Triumph Daytona 675-tråden!

Jag kör en 07'a.
Är 41 år och bor zon1 i Göteborg.
Betalar 13,7k hel/hel för min hoj i försäkring.
21k för halv låter helt sjukt!

Det var en 2014 jag kollade försäkringen på..
Jag tycker med 21k är lite väl mycket.
En ny street triple kostar 6000 hel/hel om jag skulle köpa en sådan.

Bb
 
från vilken årsmodell finns det slirkoppling på daytona?
 
Hade hoppats på tidigare =P Är det någon som satt in en själv?
 
Hur är sittpositionen på en daytona 675, väldigt ansträngd för en person med lite stel rygg?
Så jävla grym hoj annars. Ljudet är ju magiskt
 
Det var en 2014 jag kollade försäkringen på..
Jag tycker med 21k är lite väl mycket.
En ny street triple kostar 6000 hel/hel om jag skulle köpa en sådan.

Bb

Jag har tittat runt lite och om jag inte minnet sviker mig stiger premien kraftigt iom 2013. Oklart om det har med åldern eller nya modellen att göra. Jag har själv varit sugen ett tag men vill gärna ha lågt avgasutblås samt ABS. Får väl vänta några år, har iaf en trecylindrare redan men man vill ju alltid ha nästa leksak. Skönt att vintern är i ankommande så att man får annat att tänka på.
 
Kan eventuellt göra ett byte till en 675 daytona, 2007:a. Tycker den är riktigt jävla läcker. Hur är servicekostnader osv på den? Vad ska man se upp med på den?
Försäkringen är ju bra mycket dyrare än min nuvarande hornet, men inte sådär bajsnödigt dyr som andra sporthojar, drygt 8k.
Skulle jag göra ett klokt byte? Kör mest "lekrundor"
 
HÄj! Slirkoppling, kåpor och fälgar köpes! =) till en -06
 
Bra bromsgrepp har jag =) ja precis, tänkte testa lite iaf!
 
Hallå alla!

Går i tankarna att införskaffa en daytona 675.. Läste lite om försäkringar här i tråden och blev lite fundersam vilket bolag som har bäst premier. Jag kollade triumph's egna försäkring och den var utan tvekan billigast för mig (12.000kr Hel/Hel - 26år Örebro).. Är det någon som har erfarenheter från den försäkringen, eller tips på annat alternativ kanske?
 
Hallå alla!

Går i tankarna att införskaffa en daytona 675.. Läste lite om försäkringar här i tråden och blev lite fundersam vilket bolag som har bäst premier. Jag kollade triumph's egna försäkring och den var utan tvekan billigast för mig (12.000kr Hel/Hel - 26år Örebro).. Är det någon som har erfarenheter från den försäkringen, eller tips på annat alternativ kanske?
Ja, är också jävligt sugen på en och har kollat runt bland försäkringar och triumphs egna är överlägset billigast. I mitt fall skulle den hamna på 8k helförsäkrad
 
Är det någon här som har ett hum om vad servicen på 4000mil kan kosta? genomgång av hela hojen + renovering av framgaffel gjordes på 3000mil. Men vad kan ventiljustering osv på 4k ligga runt?
 
Är det någon här som har ett hum om vad servicen på 4000mil kan kosta? genomgång av hela hojen + renovering av framgaffel gjordes på 3000mil. Men vad kan ventiljustering osv på 4k ligga runt?

Jag gav ~5300:- för 2000-milsservice på min Striple R -09 i våras och det var utan ventiljustering, bara ventilkoll då det såg bra ut. Enligt det serviceschema jag har så tillkommer byte av bränsleslangar och avdunstningsslangar samt framgaffelolja vid 4000 men annars verkar det vara samma som 2000-milaservicen, och då du fixade gaffeln för 1000 mil sedan borde du ju slippa den delen.

Inte riktigt samma hoj men då får du åtminstone ett hum om vad det kan landa på.
 
Är det någon här som har erfarenheter med Daytona och Street Triple? Vore intressant att höra lite för och nackdelar mellan de båda. Jag sitter och bollar lite mellan dessa och har fruktansvärt svårt att bestämma mig...:huvet
 
Samma hoj i grunden men ändå olika.

Hade Daytona förut, kört kompisens striple en del. Jag hade helt klart valt en striple om du inte tänkt köra den en massa på bana. Tänker du det kan du ju alltid slänga på clipons :)
Striple är rolig i lägre hastigheter, busigare men också brötigare vid långfärd pga avsaknad av kåpa.
Jag uppskattar dock inte riktigt sporthoj på gata längre men älskade daytonan på bana.
 
Samma hoj i grunden men ändå olika.

Hade Daytona förut, kört kompisens striple en del. Jag hade helt klart valt en striple om du inte tänkt köra den en massa på bana. Tänker du det kan du ju alltid slänga på clipons :)
Striple är rolig i lägre hastigheter, busigare men också brötigare vid långfärd pga avsaknad av kåpa.
Jag uppskattar dock inte riktigt sporthoj på gata längre men älskade daytonan på bana.

Tackar för ett mycket bra svar!

Kan informera att jag är nybliven ägare till en Daytona -08 :banana.. Kommer bli en fruktansvärt lång vinter :(
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top