Triumph Daytona 675-tråden!

Trajja675 skrev:
2325808 Hoppas ingen kvaddar bara, vore ju trevligt att ha råd att försäkra hojen nästa år också :gnissla

På en såpass ovanlig hoj skulle en enda vurpa förmodligen ge ett stort genomslag när premierna skall sättas för nästa år.


Word!! :yoparty
 
Kraschad 675:a

Trajja675 skrev:
2325808 Hoppas ingen kvaddar bara, vore ju trevligt att ha råd att försäkra hojen nästa år också :gnissla

På en såpass ovanlig hoj skulle en enda vurpa förmodligen ge ett stort genomslag när premierna skall sättas för nästa år.

En butiksförsäljare jag stötte på berättade att de nyligen hade en förare som testkörde en 675:a, och kraschade. Hojen blev mos men föraren klarade sig tydligen väldigt bra (tack och lov). Första kraschen i Sverige med 675:an?

/Hyde
 
Mr. Hyde skrev:
2326022 En butiksförsäljare jag stötte på berättade att de nyligen hade en förare som testkörde en 675:a, och kraschade. Hojen blev mos men föraren klarade sig tydligen väldigt bra (tack och lov). Första kraschen i Sverige med 675:an?

/Hyde

Den som Sulas MC hade under deras provkörning i våras kvaddades vet jag, det kanske var den du menade, annars är det i alla fall 2.
Tur att man hann testa den innan, grym hoj!
 
Hulken skrev:
2326203 Den som Sulas MC hade under deras provkörning i våras kvaddades vet jag, det kanske var den du menade, annars är det i alla fall 2.
Tur att man hann testa den innan, grym hoj!

Det var den jag talade om. Om de inte haft flera krascher inom samma butik? :confused:

/Hyde
 
Har läst väldigt mycket om 675 både här och på amerikanska sajter, och jag har varit helt såld på den. Tänkte att jag bara måste ha en sån, men idag när jag åkte till Johans MC och provkörde den så blev jag besviken. Man satt så framåtlutad att man knappt såg nånting. Höger handled gjorde jätteont. Är visserligen inte så van vid att köra sportmotorcyklar, men jag blev inte jätteimponerad. Drog upp den i 180 på landsvägen och jag måste säga att den går inte JÄTTEmycket rappare än min ER-6:a.

Var helt säker på att jag skulle vilja ha en Daytona, men så fel man kan ha. Sport-mc kanske inte är min grej helt enkelt. Eller tror ni det kan vara en tillvänjningsfråga? Å andra sidan kör jag mest i stan, och då vill man sitta lite rakare, både för bekvämligheten men även för sikten.
 
Bikestreet- smaken är ju som bekant delad, men jag tror nog att Du ska leta något annat i så fall, då D675 förmodligen är en av de mest lätthanterliga och rymliga sporthojarna. Det kan nog också vara så att Du måste hantera en sporthoj (i a f en 600) lite brutalare på varven för att den ska komma till sin rätt- och då skiljer det nog en del till Din nuvarande maskin...

Några alternativ är väl sporttouring (Ducati ST3, Triumph Sprint, Honda VFR) eller ännu hellre kåpförsedd "bushoj" typ Yamaha FZ1 S (upprätt sittställning) eller Suzuki SV 1k...

Lycka till med Ditt val, och...

Ha de!
 
roffe_s skrev:
2328526 Några alternativ är väl sporttouring (Ducati ST3, Triumph Sprint, Honda VFR) eller ännu hellre kåpförsedd "bushoj" typ Yamaha FZ1 S (upprätt sittställning) eller Suzuki SV 1k..!

Jo men touringhojar är nog inget för mig. Utseendet är jätteviktigt och Daytonan är ju så snygg. Det optimala hade varit att den var lite bekvämare, alternativt att mina handleder var lite starkare.
 
bikestreet skrev:
2329486 Jo men touringhojar är nog inget för mig. Utseendet är jätteviktigt och Daytonan är ju så snygg. Det optimala hade varit att den var lite bekvämare, alternativt att mina handleder var lite starkare.

Dina handleder blir starkare om du köper en 675a :) .
Det där att den inte kändes mycket rappare en din Er6a är nog som roffe_s
skriver, du har varit för snäll på varvtalet för den har ju en hel del hk mer en Er6an och ett riktigt bra chassi, läs testet i Bike så förstår du.
 
bikestreet skrev:
2329486 Jo men touringhojar är nog inget för mig. Utseendet är jätteviktigt och Daytonan är ju så snygg. Det optimala hade varit att den var lite bekvämare, alternativt att mina handleder var lite starkare.

Ja eller vänta tills i vår, för då kommer enligt sista numret av 'Allt om MC' en naken + en halvnaken version av D675, med upprätt körställning. Vilket jag upptäkt är min grej också. Om den nakna D675:an kommer med ABS kommer jag att köpa en sån om inte premien är för hög, annars blir det en ER6-n med ABS.
 
Bikestreet:

Ja Du - jag är en "gube" som inte direkt går i lättviktskategorin,men har i a f klarat 97 mil under gårdagen + idag! Inte mycket stadskörning, men säkert 10mil på grusväg (inte alldeles avsiktligt - vi sätter en ära i att hålla oss från vägar vi tidigare kört)!!!

Så visst tusan vänjer sig handlederna... och baken... och nacken...och ...

Ha de!
 
Det där med en halvnaken version av Daytonan låter intressant. Hur kommer den se ut? Jag menar, om körställningen blir mer upprät så är det ju inte längre än sportmotorcykel, och vad finns det då för likheter med den nuvarande Daytonan? För att åstadkomma en annan körställning måste man ju höja styret, flytta sadeln längre fram, dvs kortare tank osv osv. Kan det verkligen byggas på samma chassii?

Å andra sidan var det kåporna som fick mig att börja snegla på sportmotorcyklar i första taget, eftersom jag kör mycket på motorväg, och kåporna vore ett välkommet inslag.
 
.......utan att sticka ut varken näsan eller någon annan kroppsdel för mycket så kan man väl lugnt säga som de gamla Mongolerna..

Smaken är som en Bush, delad!

keep on ridi´n !!:yoparty
 
Km/t istället för mph

Okej, en fråga!

När jag körde hem hojen från affären kom jag ut på några 90-vägar och hann direkt ikapp ett par bilar. Kikade på mätaren som visade 50. "Fan va söligt de kör idag då" började tankarna gå och så bränner jag förbi tills mätaren visar 100. Väl där ser jag bilarna flyga om mig både till vänster och höger och noterar att fartvinden är lite väl häftig för att vara 100 km/t.

Så, ber en bekant köra ut med sin bil upp i 90 för att se vad hastighetsmätaren visar: jo, runt 50. Då först slår det mig att hojen är inställed på miles per hour. Nåja, inget fel i det, men efter att ha letat mig runt i manualen och inte hittat något avsnitt som förtäljer knapptryckningarna som leder till kilometer i timmen-visning, så tänkte jag fråga er andra ägare. Eventuellt tar jag kontakt med butiken.

Men, å andra sidan, hade inte någon påpekat att man inte tar sig igenom besiktningen med denna inställning hade jag nog behållt den för då kan man alltid köra lite fortare än alla andra med gott samvete. :hihi

/Hyde
 
Mr. Hyde skrev:
miles per hour. Nåja, inget fel i det, men efter att ha letat mig runt i manualen och inte hittat något avsnitt som förtäljer knapptryckningarna som leder till kilometer i timmen-visning, så tänkte jag fråga er andra ägare.

/Hyde


Tror det finns beskrivet hur du ställer om det tidigare i den här tråden
 
mph --> kmh

Ja, det stämmer faktiskt att denna mph-inställning redan tagits upp i tråden. Kikade runt lite och hittade detta inlägg:

StephanD skrev:
2239760
Hade samma problem med att den ej va ändrad till km/h, slå på tändningen, tryck in alla tre knapparna tills det kommer upp val i hastighetsmätaren tror nr 3 var km räknare tror jag tryckte på den i mitten för att ändra, du får knappa runt lite, det gjorde jag efter jag ringt verkstaden och vips så va det km/H

Tackar! Nu skall man ut och pillra. Synd att vädret blivit så dåligt i Stockholm/Uppsala trakten. :(

/Hyde
 
Bränsleförbrukning + mycket nöjd + blinkersrensning

Hur mycket bränsle har era 675:or dragit?
Jag har nu kört 270 mil och är äckligt nöjd med allting!

Min färddator säger 8,3 L / 100 km, och då har jag inte nollställt någongång.

Jag har även tagit bort framblinkersarna och satt dem där positionsljusen satt.
Även tagit bort hela fulpaketet bak och satt nummerplåten i hjulhuset och monterat miniblinkers på diskret vis.
Blev så här.
 

Bifogat

  • Sida.JPG
    Sida.JPG
    101 KB · Visningar: 350
peterf skrev:
2339791 Hur mycket bränsle har era 675:or dragit?
Jag har nu kört 270 mil och är äckligt nöjd med allting!

Min färddator säger 8,3 L / 100 km, och då har jag inte nollställt någongång...

Snyggt så det förslår:) Kommer nog att fixa baken själv i vinteridet, tillsammans med slip-on och ev. tuneboy-mappning! Någon av Er som skaffat denna programvara än ( www.tuneboy.com.au )? Förespråkas tydligen rätt hårt på www.triumph675.net !

Jag har passerat 350 mil, och den har dragit mellan 0.47 och 0.65! Du kan nog inte gå på färddatorn - min har i a f lite "hyss" för sig när man slår av och på maskinen under ett snabbt stopp - då verkar datorn "ställa om sig" och börjar från ett högre medeltal när man fortsätter:3freak ... Jag ser detta rätt tydligt vid lite längre körningar - kan ligga på 0.55 innan stoppet (efter ca 10 mils körning) och helt plötsligt på 0.75 efter detsamma!

Jag har tyvärr inte kunnat hitta någon systematik i detta än, men tänker påpeka det vid tillfälle - kommer väl en mjukvaruuppdatering så småningom...

Men vilken fin hoj vi har, va??!!

Ha de!
 
är det någon här inne som upplever att frambromsen gnisslar lite för mycket?? och vad ska man göra åt saken?!
 
Last edited:
graphite ghoast skrev:
2340228 är det någon här inne som upplever att frambromsen gnisslar lite för mycket?? och vad ska man göra åt saken?!

Har det symptomet på min oxå, fanns även på triumphcenters demohoj.
Vad jag har läst mig till på triumph675.net så är det tyvärr nåt man får
leva med...
 
graphite ghoast skrev:
2340228 är det någon här inne som upplever att frambromsen gnisslar lite för mycket?? och vad ska man göra åt saken?!

oja, väldigt vanligt tydligen. På min tycker jag att det kommer och går, det försvinner tillräckligt långa perioder för att jag skall hinna glömma göra ngt, åt det.

Det hjälper att göra rent skivorna ordentligt, ett tag.
Läste om någon som satte en klick kopparpasta på baksidan av beläggen, funka tydligen. Personligen vill jag nog inte ha fett där.

Någon typ av tunn "skrikplatta" som bilar brukar ha kanske kan funka.
(Metall mot metall på 675.) Detta lär ju iofs, försämra värmeavledningen.

Arslet bak hur man än vänder:va

Inget bra svar alltså:näsblod
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top