Triumph Daytona 675-tråden!

Aj då:( Jag fick mail om att varorna jag beställde i november(?) var slut, men någon gång i februari dök både Stomps och laptimer upp i brevlådan...

Jag har inte hört om några oegentligheter i alla fall.

Förhoppningsvis är padsen bara restade men det är ju verkligen inte skoj att inte få svar på mail eller telefon, jag ska leta reda på mailadressen dom använde när dom svarade mig och PM:ar den till Dig senare i kväll.

Fortsätt jaga med mail och telefon. Lycka till!

mc-online verkar ju inte vara att lita på beställde stomp pads där ifrån för en månad sen och dom har inte kommit än.. Har skrivit två stycken mail som jag inte fått svar på och dom svarar inte på telefon..Är de nån som vet nått om de har gått i konkurs eller vad är som händer?:mad:
 
Låter bra de Roffe! Ja hur som helst så handlar de ju inte om nån förmögenhet men men.. Sen så verkar de ju inte vara nån annan som har haft problem så de löser sig kanske!
 
Ledsen att jag upprepar mig men problemet med att endast ha en tråd är att endel frågor försvinner i mängden. Vi kanske borde starta ett svenskt D675 forum?

Min fråga:
Vad tankar ni er Daytona med? Finns det någon anledning att köra med V-Power eller 98 oktanig bensin framför vanlig?
 
Min fråga:
Vad tankar ni er Daytona med? Finns det någon anledning att köra med V-Power eller 98 oktanig bensin framför vanlig?

Jag kör på 95. Testat 98 några gånger men jag personligen märker inget. Sen om det beror på att det inte är någon större skillnad lr om det är pga att jag är kass låter jag vara osagt. ;)
Tror att man mest tjänar på det om man höjer kompressionen samtidigt. Nån annan som kan detta bättre än mig kanske kan förklara.

V-power har jag aldrig testat men någon tank kanske man skulle offra på det. :)
 
Ledsen att jag upprepar mig men problemet med att endast ha en tråd är att endel frågor försvinner i mängden. Vi kanske borde starta ett svenskt D675 forum?

Min fråga:
Vad tankar ni er Daytona med? Finns det någon anledning att köra med V-Power eller 98 oktanig bensin framför vanlig?

Läste ett test på hojar där de jämförde 95 med V-Power 99 och skillnaden var knappt mätbar i effekt, har för mig att det var 0,25 hk skillnad. På moderna motorer ger det troligtvis ingen skillnad eftersom de inte knackar ändå.
Själv kör jag dock gärna på 98 där det finns, men det är nog bara en psykologisk skillnad. De gånger jag kört på 95 har jag inte märkt någon skillnad.
Vad som händer med bränsleförbrukningen vet jag inte, men skillnaden bör ändå vara mindre än prisskillnaden iaf. :)
 
Last edited:
Låter bra de Roffe! Ja hur som helst så handlar de ju inte om nån förmögenhet men men.. Sen så verkar de ju inte vara nån annan som har haft problem så de löser sig kanske!

Har handlat mycket på MC-Online, hämtat prylar direkt, reklamerat saker och pratat direkt med Lasse i telefon flera gånger. Jag upplever att servicen alltid varit toppen bra. Så, jag hoppas det löser sig och du får ett nått besked snart.
 
var tvungen att ta bågen på ett jobb idag. ungefär +2 grader i luften. (jobbet låg faktiskt på Bulten så det blev en liten lugn fin repa :tummenupp)

Funderar på hur motorn påverkas av kall luft rent generellt med tanke på "luffar-turbon"? Det är ju ganska mycket luft som sugs ner :va
 
"Tvungen", jojo:D

Då är det ju tur att våra hojar är nedlusade med sensorer vars enda uppgift är att förse ECU med underlag för korrigeringar av soppabehovet!

Lufttemperatur i boxen, lufttryck, växel är några indata som används för att ge motorn rätt blandning. Och naturligtvis O2-sensorn när det gäller mycket små gaspådrag eller motorbroms.

En ögonblicksbild från min motor på tomgång för den som vill ha en uppfattning om parametrarna som används:

Diagnosticscreenrunning.jpg


Ändå är vår ECU inte så avancerad då den inte jobbar med knackningssensorer eller liknande för att automatiskt korrigera tändmapp för soppakvalitet. Tidigare diskuterades soppakvalitet, nu ger motorn bäst effekt med en förtändning som funkar finfint med 95 oktan. I annat fall hade ju det kunnat ge nåt att vässa tändningen och köra med högre oktantal (Jag noterade förresten att -09 jobbar med mindre förtändning än de tidigare för alla mappar)

I praktiken innebär allt detta att vi har väldigt jämna avgasvärden för temperaturer över +10 grader, i regn såväl som sol. Under denna gräns går hojen något fett, vilket är ungefär som man brukar vilja ha det.

Jaja - ett långt svar på en kort fråga, hoppas jag inte bara krånglade till det för Dig:) . Hoppas turen var trevlig.

var tvungen att ta bågen på ett jobb idag. ungefär +2 grader i luften. (jobbet låg faktiskt på Bulten så det blev en liten lugn fin repa :tummenupp)

Funderar på hur motorn påverkas av kall luft rent generellt med tanke på "luffar-turbon"? Det är ju ganska mycket luft som sugs ner :va

Valla Bildemontering rensade en 675 tidigare i höstas, har Du kollat där?

Japp, den var såld tyvärr
 
Härligt :tummenupp Vad är det för mjukvara? får du in samma värden i din handdator?

Förresten, står du och okynnesgasar ute i garaget? :hihi Rpm: 1457, speed: 0 eller är Idle ref tomgången? MAP är det trycket i burken?

"Tvungen", jojo:D

Då är det ju tur att våra hojar är nedlusade med sensorer vars enda uppgift är att förse ECU med underlag för korrigeringar av soppabehovet!

Lufttemperatur i boxen, lufttryck, växel är några indata som används för att ge motorn rätt blandning. Och naturligtvis O2-sensorn när det gäller mycket små gaspådrag eller motorbroms.

En ögonblicksbild från min motor på tomgång för den som vill ha en uppfattning om parametrarna som används:


Ändå är vår ECU inte så avancerad då den inte jobbar med knackningssensorer eller liknande för att automatiskt korrigera tändmapp för soppakvalitet. Tidigare diskuterades soppakvalitet, nu ger motorn bäst effekt med en förtändning som funkar finfint med 95 oktan. I annat fall hade ju det kunnat ge nåt att vässa tändningen och köra med högre oktantal (Jag noterade förresten att -09 jobbar med mindre förtändning än de tidigare för alla mappar)

I praktiken innebär allt detta att vi har väldigt jämna avgasvärden för temperaturer över +10 grader, i regn såväl som sol. Under denna gräns går hojen något fett, vilket är ungefär som man brukar vilja ha det.

Jaja - ett långt svar på en kort fråga, hoppas jag inte bara krånglade till det för Dig:) . Hoppas turen var trevlig.



Valla Bildemontering rensade en 675 tidigare i höstas, har Du kollat där?
 
Last edited:
Tuneboy Diagnostics.

Njaa, inte alla men de jag behöver för att mappa - RPM, TrottelPosition, Manifold Air (eller absolute) Pressure loggar jag tillsammans med bredbandslambdans avgasvärde i handdatorn.

Kallstart - lufttemp 6 grader, motortemp 26...:) Det är därför trottelpos ligger på 1.1% i st f 0. Idle ref är målvärdet, RPM aktuellt varvtal och MAP lufttrycket i insuget (används för att balansera trottelöppning).

+6 grader känns som ett ouppnåeligt målvärde just nu...:huvet

Härligt :tummenupp Vad är det för mjukvara? får du in samma värden i din handdator?

Förresten, står du och okynnesgasar ute i garaget? :hihi Rpm: 1457, speed: 0 eller är Idle ref tomgången? MAP är det trycket i burken?
 
Då tar jag och ansluter mig till gänget med en gul/guld 07a:tummenupp
Har inte hämtat den än men såfort vädret är ok igen så är det dags.

Polaren kom förövrigt förbi häromdagen med en röd ny 09a och visade upp den. Helt makalöst snygg i rött och ljudet är som vanligt så man får ståpäls!

[Stockholm]
- LucaBrasi (södermalm) --> kingofmyempire@hotmail.com
- Saeco12 (Vallentuna)
- Sjökexet (Solna)
- Mindtwist (Skärmarbrink)
- Dan17 (Farsta)
- JakeTheFake --> d675@live.se
- TropaDeElite --> triumphd675[AT]hotmail.com
- Nash (Johanneshov) --> Nashiey@hotmail.com
- Kricke --> kricke_cr@hotmail.com

[Göteborg]
- Cykelstyre --> imperiet[AT]hotmail.com
- peterf
- jojje
- DasKind --> klufs_w@hotmail.com
- Jessan
- abbanovitch (Stenungsund)
- Sebbe_H (675 Groupie) --> s_bbe@hotmail.com

[Trestad]
- StephanD (Har ingen hotmailadress så jag addar alla efter hand eller via pm)

[Linköping med omnejd]

- ninan --> Mantorp ninan675[AT]hotmail.com

[Strängnäs]

- HrHptm
- Qcludde

[Norrland]
- Hank - (Boden)
- Roffe_S - (Piteå) --> roffe_s[AT]hotmail.com
- Berkasson (Sundsvall)

[Blekinge]
- Knugis - (Karlskrona) --> knugen_83[AT]home.se

[Skåne]
- ben0 - (Eslöv) --> benyamean@gmail.com


OBS! Ska ni komplettera med ert namn / msn klicka alltid på "Svara-knappen" för att behålla formateringen. Självklart måste ni ta bort allt som har med QUOTE att göra. OBS! (TA EJ BORT DENNA TEXT)
 
Då tar jag och ansluter mig till gänget med en gul/guld 07a:tummenupp
Har inte hämtat den än men såfort vädret är ok igen så är det dags.

Polaren kom förövrigt förbi häromdagen med en röd ny 09a och visade upp den. Helt makalöst snygg i rött och ljudet är som vanligt så man får ståpäls!

Grymt, välkommen stockholmare :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top