Triumph Daytona 675-tråden!

Taz79 skrev:
Svetsa in ett stag kan ju inte vara så svårt.. Visserligen var det 15år sedan jag svetsade sist men men :) Är det ostabilt mellan de två klykorna som håller hojjen? Alltså så att avståndet mellan dem kan variera? Är det så du menar?

Jag tänkte mer ett stag i böjen, för att förhindra att stödet viker sig när hojens tyngd kommer på. Tunnare gods i deras stöd, varför det kan vika sig av en tyngre hoj.

Jag hade cykeln hela vintern på stödet utan problem, men stöden är säkert ojämna i kvaliten varför vissa säkert är vekare än andra.
 
Jag pratade med if i fredags, enligt han jag pratade med så täcker försäkringen endast SMCs avrostningskurser, inte något annat från varken smc eller nåt annan arrangör.

:(

då har bike gjort en väldigt dålig research. hmm. ska ringa och kolla imorgon med if
 
http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=6981

Ibland talar till och med handläggare mot bättre vetande...:)

Wobbly skrev:
Jag pratade med if i fredags, enligt han jag pratade med så täcker försäkringen endast SMCs avrostningskurser, inte något annat från varken smc eller nåt annan arrangör.

:(
 
missade klykorna förra gången jag var inne på sidan innan jag skrev inlägget märkte jag nu.. De såg helt enkelt inte ut som ett depåstöd ;)

Vart köpte du ditt depåstöd? Är det för sk. bobiner?

För vinterförvaring hade det ju varit fint med depåstöd också och då vet jag inte om man vågar köra med biltema om de är så ostabila.... lägger hellre ett antal hundralappar till än att få en buckla i tanken ;)

Jag köpte dessa http://www.nilssonsmc.se/product.php?ID=8273
 
Jag tänkte mer ett stag i böjen, för att förhindra att stödet viker sig när hojens tyngd kommer på. Tunnare gods i deras stöd, varför det kan vika sig av en tyngre hoj.

Jag hade cykeln hela vintern på stödet utan problem, men stöden är säkert ojämna i kvaliten varför vissa säkert är vekare än andra.

Ok du menar så. De får nog bli ett biltema stöd. Affären ligger ju inte allt för långt här ifrån.

Tack för infon!
 
Hej alla! Nu är det snart dax för premiärtur! Men måste byta mitt bakdäck först :( Då min hoj inte har gått vidare långt på de 3 säsonger jag har ägt den så är det dags att byta orginaldäcket bak mot ett nytt.. Jag har inte hängt med vidare mycket men vad skulle ni rekomendera för bakdäck om jag har tänkt mig att köra på bana några gånger i år? Om jag byter backdäck till ett annat märke hur kommer det då fungera med framdäcket?

Har inget depåstöd till min 675:a.. Förra hojjen var en 955:a med enkelsving där jag hade ett väldigt smidigt depåstöd.. :) Läste i en tråd om biltema depåstöd.. Jag såg ingen klyka på dem för att få upp hojen om man har pins bak.. Vet nån om det finns det på biltema stöden?

Slutligen... Har ni nån däckverkstad att rekomendera i kungsbacka/göteborg? :)

Nu svarar jag på mitt eget inlägg ;) ..

Gällande däck.. Jag kollar på Pilot Power 2CT till min hoj.. Pirelli Supercorsa det är väl det som sitter på som standard? Hur tror ni ett PP backdäck funkar med original framdäcket på bana? :) Nån som kört med Pilot Power 2CT på bana?
 
Last edited:
Yes. Pirelli fram och PP2CT körde jag en period och det funkar utmärkt upp till den snabbare hälften i snabb grupp. Börjar man hamna där ska man bara vara uppmärksam vid gaspåslag ut ur kurvorna så att man inte överhettar bakdäcket.

Taz79 skrev:
...Nån som kört med Pilot Power 2CT på bana?
 
har pratat med if. Enligt denna tjej som jag pratade med så gäller försäkringen bara vid körning med SMC. och då enbart vid avrostningskurs.

detta börjar bli mycket förvirrande, tänkte emaila bike senare ikväll sen när jag har tillgång till min email, (sitter på jobbet) och fråga vad de har för källa till deras artikel.

sen konstigt att de säger att försäkringen bara gäller vid avrostning.
 
Yes. Pirelli fram och PP2CT körde jag en period och det funkar utmärkt upp till den snabbare hälften i snabb grupp. Börjar man hamna där ska man bara vara uppmärksam vid gaspåslag ut ur kurvorna så att man inte överhettar bakdäcket.

ok, tack för det.. Hur märker man att man överhettar bakdäcket? Är det när det släpper extra mycket gummi i lite större bitar? Kan man förebygga det på något sätt? Ger högre lufttryck lägre temp i däcket?
Vad brukar du köra med för tryck på bana? När jag körde förra året med pirelli så körde jag 1,8 - 2,0kg på kalla däck..
 
Mer däckfrågor :)

Skall till Gälleråsen på lördag och undrar vad som kan vara lämpligt däcktryck vid kallare väderlek. Har Maxxis fram och bak ... något sportdäck :banana
 
Jag märker det på att det släpper lite i utgångarna och man kan se det på slitageytan på sidan, mer att den är lite "marmorerad". Jag kan komplettera med länk till en liten bildparlör över slitagemönster när jag sitter vid datorn lite senare.

Jag körde med lite mer kalltryck än så, 1.9-2 bak och 2.1-2.2 fram om jag kommer ihåg rätt. Grundregeln är ju att utgå från rekommenderat tryck och dra av 3-4 hekto när man åker på gatdäck.

Taz79 skrev:
ok, tack för det.. Hur märker man att man överhettar bakdäcket? ...Kan man förebygga det på något sätt? Ger högre lufttryck lägre temp i däcket? Vad brukar du köra med för tryck på bana?...
 
Hej Niklas, se svaret nedan från Dan Falconer på If, vi får väl hoppas att i alla fall han vet vad som gäller.



Med vänlig hälsning / Best regards

/ Magnus @ Bike SE



Från: Johan Weimer [mailto:johan.weimer@gmail.com]
Skickat: den 13 april 2010 18:31
Till: Johansson, Magnus
Ämne: Re: VB: artikel om försäkringar!



Dan Falconer, If;

Vad gäller vid bankörning?

SVAR: Övning som inte är att betrakta som tävling eller träning för tävling på ”inhägnat tävlingsområde” omfattas av försäkringen.



2010/4/13 Johansson, Magnus <magnus.johansson@bike.se>

Kan du dubbelkolla detta?



Med vänlig hälsning / Best regards

/ Magnus @ Bike SE



Från: Niklas
Skickat: den 13 april 2010 17:29
Till: Johansson, Magnus
Ämne: artikel om försäkringar!



tjena,
Jag fick senaste numret av bike igår och läste artikeln om försäkringar skriven av Johan Weimer, där står det att If tillåter bankörning, men vad som if officiellt skriver på sin hemsida så stämmer inte detta. Nyfiken på vad ni har för källa till detta och ifall detta stämmer. Jag och flera stycken på sporthoj.com hoppas givetvis på att ni har rätt.
Mvh Niklas
 
Last edited:
Jag märker det på att det släpper lite i utgångarna och man kan se det på slitageytan på sidan, mer att den är lite "marmorerad". Jag kan komplettera med länk till en liten bildparlör över slitagemönster när jag sitter vid datorn lite senare.

Jag körde med lite mer kalltryck än så, 1.9-2 bak och 2.1-2.2 fram om jag kommer ihåg rätt. Grundregeln är ju att utgå från rekommenderat tryck och dra av 3-4 hekto när man åker på gatdäck.

länken hade varit fint! kul att lära sig mer! :)

ok.. ja, när jag körde med 1,8 så va det nog lite för lite.. innan däcket blev varmt så kändes det väldigt obehagligt i kurvorna... :)
2,35 fram och 2,5 bak står det i manualen är det vad du brukar köra med på gata?

SVAR: Övning som inte är att betrakta som tävling eller träning för tävling på ”inhägnat tävlingsområde” omfattas av försäkringen.

Det där verkar riktigt intressant.. Det innebär att körningar på falkenbergs osv i syfte att förbättra sin körfärdighet då borde försäkringen gälla tycker jag?
 
Last edited:
Det där verkar riktigt intressant.. Det innebär att körningar på falkenbergs osv i syfte att förbättra sin körfärdighet då borde försäkringen gälla tycker jag?

japp så tolkar jag det, är inte helt säker på att det stämmer bara.. har skickat en fråga till den där dan på if och frågar i princip samma fråga. ska bli intressant att få se svaret. Sen skickade jag mavericks inlägg om ifs regler tagna från ifs hemsida till magnus johansson på bike med.. så får se vart detta leder. Men den där dan var ju nån sorts ansvarig med 32 år i branschen.. borde ju ha lite koll.
 
japp så tolkar jag det, är inte helt säker på att det stämmer bara.. har skickat en fråga till den där dan på if och frågar i princip samma fråga. ska bli intressant att få se svaret. Sen skickade jag mavericks inlägg om ifs regler tagna från ifs hemsida till magnus johansson på bike med.. så får se vart detta leder. Men den där dan var ju nån sorts ansvarig med 32 år i branschen.. borde ju ha lite koll.

Ja, mycket intressant.. Jag har ju If-försäkring.. Triumph märkesförsäkringen... kanske är andra villkor för just den också? .. Men det är ju väldigt intressant... :)
 
Har Biltemastöd både bak och fram och instämmer i att de känns rätt veka. Men med klykor vart det avsevärt mycket bättre bak. Om man känner någon svetskunnig person kan ett snedstag i "bocken" göra det väldigt mycket stabilare.

Och som allt annat på Biltema är det billigt, men "man får vad man betalar för" gäller fortfarande :fakta Jag tycker dock de duger för sporadiskt användande.

Jag vet inte om biltema har nyare stöd nu men det jag köpte idag tyckte jag var väldigt stabilt, det är ju rätt rejäla rör som används. Jag köpte såna där bobbins och satte på också. Funkade finfint tyckte jag..
 
Jag vet inte om biltema har nyare stöd nu men det jag köpte idag tyckte jag var väldigt stabilt, det är ju rätt rejäla rör som används. Jag köpte såna där bobbins och satte på också. Funkade finfint tyckte jag..

Toppen :tummenupp

De kanske har gått upp någon millimeter i godset då de säkert fått tillbaka ett gäng som inte fungerat som det var tänkt. Kul att du är nöjd!
 
Nybliven ägare till en galet kul hoj!! Tänkte bara säga hej till alla likasinnade. Har hängt i andra Triumph-forum tidigare men nu får man väl börja hänga med här i stället :)
 
Nybliven ägare till en galet kul hoj!! Tänkte bara säga hej till alla likasinnade. Har hängt i andra Triumph-forum tidigare men nu får man väl börja hänga med här i stället :)

Välkommen :) Jag köpte med min hoj ny som du verkar ha gjort. Insåg precis vad tiden går fort.. Trodde min hoj var en 08:a men märkte just på forumet att det var typ 4 år sedan jag köpte den... shit... :)

Synd att ni bor så utspritt.. Hade vart kul att ta en "Triumph" cruise :)
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top