Triumph Daytona 675-tråden!

Men pöjkar, pöjkar - Har sommarvärmen inneburit en testosteronchock eller har farbror blå bonus för nitandet av svarta 675:or:pannkyss ?

Jag lider med Er - hur många månaders cykeltur förväntar Ni er?

Lycka till i alla fall:tummenupp

Fan också, blev av med körkortet igår:mad:
Så nu är min pärla till salu, Livet är en fest men just nu är jag inte bjuden...:gnissla

Blev av med mitt ikväll, high-five.. Min är också till salu, nån som är intresserad så pm.a.
 
Haha, nja månader blir dt nog inte, blir ju av med kortet helt pga prövotid. Säljer hojjen och får åka buss ett bra tag framöver.. Tråkigt som fan.
 
Ajaj! Förstår att Du haft muntrare nätter i Ditt liv än denna då:död . Å andra sidan talar vi ju ändå inte om en olycka med svåra skador eller ännu värre. Fast jag förstår att Du inte ser det på det sättet just nu...

Du har ju inte haft särskilt mycket tur under hojperioden - först fjolårsstrulet och nu detta.

Som en stor tänkare sa: "-Det är bara att bryta ihop och komma igen!". Och det kommer ju faktiskt att finnas hojar den dagen Du har kortet igen.

Lycka till med försäljningen och hoppas att Du kommer igen när "karantänen" är slut!

Haha, nja månader blir dt nog inte, blir ju av med kortet helt pga prövotid. Säljer hojjen och får åka buss ett bra tag framöver.. Tråkigt som fan.
 
Nån härifrån som var på barkarby igår? snackade lite med en schysst daytonaägare. räknade till 4st totalt.

En märklig grej, gummit på gashandtaget släppte från rullen, antagligen pga värmen. sen tog jag en paus och då limmade det tillbaka sig.. nån som varit med om detta? :va
 
mystiskt!

Efter 1000milsservice och ommappning drar motorn mindre sås! jag kör som vanligt! det skiljer ca 4 mil längre nu mot förut! :va
 
Hej!

Det nämns att Daytonan skall uppdateras lite mer övergripande till -09, men kan någon insatt ge lite info vad som har uppdaterats på modellen de senaste åren (i synnerhet mellan -07 och -08) när det gäller chassi, motor, insprutning osv. Börjar bli lite nyfiken på en trepip:tungan

Tacksam för svar!
 
Hej!

Det nämns att Daytonan skall uppdateras lite mer övergripande till -09, men kan någon insatt ge lite info vad som har uppdaterats på modellen de senaste åren (i synnerhet mellan -07 och -08) när det gäller chassi, motor, insprutning osv. Börjar bli lite nyfiken på en trepip:tungan

Tacksam för svar!

Mellan 06-08 nada tekniskt, enbart dekaler och någon ny färg.
 
Nån härifrån som var på barkarby igår? snackade lite med en schysst daytonaägare. räknade till 4st totalt.

En märklig grej, gummit på gashandtaget släppte från rullen, antagligen pga värmen. sen tog jag en paus och då limmade det tillbaka sig.. nån som varit med om detta? :va

japp jag var okså där med min gråa:yoparty blev dock bara race,
 
Haha, nja månader blir dt nog inte, blir ju av med kortet helt pga prövotid. Säljer hojjen och får åka buss ett bra tag framöver.. Tråkigt som fan.

Trist start på sommaren, ni får ta nya tag och ladda om när kortet är åter i plonkan.

Trodde själv det var dax när det blinkade blått en meter bakom mig i ytter filen på motorväg, tänkte -ska dom stoppa mig här!!!, men dom vill bara om, , det fanns tydligen (tur för mig) större bovar att jaga.
 
tjosan, hur är era tändningslås när ni ska låsa styrlåset måste ni trycka ner nyckeln eller det är bara till att vrida?
 
tjosan, hur är era tändningslås när ni ska låsa styrlåset måste ni trycka ner nyckeln eller det är bara till att vrida?

Rent spontant svarar jag: -det är bara att vrida....:)

Vad blev det för färg och årsmodell på åket då?
 
står i boken att man måste trycka ner, blev bara lite paff när man inte behövde det =)

röd -08a
 
tack tack, sitter redan på det forumet o skummar runt :)

förresten någon mer än min hoj som låter lite som en skrivare en stund efter man har stängs av den?
 
Last edited:
tack tack, sitter redan på det forumet o skummar runt :)

förresten någon mer än min hoj som låter lite som en skrivare en stund efter man har stängs av den?

jo min gör de oxå, o har funderat på vad de är för någe! vore bra m ett svar!
fungerar även på att mappa lr pc3a min men vet inte vad ja ska göra!
 
tack tack, sitter redan på det forumet o skummar runt :)

förresten någon mer än min hoj som låter lite som en skrivare en stund efter man har stängs av den?

Fullt normalt, kan inte förklara exakt just nu. Men det är värre ifall den inte låter :D
 
Stod o tanka på shell häromdagen och då väcktes tanken om 99 oktan ger mer effekt? Minns i teknikens värld där de testa 99 mot 98 oktan och bmw 130 fick då 7hk till i rototest med v-power. Besitter daytonans ECU samma förmåga att justera förtändningen för att utnyttja högre oktantal? Roffe vad säger du?
 
Sorry, Viggo men så smart ECU har vi inte. Dessutom skulle eventuellt lediga kb hellre läggas på antispinn:) .

Kort variant: Kör på 95 oktan - inga vinster på att gå upp.

Lång dito: Högre oktantal ger en annan förbränningshastighet och kan användas för att öka förtändningen men ändå undvika spikningar i motorn (detonationer). Jag var ju på bänk för en vecka sedan och testade då att manipulera tändkurvan. Jag hade 98 oktan i tanken (för att undvika spikningar och för att läsa korrekt AFR då 95 oktan innehåller lite metanol). Standardmapparna använder 32-34 graders förtändning vid fullgas och höga RPM. Vi provade upp till 40 grader utan spikningar men fick bäst effekt vid ca 36 grader. Med denna förtändning fungerar 95 oktan alldeles utmärkt.

Bike gjorde väl ett bänktest ifjol med en FJR som bekräftade att V-power tyvärr inte gav någon effektmässig fördel?

Så jag kan inte se någon egentlig fördel med högre oktantal i nuläget. Tyvärr. Vad jag kan förstå skulle detta gälla även om ECU kunde justera tändkurvan. Det är helt enkelt inte risken för spikning som begränsar optimal tändpunkt med denna motorkonfiguration. Med högre kompression eller överladdning skulle kanske läget kunna vara ett annat...

... Besitter daytonans ECU samma förmåga att justera förtändningen för att utnyttja högre oktantal? Roffe vad säger du?
 
Sorry, Viggo men så smart ECU har vi inte. Dessutom skulle eventuellt lediga kb hellre läggas på antispinn:) .

Kort variant: Kör på 95 oktan - inga vinster på att gå upp.

Lång dito: Högre oktantal ger en annan förbränningshastighet och kan användas för att öka förtändningen men ändå undvika spikningar i motorn (detonationer). Jag var ju på bänk för en vecka sedan och testade då att manipulera tändkurvan. Jag hade 98 oktan i tanken (för att undvika spikningar och för att läsa korrekt AFR då 95 oktan innehåller lite metanol). Standardmapparna använder 32-34 graders förtändning vid fullgas och höga RPM. Vi provade upp till 40 grader utan spikningar men fick bäst effekt vid ca 36 grader. Med denna förtändning fungerar 95 oktan alldeles utmärkt.

Bike gjorde väl ett bänktest ifjol med en FJR som bekräftade att V-power tyvärr inte gav någon effektmässig fördel?

Så jag kan inte se någon egentlig fördel med högre oktantal i nuläget. Tyvärr. Vad jag kan förstå skulle detta gälla även om ECU kunde justera tändkurvan. Det är helt enkelt inte risken för spikning som begränsar optimal tändpunkt med denna motorkonfiguration. Med högre kompression eller överladdning skulle kanske läget kunna vara ett annat...
Tackar för den infon :tummenupp lika bra det med dessa rövarpriser ;)
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top