Triumph Daytona 675-tråden!

sådär ja, efter timtals läsande (läs dagar) så har jag tagit mig genom hela den här tråden för att slippa ställa tiotals frågor som redan finns besvarade x antal gånger. Måste tillägga att det har varit trevlig läsning och jag har sällan varit med om en tråd där det hålls så god ton rätt igenom.
Är relativt nybliven ägare till en röd -09:a och det enda jag behöver hjälp med är att identifiera fabrikatet på fäsplåtarna till kraschpuckarna vid motorn. fästplåtarna satt där med puckarna följde inte med. bifogar bild på dessa. har också sett att vissa har en kraschpuck på ramen ungefär där svingen är ledad?

Utöver detta känner ag mig rätt fulltankad på info (och ÖL :banana )
hoppas nu bara nrvöst att vår viktigaste medlem och guru här stannar kvar och ger goda råd! Roffe borde ju fått medalj för längesen :rockView attachment 380178

Det finns ungefär tusen fabrikat på de där känns det som, köp hela kittet istället, finns både på triumph center, bike-x.com (som jag kan rekommendera) och e-bay.
 
sådär ja, efter timtals läsande (läs dagar) så har jag tagit mig genom hela den här tråden för att slippa ställa tiotals frågor som redan finns besvarade x antal gånger. Måste tillägga att det har varit trevlig läsning och jag har sällan varit med om en tråd där det hålls så god ton rätt igenom.
Är relativt nybliven ägare till en röd -09:a och det enda jag behöver hjälp med är att identifiera fabrikatet på fäsplåtarna till kraschpuckarna vid motorn. fästplåtarna satt där med puckarna följde inte med. bifogar bild på dessa. har också sett att vissa har en kraschpuck på ramen ungefär där svingen är ledad?

Utöver detta känner ag mig rätt fulltankad på info (och ÖL :banana )
hoppas nu bara nrvöst att vår viktigaste medlem och guru här stannar kvar och ger goda råd! Roffe borde ju fått medalj för längesen :rockView attachment 380178

Svårt att avgöra från fotot, bort med kåpan och kolla om det finns något fabrikat på fastplattan.
Vill du ha riktigt bra grejor så rekommenderar GB racings prylar
http://www.gbracing.eu/Triumph.113/Daytona-675-2006-2010.116/Engine-Protection.257/

Ramskyddet hittar du här
http://www.gsg-mototechnik.de/
 
sådär ja, efter timtals läsande (läs dagar) så har jag tagit mig genom hela den här tråden för att slippa ställa tiotals frågor som redan finns besvarade x antal gånger. Måste tillägga att det har varit trevlig läsning och jag har sällan varit med om en tråd där det hålls så god ton rätt igenom.
Är relativt nybliven ägare till en röd -09:a och det enda jag behöver hjälp med är att identifiera fabrikatet på fäsplåtarna till kraschpuckarna vid motorn. fästplåtarna satt där med puckarna följde inte med. bifogar bild på dessa. har också sett att vissa har en kraschpuck på ramen ungefär där svingen är ledad?

Utöver detta känner ag mig rätt fulltankad på info (och ÖL :banana )
hoppas nu bara nrvöst att vår viktigaste medlem och guru här stannar kvar och ger goda råd! Roffe borde ju fått medalj för längesen :rockView attachment 380178

GB Racing FTW... Men du bör nog se till att skaffa deras motorkåpor med. Inte gratis, men en bra investering(fråga inte hur jag vet :gnissla )
Vad gäller dina kraschpuckar, så ser det ut som Gilles Tooling. Ser ut iaf, men för dålig bild för att jag skall säga definitivt.
Välkommen i triple-träsket förövrigt :yoparty
 
...hoppas nu bara nrvöst att vår viktigaste medlem och guru här stannar kvar och ger goda råd! Roffe borde ju fått medalj för längesen...
:rodnar Tack för de vänliga orden, men nu gör @nderz, Lotek och de andra ett alldeles utmärkt jobb, och mina kunskaper börjar vara bedagade...
Måste byta drivpaket inför våren funderar på vad man ska köpa. Ni som åker bana, kör ni med standard antal kuggar?
Gå upp två till tre kuggar bak till att börja med, det är en bra landsvägsdrevning och då orkar hojen varva ut. För enbart banåka skulle jag dessutom kugga ner ett pinnhål fram, jag varvade i alla fall aldrig ut vare sig på Kemora, Mittsverige eller Gelleråsen. Det är väl bara på Anderstorp Du eventuellt skulle behöva originaldrevet fram. Hojen funkar bra även med en bra 520-kedja så ska Du ändå byta hela drivpaketet skulle jag rekommendera ett bra sådant kit.

Håller Du kedjan så kort som möjligt minskas hjulbasen, Du får bättre svingarmsvinkel och en mer lättsvängd maskin.
 
Last edited:
Gå upp två till tre kuggar bak till att börja med, det är en bra landsvägsdrevning och då orkar hojen varva ut. För enbart banåka skulle jag dessutom kugga ner ett pinnhål fram, jag varvade i alla fall aldrig ut vare sig på Kemora, Mittsverige eller Gelleråsen. Det är väl bara på Anderstorp Du eventuellt skulle behöva originaldrevet fram. Hojen funkar bra även med en bra 520-kedja så ska Du ändå byta hela drivpaketet skulle jag rekommendera ett bra sådant kit.

Håller Du kedjan så kort som möjligt minskas hjulbasen, Du får bättre svingarmsvinkel och en mer lättsvängd maskin.

Tack Roffe:tummenupp

Då blir det till att leta igenom ebay på lunchen :)
 
Tack Roffe:tummenupp

Då blir det till att leta igenom ebay på lunchen :)
Gör Du så, jag tycker även Du ska slå Addemoto en signal - De har säkert prylarna hemma och till vettiga priser. En 15/49-kombination med extraförstärkt 520 QX-kedja skulle jag nog gå på. Louis.de kan vara ett alternativ, problemet är att få prylarna rätt om Du ska gå på 520... Själv har jag kollat upp prisbild, men allt nytt har jag till slut handlat hos Adde:)
 
:rodnar Tack för de vänliga orden, men nu gör @nderz, Lotek och de andra ett alldeles utmärkt jobb, och mina kunskaper börjar vara bedagade...

GB Racing FTW... Men du bör nog se till att skaffa deras motorkåpor med. Inte gratis, men en bra investering(fråga inte hur jag vet :gnissla )
Vad gäller dina kraschpuckar, så ser det ut som Gilles Tooling. Ser ut iaf, men för dålig bild för att jag skall säga definitivt.
Välkommen i triple-träsket förövrigt :yoparty

Man tackar!
Känns skönt att ha nånstans att vända sig för vettiga svar från folk med erfarenhet!
kommer att bli en beställning från GB inom det närmsta. nån som vet vad det gör för skillnad med deras bullet sliders? ska man isf välja den kortare varianten för att inte riskera att de fastnar i curbs osv? läste att nån lyckats med det...:gnissla
Kommer då även att beställa motorkåporna. nån skillnad på "race" och "stock"?

(Lite OT här, men hade för övrigt sedan innan en annan röd trepip. Dock på alldeles för många hjul:rolleyes: )

c1.jpg
 
Man tackar!
Känns skönt att ha nånstans att vända sig för vettiga svar från folk med erfarenhet!
kommer att bli en beställning från GB inom det närmsta. nån som vet vad det gör för skillnad med deras bullet sliders? ska man isf välja den kortare varianten för att inte riskera att de fastnar i curbs osv? läste att nån lyckats med det...:gnissla
Kommer då även att beställa motorkåporna. nån skillnad på "race" och "stock"?

(Lite OT här, men hade för övrigt sedan innan en annan röd trepip. Dock på alldeles för många hjul:rolleyes: )

Du skall ha stock. Om du nu inte har racekit-generatorn. Den levererar mindre ström=lättare=annan ytterkåpa.
Å ena sidan, korta har fördelar men det har å andra sidan längre med. Går inte att svara på egentligen eftersom varje krasch är unik. Men jag hade tagit korta om jag kört med kraschkåpor och långa med originalkåpor.
Your call.
 
Gubbe 40 år i Sthlm D675 2010
Trygghansa hel 2014:- månad avställningsbar
If 46500 helåret
Folksam 56000 helåret
Länsförsäkringar 35000

Usch och fy!
 
Hörrni jag går bet på det här med drevningen på min.
Tidigare satt 14 / 47. Nu köpte jag ett standardpaket och fick 16 / 47.
Jag köpte den i oktober och hann inte köra så mycket innan det var dags att ställa in den men jag var uppe i ca 230 på 5an.
Snacka med förra ägarn som inte visste att den var nerdrevad, han påstår sig ha fått upp den i 272km/h.
Det kan väl inte va möjligt,? Jag fattar inte.
Vad jag vet så är bara systemet bytt och den har mappats om.
 
Hörrni jag går bet på det här med drevningen på min.
Tidigare satt 14 / 47. Nu köpte jag ett standardpaket och fick 16 / 47.
Jag köpte den i oktober och hann inte köra så mycket innan det var dags att ställa in den men jag var uppe i ca 230 på 5an.
Snacka med förra ägarn som inte visste att den var nerdrevad, han påstår sig ha fått upp den i 272km/h.
Det kan väl inte va möjligt,? Jag fattar inte.
Vad jag vet så är bara systemet bytt och den har mappats om.
Majliss - och nu har föregående ägare köpt en literhoj som går minst 315 km/h? :glömdet

Seriöst - utan omfattande, och då snackar vi verkligt omfattande, motormassage passerar inte en Daytona 250 km/h GPS-fart. Realistiskt är 240-245 km/h GPS-fart, och det går den med -1 kugg fram (15-drev) eller +2 bak (49-drev). Med originaldrevningen orkar den helt enkelt inte varva ut. Ja, jag har testat.

Så - åker Du landsväg kan Du lika gärna köra slut på originaldrivpaketet Du har på. Vill Du ha lite extra punsch köper Du billigast -1 kugg fram (nöter lite mer kedja). Ska Du mest köra bana kostar Du på hojen ett 49-drev bak och 15 kugg fram. Då får Du vettig livslängd på prylarna och bra driv ut ur kurvorna.

Du bör konfigurera om hastighetsmätaren med TuneECU om Du gör så pass stora förändringar. Mätaren visar ca 6% fel med originaldrevning, med 15/49 bör Du justera för 17-18℅ felvisning. Din säljares kombination (14/47) ger hela 21% felvisning, vilket ger att hans avlästa toppfart i verkligheten var 272/1.21 = 225 km/h. Tänkvärt, eller hur? :)

Så, om Du mest åker gata och inte har onödigt mycket pengar nöter Du ut det paket Du redan monterat. Vill Du ha lite mer tryck i det lägre registret är det billigast att gå ner en kugg fram, det funkar bra för både gata och bana. Kan Du leva med en lite surrig hoj på motorväg men bra tryck på bana går Du ner en kugg fram och upp två bak, alltså 15/49. Lycka till med Dina val:)
 
Last edited:
Nu fattar jag!=D
haha har inte haft en tanke på att mätarn blir att visa fel!
Tuuusen tack för ditt vettiga svar!
Jag ska köra på det som sitter på nu. Jag har en bra bit kvar innan jag lärt mig utnyttja hojen på rätt sätt och fullt ut i alla fall.

Haha du har så rätt, ..förra ägarn hämtar en sprillans r1 på lördag.
 
Håller på att kladda på lite ny färg på kraschkåporna och funderar lite på vad som gäller med plasering av eventuellt framtida siffor. Synd att behöva göra om allt i framtiden. Man vet ju alldrig vad som händer när 40 årskrisen kommer...:huvet

Har hittat följande: "Cuts skall vara
konstruerad så att siffror enligt svemo SR 3.7 och NT 9.18 uppfylls" samt "Nummerplåt skall ha vit bottenfärg med blå siffror. Se även SR 3.1.1.1 och NT 9.18" men har googlat och hittar inte det dom refererar till.

Någon som vet?
 
Nu fattar jag!=D
haha har inte haft en tanke på att mätarn blir att visa fel!
Tuuusen tack för ditt vettiga svar!
Jag ska köra på det som sitter på nu. Jag har en bra bit kvar innan jag lärt mig utnyttja hojen på rätt sätt och fullt ut i alla fall.

Haha du har så rätt, ..förra ägarn hämtar en sprillans r1 på lördag.

Vad Roffe sade. Min mätare stämmer hyggligt nu, och jag har -9%. Dessutom, jag nådde 242 km/h vid ca 12200-12800 :va rpm och det var GPS-hastighet på Anderstorp med originaldrevning. Den varvar inte ut nej. Men det påverkar mer än man tror med däckprofilen och därmed rullomkrets på däcket.

Håller på att kladda på lite ny färg på kraschkåporna och funderar lite på vad som gäller med plasering av eventuellt framtida siffor. Synd att behöva göra om allt i framtiden. Man vet ju alldrig vad som händer när 40 årskrisen kommer...:huvet

Har hittat följande: "Cuts skall vara
konstruerad så att siffror enligt svemo SR 3.7 och NT 9.18 uppfylls" samt "Nummerplåt skall ha vit bottenfärg med blå siffror. Se även SR 3.1.1.1 och NT 9.18" men har googlat och hittar inte det dom refererar till.

Någon som vet?

Vad tror du att du kör för klass isf? Det avgör färgerna på botten och siffror nämligen.
 
Last edited:
Vet inte riktigt men rookie 600 verkar intressant. Men vart ska siffrorna placeras och hur stora mm ska dom vara. Tänkte så man kan förbereda plats för dom.

Börja kolla NT 9.18..återkommer med vad som står i SR.. Måste ju jobba med :)

Så, lite tid över. 3.4.3 i SR Dessutom, 3.6.4 och den som då är mest aktuell för dig, 3.1.1.2.
Bilder finns på sid 44-47 i SR.
I tillägg skall sägas att man får rannsaka sig själv lite. Sällan det mäts med skjutmått, utan du får fundera på hur just din hoj ser ut och att det är för allas skull som siffrorna skall synas så att du kan identifieras. Lite kan man avvika, så länge det är tydligt ändå.
 
Last edited:
Börja kolla NT 9.18..återkommer med vad som står i SR.. Måste ju jobba med :)

Så, lite tid över. 3.4.3 i SR Dessutom, 3.6.4 och den som då är mest aktuell för dig, 3.1.1.2.
Bilder finns på sid 44-47 i SR.
I tillägg skall sägas att man får rannsaka sig själv lite. Sällan det mäts med skjutmått, utan du får fundera på hur just din hoj ser ut och att det är för allas skull som siffrorna skall synas så att du kan identifieras. Lite kan man avvika, så länge det är tydligt ändå.

Tusen tack! Då har har jag lite att läsa i helgen. Kör du i någon serie själv?
 
Tusen tack! Då har har jag lite att läsa i helgen. Kör du i någon serie själv?
Förhoppningsvis blir det REC eller kanske om vi inte får ihop det ERF-Stafett istället. Svårt att köra det med en 675 bara. Anderstorp och Mantorp är lite enklare med literhoj. Men då har man ju en ursäkt att komma sist iaf :rofl

Vi lär synas den 28/4, då kan vi säga hej IRL istället.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top