Triumph Daytona 675-tråden!

Balansera om gör Du själv enkelt utan strul med klockor, om Du har Tuneboy eller TuneECU. Då läser Du av de individuella sensorerna för MAP och justerar cyl 1 och 3 mot tvåans värde. Processen är hyfsat beskriven i handboken.

Lycka till:)

Svara på min egen fråga.
Lusläste workshopmanualen, det var balanseringsskruvarna för trottelhusen.
 
Hallå alla!

Skulle testa att ladda mitt batteri men det verkar dock dött. Har testat med två laddare utan att det händer något. Men originalbatteriet har ju varit rätt kasst hela tiden. Måste köpa nytt nu.

Hjälp mig med förslag. Vad ska jag köpa för batteri? Vart kan jag köpa det och hur mycket kostar det? Jag bor i Stockholm.

Tacksam för snabba svar.
 
Hallå alla!

Skulle testa att ladda mitt batteri men det verkar dock dött. Har testat med två laddare utan att det händer något. Men originalbatteriet har ju varit rätt kasst hela tiden. Måste köpa nytt nu.

Hjälp mig med förslag. Vad ska jag köpa för batteri? Vart kan jag köpa det och hur mycket kostar det? Jag bor i Stockholm.

Tacksam för snabba svar.

Läs sida 279 i denna tråd så har du svaret.

Mvh
Andreas
 
Läs tråden som förra insändaren tipsade om.Men Yuasa har enligt mig de allra bästa batterierna.Kostar en del men Yuasa är de som är bäst för 675.an enligt mig. Kostar mer än billiga batterier på biltema men är enligt mig väl värt den extra slanten.Men du kan ju välja själv men själv kör jag på kvalitet.Vill du köra billigare köp på biltema men själv kör jag alltid med Yuasa numera.

Hallå alla!

Skulle testa att ladda mitt batteri men det verkar dock dött. Har testat med två laddare utan att det händer något. Men originalbatteriet har ju varit rätt kasst hela tiden. Måste köpa nytt nu.

Hjälp mig med förslag. Vad ska jag köpa för batteri? Vart kan jag köpa det och hur mycket kostar det? Jag bor i Stockholm.

Tacksam för snabba svar.
 
Last edited:
Jaha, nya utmaningar.

Kan inte connecta med min VAG-kabel & TuneECU till hojen när den går. Skitskumt!
När motorn inte snurrar och tändningen är påslagen funkar det perfekt.

Undrar nu om någon snäll själ i Stockholmsområdet har en TuneECU/VAG kabel att låna ut under ett par dagar, måste balansera trottelhusen.
 
Så Yuasa batteriet är det bästa alltså? Hur är det med gel batterier då?

Jag hade originalbatteriet första året (1700:- ), mekonomen andra året (det jag skrev om på förra sidan för 519:-) och förra året bytte jag till ett Triumphbatteri (1100:- ) från auktoriserad verkstad. Nu funkar det inte igen… Jag tycker att det är lika bra att köpa mekonomen om man ändå ska byta varje år.
 
Jag hade originalbatteriet första året (1700:- ), mekonomen andra året (det jag skrev om på förra sidan för 519:-) och förra året bytte jag till ett Triumphbatteri (1100:- ) från auktoriserad verkstad. Nu funkar det inte igen… Jag tycker att det är lika bra att köpa mekonomen om man ändå ska byta varje år.

Hur kommer det sig att batteriet pajjar så ofta?

Kan någon hjälpa mig med vilket batteri det ska vara i min Daytona 675 -08?
Tog ut batteriet och då stod det Yuasa YT7B-BS. Men när jag hörde av mig till MCvaruhuset sa dom att det skulle vara YTX9-BS i en Daytona 675 -08. Stämmer det? Vad skiljer dessa batterier ifrån? Vet ju inte om förra ägaren på hojen bytt batteri innan jag köpte den.
 
Hur kommer det sig att batteriet pajjar så ofta?

Kan någon hjälpa mig med vilket batteri det ska vara i min Daytona 675 -08?
Tog ut batteriet och då stod det Yuasa YT7B-BS. Men när jag hörde av mig till MCvaruhuset sa dom att det skulle vara YTX9-BS i en Daytona 675 -08. Stämmer det? Vad skiljer dessa batterier ifrån? Vet ju inte om förra ägaren på hojen bytt batteri innan jag köpte den.

YTX9-BS är för årsmodell 09 ->
YT7B-BS är för årsmodell -> 08

Information tagen från http://www.mcweb.se

YTX9-BS verkar ha 1,5 Ah mer än YT7B-BS. Dock är det större yttermått på det med så det handlar nog om ifall det går att få plats med det i en Daytona ->08.

Mvh
Andreas
 
Last edited:
Tjena, går i tankarna på att köpa en daytona. Ville bara kolla om det är något speciellt man ska tänka på, stora skillnader på årsmodeller, vanliga fel osv...

Sen om nån har lite riktlinjer på vad de brukar ligga i pris så är det välkommet =)


Sent from my Nexus One using Tapatalk
 
Tjena, går i tankarna på att köpa en daytona. Ville bara kolla om det är något speciellt man ska tänka på, stora skillnader på årsmodeller, vanliga fel osv...

Sen om nån har lite riktlinjer på vad de brukar ligga i pris så är det välkommet =)


Sent from my Nexus One using Tapatalk

Små skillnader mellan 08 till 09, inget märkvärdigt för en vanlig dödlig. Ska du åka mycket bana kan det vara värt att ha en 09:a (lite bättre inställningsmöjligheter på framgaffel, ECU förberädd för plug&play quickshifter). Effektmässigt mycket liten skillnad, 3hk. Triumph ska ha gjort nästan 50 förändringar till 09 men det är ganska små sånna.
Oavsätt vilken årsmodell du köper är det en sjukt kul hoj.
Största förändringen är nog till 2011 med 675R, då fick den Öhlins runt om. Men då får man punga ca 30 brak extra, vilket förvisso är värt vartenda öre.
I mitt tycke är det bättre att köpa en billigare hoj i hyfsat skick och lägga de extra kronorna på nice utrustning man vill ha, men det är jag.

Pris....? Runt 50 för en 06-08 som gått 3000 mil och sen uppåt. En ny 675R kostar väl 140 om jag inte minns fel.
 
Små skillnader mellan 08 till 09, inget märkvärdigt för en vanlig dödlig. Ska du åka mycket bana kan det vara värt att ha en 09:a (lite bättre inställningsmöjligheter på framgaffel, ECU förberädd för plug&play quickshifter). Effektmässigt mycket liten skillnad, 3hk. Triumph ska ha gjort nästan 50 förändringar till 09 men det är ganska små sånna.
Oavsätt vilken årsmodell du köper är det en sjukt kul hoj.
Största förändringen är nog till 2011 med 675R, då fick den Öhlins runt om. Men då får man punga ca 30 brak extra, vilket förvisso är värt vartenda öre.
I mitt tycke är det bättre att köpa en billigare hoj i hyfsat skick och lägga de extra kronorna på nice utrustning man vill ha, men det är jag.

Pris....? Runt 50 för en 06-08 som gått 3000 mil och sen uppåt. En ny 675R kostar väl 140 om jag inte minns fel.

Värt att notera för 675R är också den betydligt dyrare försäkringspremien gentemot "standard"versionen.

Så är fallet hos IF, som har triumphs märkesförsäkring.
 
Du skall ha Yuasa YT7B-BS detta batteri stämmer med din Daytona 675 om den är från 2008,det batteriet Mc Varuhuset sa du skulle ha är större än originalbatteriet och till för den senare modellen. Så köp Yuasa YT7B-BS så kan du vara säker på att få rätt batteri. Johans mc har ett batteri på deras hemsida : Yuasa YT7B-BS men finns även flertalet andra firmor(TH Petterson m.fl) som har Yuasa.Inte särskilt svårt att hitta. Lycka till nu och glöm ej att sköta om det då du ställer hojen nästa vinter(ett tag kvar nu men ändå) =)


Hur kommer det sig att batteriet pajjar så ofta?

Kan någon hjälpa mig med vilket batteri det ska vara i min Daytona 675 -08?
Tog ut batteriet och då stod det Yuasa YT7B-BS. Men när jag hörde av mig till MCvaruhuset sa dom att det skulle vara YTX9-BS i en Daytona 675 -08. Stämmer det? Vad skiljer dessa batterier ifrån? Vet ju inte om förra ägaren på hojen bytt batteri innan jag köpte den.
 
Tackar för era svar. Det blev ett Yuasa YT7B-BS. Beställde det från en firma i England. Kostade 620 kr inkl. frakt. Nu är det laddat och klart att sättas in i hojen.
 
Var in på Lelles idag och råkade köpa en 675a till, fast i några storlekar mindre
 

Bifogat

  • Modell 675a.jpg
    Modell 675a.jpg
    37.6 KB · Visningar: 66
Hej.

Ska byta till watsen design blinkers samt led bak efter besiktningen på tisdag.
Var sitter blinkersreläet. Funderar nämligen på att byta till ett lastoberoende relä istället för att sätta motstånd. Verkar enklare.

Om jag kör på motstånd behöver jag då 2 eller fyra motstånd?
Ska de sitta parrallelt eller i serie?

Kan jag följa följande råd? Dvs det som står under rubriken Two Load Resistors
http://daytona675.org.uk/turnflash.htm

Mvh
Andreas
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top