Triumph Daytona 675-tråden!

Igår när jag körde hem gick det i ganska högt tempo på motorväg.
När jag kommer in till stan stannar jag till för att göra några ärenden och krö sakta och tempen går upp fläktarna sätter igång. Tempen låga kanske på 7-8 av den 10 gradiga skalan (är det 10 sektioner på stapeln?). Dvs tempen gick inte i top.
När jag kör ner i garaget och stannar så ser jag att det droppat från hojen, uppskattningsvis 5-10 droppar. Känner på det med fingrarna och luktar på det. Luktar inget och känns inte som olja vilket medför att jag misstänker kylarvätska.
Dropparna kom från kåpan rakt nedanför expansionskärlet.
Inspekterar expansionskärlet och det ser ok ut, lyfter på locket och tycker mig se att det är fuktigt även på den delen utanför hålet.
Kan det vara så att hojen gick så pass varm att det pös över vid expansionskärlet?
Nivån ligger mitt emellan min och max när den är kall. Kontrollerat nu på morgonen.
Startade hojen på morgonen och ser inget läckage dock när tempen kommer upp i 50% så är vätskenivån uppe på max.

Som sagt tidigare är det bara kylarvätska som flödat över eller kan jag ha ett allvarligt problem?
Funderat på att ta en provtur och pressa den lite för att se om det kommer läckage igen.
Vågar man dra till Kinnekulle på söndag?

För övrigt känns hojen helt som vanligt lika pigg och rapp som den alltid varit.
Tilläggas bör kanske sägas att den var inne på 2000 mila service för ca 200 mil sedan.
 
Både jag och polaren har fått byta kylarlocken eftersom dem blivit dåliga och inte hållit trycket. Vilket lätt till att hojen börjat koka. Min är en 2006 polarens en 2007a. Låna ett lock från någon som har samma har en daytona och prova.
Eller köp ett nytt för 100kr :)

Fått ett svar i denna tråd.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?265980-Droppar-fr%E5n-k%E5pa-efter-k%F6rning&p=5877742&posted=1#post5877742
Stämmer detta att Daytonans expansionskärl är underdimensionerat?
 
Både jag och polaren har fått byta kylarlocken eftersom dem blivit dåliga och inte hållit trycket. Vilket lätt till att hojen börjat koka. Min är en 2006 polarens en 2007a. Låna ett lock från någon som har samma har en daytona och prova.
Eller köp ett nytt för 100kr :)

Aha...
Ja du det kanske är därför jag upplever att den blir varmare i år än förra året när man kör stadstrafik?
Ska kolla om lokala handlaren har kylarlock inne på hyllan. Sådan tur kan man la inte ha!
 
I Stockholm har man inte den turen. Här måste man vänta 1vecka på att det ska skickas från England -_-
 
Både jag och polaren har fått byta kylarlocken eftersom dem blivit dåliga och inte hållit trycket. Vilket lätt till att hojen börjat koka. Min är en 2006 polarens en 2007a. Låna ett lock från någon som har samma har en daytona och prova.
Eller köp ett nytt för 100kr :)

En kompis 2010 hade oxå samma problem, löstes med nytt lock
 
Provkörde igår i blandat tempo. Var ute i ca 1½-2 timmar och inte en droppe läckte.
Måste varit att expansionskärlet inte höll måttet i söndags.
Pratade även med den lokala Triumphförsäljaren och deras verkstad.
Han hade aldrig hört att kylarlocket inte höll måttet. :va
Däremot påpekade han att om det var kylarlocket så borde det komma kylarvätska där det sitter och inte vid expansionskärlet.
 
Provkörde igår i blandat tempo. Var ute i ca 1½-2 timmar och inte en droppe läckte.
Måste varit att expansionskärlet inte höll måttet i söndags.
Pratade även med den lokala Triumphförsäljaren och deras verkstad.
Han hade aldrig hört att kylarlocket inte höll måttet. :va
Däremot påpekade han att om det var kylarlocket så borde det komma kylarvätska där det sitter och inte vid expansionskärlet.

Om kylarlocket inte håller tätt kokar kylvätskan tidigare än den gör i ett system under övertryck, varpå expansionskärlet fylls och rinner över...
Ett expansionskärl fyllt till MAX-linjen kommer inte att vara det särskilt länge.
Fyll till strax över MIN-linjen och var nöjd med det.
 
Om kylarlocket inte håller tätt kokar kylvätskan tidigare än den gör i ett system under övertryck, varpå expansionskärlet fylls och rinner över...
Ett expansionskärl fyllt till MAX-linjen kommer inte att vara det särskilt länge.
Fyll till strax över MIN-linjen och var nöjd med det.

Kört en hel dag på bana i lördags utan några problem.
Kanske ska byta kylarlocket i alla fall?
Har bara fyllt till min i behållaren.

Har för mig att jag sett någon post om att oljenivån skulle vara annorlunda på en 06-08 jämfört med en 09-12.
Oljestickan har ej samma längd. Har för mig att den är kortare på nyare modeller.
Innebär det att man konstant kör med för lite olja i de äldre modellerna?
 
Kört en hel dag på bana i lördags utan några problem.
Kanske ska byta kylarlocket i alla fall?
Har bara fyllt till min i behållaren.

Har för mig att jag sett någon post om att oljenivån skulle vara annorlunda på en 06-08 jämfört med en 09-12.
Oljestickan har ej samma längd. Har för mig att den är kortare på nyare modeller.
Innebär det att man konstant kör med för lite olja i de äldre modellerna?

Bedömt har du inte mer problem än att verkstaden varit vänliga nog att toppa upp expansionskärlet åt dig vid servicen. Antingen tömmer du ur lite, eller låter det sköta sig självt..

Det stämmer att man kom med ny oljesticka. Men motorn är lite annorlunda mellan årsmodeller(djupet i tråget), så stickorna är inte utbytbara.
Med det sagt, oljenivån skall helst aldrig understiga max. Ta för vana att kontrollera ofta och fyll på vid behov. Vissa vill ha olja, andra inte. Det är personligheten hos respektive hoj som avgör om de dricker olja eller inte.
Läs och leta lite här eller på triumph675.net, så kan du hitta mer om oljestickan.
 
Bedömt har du inte mer problem än att verkstaden varit vänliga nog att toppa upp expansionskärlet åt dig vid servicen. Antingen tömmer du ur lite, eller låter det sköta sig självt..

Det stämmer att man kom med ny oljesticka. Men motorn är lite annorlunda mellan årsmodeller(djupet i tråget), så stickorna är inte utbytbara.
Med det sagt, oljenivån skall helst aldrig understiga max. Ta för vana att kontrollera ofta och fyll på vid behov. Vissa vill ha olja, andra inte. Det är personligheten hos respektive hoj som avgör om de dricker olja eller inte.
Läs och leta lite här eller på triumph675.net, så kan du hitta mer om oljestickan.

Intressant att den kom nyservad stora servicen vid 2000 mil med olja till min markeringen.

Tror du tolkar kylarvätskefrågan lite fel när jag skriver.
Haft dropp från hojen en gång vad jag vet. Efter detta låg nivån fortfarande mellan min och Max. Eftervarmkörning ligger nivån på max.
 
jag har tänkt dreva om hojen, kul med acc.

Lokalt hittar jag -1 fram eller +3 bak.
Fungerar +3 bak med original kjed?
Borde jag ta istället -1 fram eller beställa (ebay t.ex.) +2 bak?
 
Nackdelen med att byta till ett mindre fram är att axelavståndet kommer bli längre om man inte kapar kedjan. I och för sig inte speciellt mycket längre så det kanske inte spelar så stor roll
 
Nackdelen med att byta till ett mindre fram är att axelavståndet kommer bli längre om man inte kapar kedjan. I och för sig inte speciellt mycket längre så det kanske inte spelar så stor roll

Nej det ska nog spela minimal roll, den förskjuts nog inte många mm.

+3 bak är ju samma som -1 fram så då kan du ju lika gärna byta fram.

Jo det är väl lättare att byta framdrevet också. Orsaken till att byta bakdrevet är denna oändliga historien om hur mindre drev fram sliter snabbare på kedjan än på större drev bak. :)
Hur är det då man byter -1/+2 eller -1/+3 med slitagen?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top