Triumph Daytona 675-tråden!

Den funkar hyfsat till dess att Du med vettig körteknik börjar nosa på tider 5-10% över tävlingsåka på våra (mestadels) gropiga banor. Då börjar huvudskakningarna i knöliga utgångar bli väl så spännande. Som Tommy och Stephep säger - PitBull, WP, Öhlins, Matris, Hyperpro, Bitubo eller på andra sidan pölen GPR/Scott är justerbara och möjliga att styva upp betydligt bättre än originaldämparen. Att komma ihåg - det kan bli lite bökigt att få bort tanken på ett enkelt sätt om Du väljer toppmonterad dämpare typ GPR/Scott. Pitbullen ser hyfsat smidig ut av dessa alternativ.

Jag skulle inte åka utan, dom finns monterade från fabrik av någon anledning:näsblod

Hur är det med styrdämpare på Daytonan? Behövs det? Hur upplever ni den när ni kör?:va

Bra gjort, esset - men med min, Hanks, HighFidelitys och Berkassons (trogna) närvaro representeras vad jag vet ca 80.000% av Daytona-innehavet från Sundsvall och norrut i tråden:D (tyvärr inte i SSEmse-körningarna - ännu...)
...Se som jag lobbar för att få fler att köra sina 675:or hos oss i SSEmse!
 
Last edited:
gsg eller gbracing? same same eller är gsg's revulotionerande dampfenplattenscheisse totalt värt det?

gbracing har ju helkit för allt vilket gsg inte verkar ha för motorn? :va

Inget av kitten behöver man väl borra i kåpor/ram om jag förstått det hela rätt?

(sicka noobfrågor man kommer med, vet redan svaren men vill dubbelkolla).

Förresten, är det någon som har erfarenhet av långtur på sin bejbi? Något d675-speciellt man bör tänka på förutom det vanliga touring-tramset som gnatas om och om igen i andra forumdelar?
 
Jag har precis monterat mitt kitt från GBR racing och tyckte det var kanon!

Kan rekomenderas:tummenupp

Har även fått på pp-tuning pinnarna.
nu ska styrdämpare och bakdämpare från Bitubo monteras, krashkåporna skall lackas sen är hon färdig för lite åka...:)
 

Bifogat

  • DSC01192.jpg
    DSC01192.jpg
    237.3 KB · Visningar: 86
  • DSC01193.jpg
    DSC01193.jpg
    238.9 KB · Visningar: 88
  • DSC01197.jpg
    DSC01197.jpg
    242.3 KB · Visningar: 104
Den funkar hyfsat till dess att Du med vettig körteknik börjar nosa på tider 5-10% över tävlingsåka på våra (mestadels) gropiga banor. Då börjar huvudskakningarna i knöliga utgångar bli väl så spännande. Som Tommy och Stephep säger - PitBull, WP, Öhlins, Matris, Hyperpro, Bitubo eller på andra sidan pölen GPR/Scott är justerbara och möjliga att styva upp betydligt bättre än originaldämparen.

Nu är man ju inte riktigt på 5-10 % över tävlingsåka ännu men... :D

Jag har en Matris M4R liggandes som satt på min speed triple tidigare, och den var jag grymt nöjd med. Har hittills inte känt att det behövts, men kanske ska ersätta orginalaren med den då, när jag ändå ska plocka bort alla kåpor om 1v.

Så om någon är intresserad av en sprillans D675 orginalstyrdämp...
 
ЯK;4602503 skrev:
gsg eller gbracing? same same eller är gsg's revulotionerande dampfenplattenscheisse totalt värt det?

gbracing har ju helkit för allt vilket gsg inte verkar ha för motorn? :va

Inget av kitten behöver man väl borra i kåpor/ram om jag förstått det hela rätt?

(sicka noobfrågor man kommer med, vet redan svaren men vill dubbelkolla).

Förresten, är det någon som har erfarenhet av långtur på sin bejbi? Något d675-speciellt man bör tänka på förutom det vanliga touring-tramset som gnatas om och om igen i andra forumdelar?

Har varit ner i europa 2 år i rad. Tog tåget ner till München båda gångerna och körde hela vägen hem den första gången.
Körde i Tyskland, Schweiz, Italien, Frankrike, Österrike, Monte Carlo… Wunderschön!!!

Inga problem över huvudtaget och den kändes helt perfekt för de kurviga bergsvägarna och alperna, smidig i det stökiga Italienstorstäderna där det är smått kaos :). Vi var 2st och den andra hojen var en Ducati 900sport. Den hostade lite när vi var längst upp på Grossglockner men min pärla gick som… ja, en pärla, hela vägen :tummenupp
Fullpackad med sidoväskor och grejer på passagerarsitsen och den drog ca. 0,6-0,65, tror jag :va

Ett annat tips (som kanske också står bland touringstramset) är att jag precis innan hade köpt gripsters (inte stomp grips). Hade köpt ofärgade för att det skulle synas så lite som möjligt. Antingen så var det jag som var kass på att sätta på dem eller så blir de helt enkelt mest vita efter ett tag... men jag sätte även på det bak, där remmarna till packväskorna gick. Riktigt nötningståligt och lätta att dra av. Hojen var som nytvättad under. Det syntes att det hade skavt på gripsterna men inte igenom in till lacken! Provade med tejp året innan men det var jobbigt att få bort. Hade även en sån där "skummatta" under senast men enbart med den så hade grus och skit gjort ordentliga repor ändå. Tänk på att inte hänga på handlederna, det blir jobbigt efter några timmar ;)

Kör så det ryker! :tummenupp

Jag har gsg frame sliders och clutch/alternator-puckar. De var iaf lätta att sätta på och jag behövde inte borra i kåporna.
 

Bifogat

  • Semeter -098.jpg
    Semeter -098.jpg
    72.5 KB · Visningar: 125
  • Semeter -096.jpg
    Semeter -096.jpg
    60.9 KB · Visningar: 124
  • Semeter -099.jpg
    Semeter -099.jpg
    61.7 KB · Visningar: 101
ЯK;4602503 skrev:
gsg eller gbracing? same same eller är gsg's revulotionerande dampfenplattenscheisse totalt värt det?

gbracing har ju helkit för allt vilket gsg inte verkar ha för motorn? :va

Inget av kitten behöver man väl borra i kåpor/ram om jag förstått det hela rätt?

(sicka noobfrågor man kommer med, vet redan svaren men vill dubbelkolla).

Förresten, är det någon som har erfarenhet av långtur på sin bejbi? Något d675-speciellt man bör tänka på förutom det vanliga touring-tramset som gnatas om och om igen i andra forumdelar?

Jag har gsg frame sliders och clutch/alternator-puckar. De var iaf lätta att sätta på och jag behövde inte borra i kåporna.

Har likadana puckar som Jessan, bra passform och finish utan att behöva borra i kåporna. Dock så måste man på vänstra sidan för clutch-/alternator-pucken borra upp hålet(är det svingarms-infästningen, månne?) ca 3mm(från diameter 7,7 till ca 8mm). Bara att skaffa en bra 8mm-borr så är jobbet enkelt gjort! :tummenupp

Hade GSG-puckar även på min förra hoj(en VTR) och de fick jag tillfälle att testa genom en skön lowsider på gocart-bana. De fungerade alldeles utmärkt! Har dock inte haft tillfälle att testa dem i lite högre hastigheter och våldsammare vurpor(ännu), men det kommer säkert det med... :näsblod *peppar, peppar - ta i trä!*

Bifogar ett par risiga bilder på hur de ser ut monterade på D675:an min:
 

Bifogat

  • GSG_Left.jpg
    GSG_Left.jpg
    235.5 KB · Visningar: 81
  • GSG_Right.jpg
    GSG_Right.jpg
    236.3 KB · Visningar: 91
Har dock inte haft tillfälle att testa dem i lite högre hastigheter och våldsammare vurpor(ännu), men det kommer säkert det med... :näsblod *peppar, peppar - ta i trä!*

kan intyga att det funkar :D

generator/kopplingsskydd av något slag lär ju vara väl investerade pengar :glömdet
 
Men Hallå, bums ut i garaget och chockera omgivningens överklassdamer i pälsboa och deras overallklädda fjärilshundar med hugg och slag för att få dit dyrgripen:D M4R är ju deras toppmodell, jag skulle nog föredra att köpa monteringskittet för originalläget vilket ger något sämre justeringsmöjligheter under körning men underlättar lyft av tanken för underhåll.

...Jag har en Matris M4R ...

Har Ni redan råpat ned motorkåporna efter någon malör så är ju carbonskyddskåporna ett vasst alternativ. Mina köpte jag från www.carbonadi.de, kanske något lägre finish än Triumph original (har aldrig sett några IRL) men fullt okey för mina behov. Och dom sköter sitt jobb föredömligt...:)

...generator/kopplingsskydd av något slag lär ju vara väl investerade pengar :glömdet

Edit - på tal om styrdämpare...
 
Last edited:
Men Hallå, bums ut i garaget och chockera omgivningens överklassdamer i pälsboa och deras overallklädda fjärilshundar med hugg och slag för att få dit dyrgripen:D M4R är ju deras toppmodell

Yes, master... :Bugar
(har varit lite lat, men nu ska ju kåpor & annat plockas ner så...)

...jag skulle nog föredra att köpa monteringskittet för originalläget vilket ger något sämre justeringsmöjligheter under körning men underlättar lyft av tanken för underhåll.

Thanxs för att du bekräftar detta, det var min tanke också :tummenupp
Justera kan jag göra i depån :)
 
Mmm, så synd vi tycker om Dig, drick nu riktigt mycket kallsupar och klappa dom där trevliga, tigerrandiga stenfiskarna ordentligt på ryggen när Du åker ut på Era snorkelutfärder:mad:

Och om Du tror att vi är avundsjuka... så har Du helt rätt:D Ha det så gott - och längta INTE hem!

Men viss tröst finns att få i paket. Stora paket. Fick hem ett 22-kg:s exemplar från det stora landet i väst, så nu återstår det bara att tråckla med Ditt grenrör på flyget som bagage, HrHptm. Det blir väl inte så trist, eller hur? Jag är i Stockholm till och med Söndag nästa helg, men det kan bli lite trångt att få med den denna gång... Ringer innan jag åker

Trevlig helg på Er!

thailand ar varmt mina vanner :tummenupp, snostorm hemma horde jag....:arsele
 

Bifogat

  • 20100129067.jpg
    20100129067.jpg
    232.5 KB · Visningar: 77
Har dock inte haft tillfälle att testa dem i lite högre hastigheter och våldsammare vurpor(ännu), men det kommer säkert det med... :näsblod *peppar, peppar - ta i trä!*

Har också GSG-puckar och de testade jag på Torpet. Den pucken som sitter i ramen vid generator böjde sig riktigt rejält så de vara bara att såga av den. Misstänker att den kan slagit i upphöjning på curvsen när den gled av banan och därav böjde sig så mycket. Men annars gjorde puckarna sitt jobb! Inte en repa på tank eller ram. :)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top