Triumph Daytona 675-tråden!

I mitt fall är det för att jag har klotat och behövde nya clipon, billligare med en modell där man kan byta bara "pinnen" efter en marksyning. Trajjas orginal är ju helgjutna.


I tråden som Roffe länkar till är just syftet att få en mer upprätt och mer touring-aktig sittställning.

Orginal är ju clipon:en låsta med en liten skruv som går upp i kronan. Går alldeles utmärkt att ta bort den skruven, sänka ner lite och vrida fram clipon:en efter eget önskemål om man vill få lite bredare grepp och mer "race". Som de är orginal tycker iaf jag att de är lite väl mycket bakåtvinklade...fast det är ju min åsikt...:D

Tackar, nu förstår jag :tummenupp Kanske kan vara värt att testa för att sitta lite mindre illa :D
 
Vanligaste ställbara clip-on för 675:an är Helibar och CyclePro, det finns ton av info om detta på www.triumph675.net . Gilles är mer racing, Woodcraft (delbara fästen) och Rentahl (samt möjligen LSL) mer racing och utbytbara enligt Portas önskemål. Vet inte vilken typ t3-racing säljer...

Men sittställningen är faktiskt inte så tokig på 675:an bara man ger den lite tid. För oss av medellängd eller strax däröver har jag kommit fram till följande:

Touring: en knytnäve mellan skrev och tank, armbågarna vilar på knäna.
Bana: Röven mot bakcutsen, "stå på tå" så att knänas överdel stödjer mot "bulan" i tanken.

Stomps eller Snakeskins underlättar så att man inte glider fram på sadeln i bägge fallen. Och ja, jag kör med Portas moddning (sänkt plus framåtvridna clip-on).

Bär man kroppsvikt i armarna blir det snabbt tortyr för handlederna:brinnerup

Tackar, nu förstår jag :tummenupp Kanske kan vara värt att testa för att sitta lite mindre illa :D
 
Last edited:
Vanligaste ställbara clip-on för 675:an är Helibar och CyclePro, det finns ton av info om detta på www.triumph675.net . Gilles är mer racing, Woodcraft (delbara fästen) och Rentahl (samt möjligen LSL) mer racing och utbytbara enligt Portas önskemål. Vet inte vilken typ t3-racing säljer...

Men sittställningen är faktiskt inte så tokig på 675:an bara man ger den lite tid. För oss av medellängd eller strax däröver har jag kommit fram till följande:

Touring: en knytnäve mellan skrev och tank, armbågarna vilar på knäna.
Bana: Röven mot bakcutsen, "stå på tå" så att knänas överdel stödjer mot "bulan" i tanken.

Stomps eller Snakeskins underlättar så att man inte glider fram på sadeln i bägge fallen. Och ja, jag kör med Portas moddning (sänkt plus framåtvridna clip-on).

Bär man kroppsvikt i armarna blir det snabbt tortyr för handlederna:brinnerup

intressant, ska testa att vinkla om, jag som är lite kortare hänger för mycket på händerna och greppet blir lite krampaktigt och ansträngt stundtals. Svårt att slappna av i greppet! Antar att det är vinkla frammåt någon grad, men hur mycket nedåt och vad blir effekten?
 
Egentligen Portas puck, men... Det är ingen dramatisk skillnad men ger mig en lite rymligare känsla och känns helt enkelt bra:)

1. Lossa insexskruven för styret, skruva (underifrån) bort den lilla skruv som håller styret mot styrkronan
2. Skjut ned styret på gaffelbenet så att det precis går nedanför den "klack" som finns i styrkronan.
3. Vrid styret framår (rotera runt gaffelbenet) ungefär så mycket att Du ser kanten av bulthålet i gaffelkronan när Du kikar genom hålet i styrinfästningen.
4. Skruva fast styret i den nya positionen med den stora insexskruven.

Bilder efter justering:
20080814294_web.jpg

20080815300_web.jpg


...Antar att det är vinkla frammåt någon grad, men hur mycket nedåt och vad blir effekten?
 
Egentligen Portas puck, men... Det är ingen dramatisk skillnad men ger mig en lite rymligare känsla och känns helt enkelt bra:)

1. Lossa insexskruven för styret, skruva (underifrån) bort den lilla skruv som håller styret mot styrkronan
2. Skjut ned styret på gaffelbenet så att det precis går nedanför den "klack" som finns i styrkronan.
3. Vrid styret framår (rotera runt gaffelbenet) ungefär så mycket att Du ser kanten av bulthålet i gaffelkronan när Du kikar genom hålet i styrinfästningen.
4. Skruva fast styret i den nya positionen med den stora insexskruven.

topp roffe :tummenupp Saeco, ska vi ta och justera ihop enligt roffes instruktioner? en blind leder en blind tar ju ut varandra, så det borde ju bli kanon att testa! :banana
 
topp roffe :tummenupp Saeco, ska vi ta och justera ihop enligt roffes instruktioner? en blind leder en blind tar ju ut varandra, så det borde ju bli kanon att testa! :banana

Lätt. Och det är inte värre än att vi flyger ner roffe_s när vi likt killarna i Yrrol står och kliar oss i huvet och säger "man kan ju göra så men det är inte rätt" :).
 
Inställningar i all ära, och för snabba grabbar som roffe o j.porta som jag sett in real life ger det säkert hur mycket som helst. Men så länge som det finns hjältar som den här killen, som kör minst 10 sek snabbare än vad jag gör på bana så sitter min huvudsakliga inställning innanför pannan!

Undrar vem han har flugit ner för att justera in hans styre?
:Bugar
 

Bifogat

  • IMG_0868.JPG
    IMG_0868.JPG
    74 KB · Visningar: 86
Last edited:
Inställlingar i all ära, och för snabba grabbar som roffe o j.porta som jag sett in real life ger det säkert hur mycket som helst. Men så länge som det finns hjältar som den här killen, som kör minst 10 sek snabbare än vad jag gör på bana så sitter min huvudsakliga inställning innanför pannan!

Undrar vem han har flugit ner för att justera in hans styre?
:Bugar

Var nog äldsta hojen den helgen...:yoparty
 
Inte snyggt, men dock funktionellt. Temporär lösning tills vintern kommer och man kan fixa nåt snyggare...
 

Bifogat

  • Broms1.JPG
    Broms1.JPG
    68.6 KB · Visningar: 63
Jag e 176:hej
Tycker själv att D675 har en helt perfekt sittställning för mig.
Mycket bättre än min tidigare RSV factory -06.
PÅ D675 sitter jag mer upprätt och med midre böjt knä.

Har inte funderat på styres modden.....men så jagar jag inte 10:n delar på bana heller:tungan
 
Jag e 176:hej
Tycker själv att D675 har en helt perfekt sittställning för mig.
Mycket bättre än min tidigare RSV factory -06.
PÅ D675 sitter jag mer upprätt och med midre böjt knä.

Har inte funderat på styres modden.....men så jagar jag inte 10:n delar på bana heller:tungan

Finns många moddar med styret på 675:an, majoriteten är i syfte att höja styrhöjden. Alltså att göra den mer touringanpassad...



länk med massa moddar/varianter och det är bara en sökning....
 
Last edited:
I princip har Du rätt Freddan, dock vill jag höja ett litet varningens finger till Er med generation -06 till -08 vad gäller chassiinställningarna.

Triumph verkar ha kompromissat något och satt upp hojen för att även fungera bra med skjuts.

Daytonan är med fabriksinställningarna en väldigt snabbstyrd hoj, men kräver därför en vettig gaskontroll av sin chaufför. Pressas den hårt och vi släpper gasen i fel läge kan framhjulssläppet komma som ett brev på posten.

När Ni börjar köra snabbt i medelgruppen eller medel i snabba gruppen (:)) bör Ni i alla fall kolla och justera häng och anpassa returdämpningen fram/bak. Eventuellt också sänka gaffelbenen i styrkronan något. Det ger Er en stabilare och mer förlåtande hoj som funkar till dess Ni blir riktigt riktigt snabba:)

Dessa "moddar" kostar 0:- då Ni redan betalat för inställningsmöjligheterna:)

...så sitter min huvudsakliga inställning innanför pannan!
 
I princip har Du rätt Freddan, dock vill jag höja ett litet varningens finger till Er med generation -06 till -08 vad gäller chassiinställningarna.

Triumph verkar ha kompromissat något och satt upp hojen för att även fungera bra med skjuts.

Daytonan är med fabriksinställningarna en väldigt snabbstyrd hoj, men kräver därför en vettig gaskontroll av sin chaufför. Pressas den hårt och vi släpper gasen i fel läge kan framhjulssläppet komma som ett brev på posten.

När Ni börjar köra snabbt i medelgruppen eller medel i snabba gruppen (:)) bör Ni i alla fall kolla och justera häng och anpassa returdämpningen fram/bak. Eventuellt också sänka gaffelbenen i styrkronan något. Det ger Er en stabilare och mer förlåtande hoj som funkar till dess Ni blir riktigt riktigt snabba:)

Dessa "moddar" kostar 0:- då Ni redan betalat för inställningsmöjligheterna:)


det är kanon bra råd från en klok man! :tummenupp
 
Kört 675'a sen april, lite blygt deltagande från min sida men jag bidrar med bild på knarren till att börja med.
 

Bifogat

  • 675_1.jpg
    675_1.jpg
    232.4 KB · Visningar: 100
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top