Triumph Daytona 675-tråden!

Tjena! Ar lite sugen pa att skaffa en 675 men funderar pa om den kanns for liten. Testat cbr600rr och kandes som man satt pa en moppe ungerfar storleksmassigt!:confused:

SKAFFA! Jag är 191 cm och sitter bra på min. Du hittar inte en roligare cykel:yoparty
 
tjaa!
675:an är en grym hoj! iofs kör jag liter hoj, men jag har alltid varit förtjust i 675:an!
Körställningen är dock.....
 
Last edited:
Absolut:( . Nu går ju våra gamla härkar inte av för hackor heller, men visst blir det roligt att få prova en -09 där och när tillfälle bjuds. Hur går det förresten med garagegörat - har Du fått fast Elkadämparen och kåporna än? Bilder?

TRACS hamnar nog på min måste ha lista:D
 
är det någon annan som tycker att sadellutningen är för brant ? känns som att man glider ofriviligt fram mot tanken.:confused:
 
Botemedel finns, t. ex här, alternativt Techspec "snakeskins" (känner dock inte till någon svensk importör men J.Porta har dessa på sin hoj). De flesta som härjar på bana "fastnar" nog för denna typ av lösning förr eller senare.

Den höga sadelhöjden, relativt låga clip-on och den smala tanken tror jag är några av anledningarna till att det i längden blir jobbigt att bara klämma ihop knäna för att hålla sin position när man bromsar hårt eller kör med passagerare. I alla fall för en otränad välfärdsstackare som undertecknad:(

...sadellutningen är för brant ? känns som att man glider ofriviligt fram mot tanken.:confused:

Ser ju bra ut:tummenupp Bakbromsen använder Du ju ändå bara vid besiktningen? Känns väl lite onödigt att skarva eller byta slang, så bara det fungerar när svingen rör sig och när bakhjulet ska bort...

Klok lackerare, ska följa hans exempel så kanske våren kommer fortare:gnissla

... min lackerare valde att åka till thailand i tre veckor men han lovade att sätta fart så fort han kommit hem...
...passformen är väl inte helt hundra, bromsslangen är väldigt spänd! Men jag ska försöka fixa det..
 
Last edited:
För Er som går i slip-on tankar - gruppköp av Twobrothers på g, tråden hittar Du här. Räkna med 470$ inklusive frakt men exkl ev moms och tull för cf eller ti...

Såg att de hade tankkåpa, hur passar en sån? Ser det ut som skit eller :va

Det skulle vara intressant att höra om någon testat en sådan!
 
är det någon annan som tycker att sadellutningen är för brant ? känns som att man glider ofriviligt fram mot tanken.:confused:

Altså, jag tycker man tvingas in i rätt lutning så att säja. För mej blir det likssom helrätt med alla vinklar (171cm)(knä/rygg/armbåge). Jag och en polare körde ner till Moseldalen och Ringen i sommras och jag tycker faktiskt vinkeln hjälpte mej att inte bli så himla trött i ryggen(nedre delen) vid längre pass, Däremot ökar ju vikten på handlederna markant så att säja :gnissla (jämför med min förra r6) men vid aktiv körning funkar det bättre med den branta ställningen på 675an tycker jag då man "glider in i Rock'n'roll mode direkt"! :tummenupp

Jag körde med min tjejs boxningslindningar i handskarna och upp över handleden för att styva till handlederna något, funkade fint vid längre inte så aktiva pass :yoparty

Bild2.jpg

http://www.toprankeq.com/visaprod.php?prodid=104
 
Last edited:
Daytonan är ju ingen touringhoj direkt men den går att få lite bekvämare med ganska enkla medel. Det längsta jag har kört på en dag är ca 50 mil och det funkar men man får hålla en icke körkortsvänlig fart för att få hjälp av fartvinden.. Handlederna tar mest stryk..

Har ni kollat era expansionskärl? Jag tog bort alla kåpor igår och upptäckte nått som inte stod rätt till.. Kylvätskenivån var helt ok men i botten av burken var det en grå/svart sörja. Katastrof tänkte jag! Blåst blockpackning! Fick hjärtklappning, kallsvettning och svårt att andas.. Men jag tog mig till sans och mindes att jag läst något om detta fenomen.
Det är inte olja utan nån form av avlagring som bildas i kylsystemet när man kör lite hårdare...:nicka Tömde ut glykolen gjorde rent och fyllde på.
Är det nån som vet om jag måste köra på propylenglykol eller går det lika bra med den andra sorten(som jag inte kommer på vad den hette)?

mvh/Henrik
 
Mitt lilla knep (184 cm) är att lägga armbågarna på knäna då det ger en bättre sittställning och tvingar mig att använda rygg- och bukmuskulatur. Och blir jag less hamnar hela vänsterarmen på tanken.

Några länkar angående sediment i kylarvätskan:
http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=6976
http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=26491
http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?p=365710

Jag tror att Du kan ta vilken typ som helst om Du spolat systemet...

Daytonan är ju ingen touringhoj direkt men den går att få lite bekvämare med ganska enkla medel.. Handlederna tar mest stryk..

...Tömde ut glykolen gjorde rent och fyllde på.
Är det nån som vet om jag måste köra på propylenglykol eller går det lika bra med den andra sorten(som jag inte kommer på vad den hette)?

mvh/Henrik
 
Mitt lilla knep (184 cm) är att lägga armbågarna på knäna då det ger en bättre sittställning och tvingar mig att använda rygg- och bukmuskulatur. Och blir jag less hamnar hela vänsterarmen på tanken.
¨

Du får visa på Kemora senare :hihi

(brukar också köra så när det är rakt fram, det känns verkligen som man kramar tanken :tummenupp )
 
Är det nån som vet om jag måste köra på propylenglykol eller går det lika bra med den andra sorten(som jag inte kommer på vad den hette)?

mvh/Henrik

Du kan INTE använda propylenglykol! Det ska vara etylenglykol!

Satsa på en longlife-glykol av bra kvalitet! Mer och bättre kvalitet på korrisionsskyddet i dessa glykoler. Dessutom mycket bättre kavitationsskydd i dem, alltså tillsatser för att förhindra att det bildas luftbubblor som kan skada motorn.
 
:tummenupp . Det är därför köper jag allt flytande som inte är drickbart hos Dig:) Det brukar bli bra då...

Nöjda kunder är bra kunder :tummenupp

Man håller ju på att ha en ansenlig mängd år i glykol- och smörjmedelsbranschen...så nåt borde ju ha fastnat i hjärnkontoret...
 
Jag tror det har med viskositet och framför allt rostskydd att göra - handboken (s. 72-73) specar etylen, och en diskussion kring skillnaderna kan Du hitta här.

...Varför kan man inte använda propylenglykol?:va
mvh/Henrik
 
Jag köpte färdigblandad etylenglykol på ok så den borde väl duga? Varför kan man inte använda propylenglykol?:va


mvh/Henrik

Ursäkta inklamp i eran tråd...
Jag har inte läst länken som Roffe la upp. Den förklaring jag har fått är att om man blandar kylarvätskorna (typ du har den ena tömmer o häller i den andra) så finns det risk för klumpar i kylarvätskan det blir som en seg sörja --> sämre kylning. Dessa två är mao inte blandbara.

Detta är den förklaring jag fick när jag ville häla den snygga röda glykolen i min 245 som hade den babyblå i sig innan...
 
Jag köpte färdigblandad etylenglykol på ok så den borde väl duga? Varför kan man inte använda propylenglykol?:va


mvh/Henrik

Tjena! Ursäkta dröjsmålet. Det finns en mängd olika kvalitetsklassningar på etylenglykol. Den enklaste är BS6580 (British Standard). Sen finns det en massa longlife-glykoler. Vad som skiljer är mängden och kvaliten på korrissionsskyddet samt att longlife har ett betydligt bättre kavitationsskydd.

Propylenglykol är mindre giftig för människa och miljö och det vore därför finfint om man kunde gå över till den. Problemet är att de inte löst bl.a korrissionsproblemet. Finns inte särskilt många fordonsgodkännande för propylenglykol och där det finns rekommenderas byte en gång per år för dieselmotorer och vartannat år för bensin. Vet dock att det är produkter på gång med bättre prestanda.

Skulle kunna skriva en avhandling om ämnet men nöjer mig med att rekommendera etylenglykol av longlifetyp. Färgen har INGEN betydelse så kanske en sportigt röd? :tummenupp Har du fler frågor om glykol eller smörjmedel får du gärna PM:a.

Hälsningar Hans Olof
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top