Triumph Daytona 675-tråden!

Är det original kåpor eller kopior? Om du har otur så får du betala moms och jag har för mig att det tillkom en tullavgift eller liknade på några hundra när jag köpte min stötdämpare.

Jag tycker absolut att du ska slå till på den röda! Reporna var ju inte mycket att snacka om, lite färg så är det:tummenupp.
Annars fixar du en svart tank och köper mina kåpor! Blir ungefär samma kostnad som ebay...

mvh/Henrik

Haha! :D

Hur funkar de me att köpa från ebay? Finns hela kåpset för 580$ ink frakt, men tillkommer nåt från tullen här?
 
Man kan inte förvänta sig nåt annat, dom där bor ju på en ö, kör på "left" sida om vägen men påstår ändå att det är "right". Dom hyllar fortfarande drottningen, dricker pissljummen öl och tror att dom är bäst i världen på fotboll fast dom inte varit världsmästare sedan 1966...
Klart att det är dyrt att föra ut saker därifrån, omvärlden måste ju vara på sin vakt. :D

Fast motorcyklar kan dom bygga! :)

:Bugar:bananaTack för det ovan, umgås med en hit flyttad engelsman och ska citera dig nästa gång jag träffar honom.
 
Haha! :D

Hur funkar de me att köpa från ebay? Finns hela kåpset för 580$ ink frakt, men tillkommer nåt från tullen här?

Kommer de på dig så är det +25% moms på det du köpt. På det kommer en tullavgift på 7-10% (på varans kostnad+fraktkostnad) beroende på vad det är för vara du för in.
 
:Bugar:bananaTack för det ovan, umgås med en hit flyttad engelsman och ska citera dig nästa gång jag träffar honom.
Feel free och tro mig, jag kan mer, min chef är engelsman och jag jobbar med "såna" med jämna mellanrum. :död

Enda fördelen med England är att en Imperial Pint på puben är större än en stor stark på krogen, 0.56826125 liter vs. 0.5 liter.
Det säga att detta är det största skälet till att Engelsmännen inte vill gå över till "metric system" utan fortfarande vill tanka gallons, köra miles och mäta allt i feet och inches.

Ja, åsså har de Triumph så klart. :tummenupp

Varför de envisas med att ha heltäckningsmattor i badrummen, en kran för kallt och en kran för varmt vatten samt avloppsrören på utsidan av husen finns det ingen bra förklaring till :glömdet
 
Är det original kåpor eller kopior? Om du har otur så får du betala moms och jag har för mig att det tillkom en tullavgift eller liknade på några hundra när jag köpte min stötdämpare.

Jag tycker absolut att du ska slå till på den röda! Reporna var ju inte mycket att snacka om, lite färg så är det:tummenupp.
Annars fixar du en svart tank och köper mina kåpor! Blir ungefär samma kostnad som ebay...

mvh/Henrik

De är kopior.

PM:a sh pris på dina kåpor då ;)
 
Maverick_ou812 skrev:
Feel free och tro mig, jag kan mer, min chef är engelsman och jag jobbar med "såna" med jämna mellanrum. :död

Enda fördelen med England är att en Imperial Pint på puben är större än en stor stark på krogen, 0.56826125 liter vs. 0.5 liter.
Det säga att detta är det största skälet till att Engelsmännen inte vill gå över till "metric system" utan fortfarande vill tanka gallons, köra miles och mäta allt i feet och inches.

En annan oväntad fördel är att Trajjan är grym på tighta spår åt höger då man helt enkelt inte kan lägga ner över mittlinjen för mycket i vänstertrafik mot mötande trafik (till skillnad från högertrafik...) denna anpassning är trajjan ensam om och kanske man där i kan finna svaret för framgångarna. Som en händelse har svenska banor som vi alla vet, till 99.9% höger kurvor då man alltså kan smita förbi jappsare och tyskar på innern :D
 
tjena.. tänkte åka och kolla på en daytona 2007 nu i helgen nånting speciellt man bör kolla på???
 
Gäller de oavsett om de är från privatperson/företag usa/europa ?

Hur det är för företag har jag ingen aning om, det gäller privatpersoner från USA. Importerar du från EU så är de utan moms+avgift. Från ett europeisk land som ej är med i EU är de moms+avgift som gäller.
 
tjena.. tänkte åka och kolla på en daytona 2007 nu i helgen nånting speciellt man bör kolla på???

Bra val av hoj:tummenupp
I regel samma saker som på alla SH, D675 utmärker sig inte direkt som någon hoj med mer fel en övriga, leta i tråden om det är något specifikt du undrar över, tror det mesta är behandlat.
 
Oljebyte + filter på G imorgon men en liten fråga.
Plastclipsen på undersidan av kåporna som håller ihop höger med vänster underkåpa.
Hur får man loss dem? Ett tryck i mitten eller är det nåt annat trick? :va
Har förstört såna innan och hittar inget i den lilla handboken.
Bilder säger mer än 1000 ord.

Edit: Jag svarar på min egen fråga :D

http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=894&highlight=fairing+lower+removal
 
Last edited:
Faktum är att inte mycket blev rätt för Trajja när boken skrevs:)

Låångt tillbaka i tråden finns till och med bilder på stickan, men det övre strecket av de två i det "kryssade" området är den nivån som gäller. Sedan brukar det gå dit någonstans runt 3.3 liter när man bytt olja plus filter om man håller hojen upprätt enligt boken, om nu inte mitt arma minne sviktar fullständigt...

Sedan är 1 dl per "kryss" ett bra riktmärke när Du finjusterar nivån.
Tillbaka till oljeproblematiken och en :tummenupp till roffe_s. Fast det blev 3,4 liter upp till övre sträcket.
Man måste ju fråga sig hur man kan skriva en sak i en handbok och sen måste vi hälla på 30% mer olja.... Engelsmän.... :dummer
 
Då är man nybliven ägare till en 675:a!

Hämtar den i veckan och tänkte byta alla vätskor, så vad ska jag köpa?

Bromsvätskan, DOT 5.1 eller 4? Har läst olika på olika sidor
Gaffelolja 10W eller 5W, skillnaden?
Nya packboxar till framgaffel.
Några andra packningar jag kan behöva byta?
Oljefilter, byta?
Avgasrörs packning? (tänkte montera av avgasröret)
Motorolja, han har nån liter kvar, köra på samma som tidigare är väl att föredra? (om den är nåt att ha såklart)
Bättringsfärg, vad är färgkoden för den röda triumphen? Har inte tillgång till ramnr nu. http://www.triumph.co.uk/uk/2046.aspx

De är en 06a röd.
 
Last edited:
Då är man nybliven ägare till en 675:a!

Hämtar den i veckan och tänkte byta alla vätskor, så vad ska jag köpa?

Bromsvätskan, DOT 5.1?
Gaffelolja 10W eller 5W, skillnaden?
Nya packboxar till framgaffel.
Några andra packningar jag kan behöva byta?
Oljefilter, byta?
Avgasrörs packning? (tänkte montera av avgasröret)
Motorolja, han har nån liter kvar, köra på samma som tidigare är väl att föredra? (om den är nåt att ha såklart)
Bättringsfärg, vad är färgkoden för den röda triumphen? Har inte tillgång till ramnr nu. http://www.triumph.co.uk/uk/2046.aspx

De är en 06a röd.

Man får grattulera :tummenupp Den lär ge dig många härliga stunder :yoparty
 
Då är man nybliven ägare till en 675:a!
De är en 06a röd.

Grattis! Lite snabba svar och detta är mina personliga åsikter..

Använd en bra helsyntet olja till motorn och byt även filter samt bricka till oljepluggen.
Det har ingen betydelse vilken olja som finns i motorn, du kan utan problem byta till en bättre eller sämre. Det där med att man ska använda samma olja är en skröna som lever kvar från 70-talet..

Bromsvätska däremot ska du inte blanda! Kör på dot4.

Du behöver inte byta avgas packningar, låt dem bara sitta kvar i toppen.
Varför ska du lös med systemet?

Byt kylarvätska! Våra hojar har en förmåga att bilda sediment i kylsystemet som lägger sig i expansionskärlet.

Det var allt, jo en sak till: rengör och smörj kedjan ordentligt.

Lycka till med nya hojen!/ Henrik
 
Grattis!

Du behöver inte byta avgas packningar, låt dem bara sitta kvar i toppen.
Varför ska du lös med systemet?

Byt kylarvätska! Våra hojar har en förmåga att bilda sediment i kylsystemet som lägger sig i expansionskärlet.

Det var allt, jo en sak till: rengör och smörj kedjan ordentligt.

Lycka till med nya hojen!/ Henrik

Ok, tack! De är dot 4 orginal då?

Såg att de va rätt skitigt/fläckigt där inne vid motorn så tänkte försöka göra rent å fint, inte säkert att man behöver lossa på systemet iofs.

Jag tänkte köpa motuls rengöring, vad ska jag smörja in me sen? Finns många olika åsikter där :P
 
japp dot 4!

Om du tar bort sidokåporna så kommer du åt ganska bra.

Vilken kedjespray som helst av känt fabrikat, kedjevax sitter kvar bättre men smörjer kanske sämre:va.

Om du vill vara riktigt seriös så demontera svingen och stötdämpar länkaget och smörj alla lager med fett.. Jag gjorde det i vintras och det är inte så jobbigt! Hjullagren likaså!

Ok, tack! De är dot 4 orginal då?

Såg att de va rätt skitigt/fläckigt där inne vid motorn så tänkte försöka göra rent å fint, inte säkert att man behöver lossa på systemet iofs.

Jag tänkte köpa motuls rengöring, vad ska jag smörja in me sen? Finns många olika åsikter där :P
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top