere priset, det är trots allt en minoritet som vill ha det.........dom som provat:Bugar.
D675R är frän men jag har bestämt mig någon tredje Daytona blir det inte trots att priset är ganska rätt, men köper jag inte något annat i vår så behåller jag den röda en sommar till, sitter trots allt mer godis på den en vad det gör på R´n och skillnaden mellan Öhlinare och standard är det nog bara RR förarer som kan påvisa.
 
Last edited:
Ett tips för att få rätt kulör är att du vänder dig till AK Lack i Trollhättan,
Dom säljer tom sprayburkar som dom blandar själva med riktig färg i, dvs innhåller härdare och sitter kvar till skillnad från vanlig sprayfärg.

Tänkte du på dessa?
AK Lack

Vad tror ni annars om att betsälla från denna site?
RS Bike Paint

Mvh
Andreas
 
Umeå Bilfärg och Piteå Autolack har hjälpt mig med gulfärg enligt Triumphs specifikation. Umeå-firman har webshop (se länk) och telenummer till Benny hittar Du i länken, om det är intressant. Benny hjälpte mig med tanken i den nuvarande färgkombinationen och är bra och snabb att ha att göra med...

AK Lack kunde inte hjälpa mig tyvärr.
Blir till att beställa från England skulle jag tro.

Men tack för hjälpen i alla fall. :)

//Andreas
 
Last edited:
Umeå Bilfärg och Piteå Autolack har hjälpt mig med gulfärg enligt Triumphs specifikation. Umeå-firman har webshop (se länk) och telenummer till Benny hittar Du i länken, om det är intressant. Benny hjälpte mig med tanken i den nuvarande färgkombinationen och är bra och snabb att ha att göra med...

Blev en beställning från RS Bike Paint precis innan du skrev här.
Kanske lite dyrare men hoppas att resultatet blir bra.

//Andreas
 
Det blir intressant att följa resultatet, placeringen av aggregatet verkar långt ifrån optimalt. Spool-up?

Kanske inte optimalt men det funkar kanske om man vet vad man gör. Marklund placerar aggregaten bakom dynan på yamaha-skotrarna, och det funkar!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top