Triumph Daytona 675-tråden!

Hej.... Alla skriver on Arrow,Zard,Leo V,etc. Vad e fel med TOR? har svårt att bestämma mig. den e ju billigast.......tack
 
Hej.... Alla skriver on Arrow,Zard,Leo V,etc. Vad e fel med TOR? har svårt att bestämma mig. den e ju billigast.......tack

Hade Tor på min 06a och det är absolut inget fel på Tor sliponet, låter gott och är snyggt, varför det snackas om Zard, Arrow etc är nog snarare den sista jakten på hp, det är oftast helsystemen som är intressanta men de kostar flera gånger Tor.

Fastnar du för Tor så har jag kolfiber slutet på pipan till salu, bild finns i mitt garage.
 
Tack StephanD...Förstår när det gäller Helsystem, men tror att många pratar om slipon... i så fall,varför?... kanske vikt?
 
Tack StephanD...Förstår när det gäller Helsystem, men tror att många pratar om slipon... i så fall,varför?... kanske vikt?

TOR-burken är precis som StephanD säger av hög kvalitet och inte lika högljutt som ett slip-on med rak genomströmning. Priset för ljuddämpningen (2 kammare) är en vikt ungefär motsvarande originalsystemet. Twobrothers och Jardine är bra mycket lättare och kan ge ett lite råare utseende. Den som gillar det får väl också ett lite högre ljud med de flesta slipon.

Effektmässigt är nog slip-onsystemen jämförbara. Jag skulle tro vi pratar om en diff på max 1-2 hk.

Möjligheten att använda ljudpip utan att byta tillbaka till originalsystem är vad jag gillar med mitt Twobrothers. Men det är absolut inget fel på TOR-burken utan i slutänden mer en fråga om tycke och smak.
 
Vad är det för sockel på Daytonans halvljus, är det H4?
Jag funderar på att skaffa xenon till hojen. OM jag förstått det rätt så är det vara ett halvlljus på daytonan, stämmer det?
 
Vad är det som skiljer sig mellan de olika årsmodellerna 06,07,08, 09?

06-08 är enbart kosmetisk skillnad på.
09an är uppdaterad med bl.a 3hk mer och 3kg lättare, är väl de stora nyheterna har jag för mig. Plus ny design. Chassit tror jag inte är ändrat något på.
 
Ok, vad är det för kosmetisk skillnad mellan 06-08?

Andra färger och dekalerna lite annorlunda typ. 07 kom ju svart bl.a och 08a svarta SE-edition om jag inte minns fel. Andra här inne har säkert bättre koll än mig. :)
Kom på att 09an har en quick-shifter också har jag för mig. :)
 
06-08 är enbart kosmetisk skillnad på.
09an är uppdaterad med bl.a 3hk mer och 3kg lättare, är väl de stora nyheterna har jag för mig. Plus ny design. Chassit tror jag inte är ändrat något på.

Chassit är omarbetat med andra dämpare, annars så har 09an begåvats med bättre bromsar, vassare kamar, magnesium ventilkåpa, lättare avgassystem,ny ecu, högre varvtal, lättare bakfälg och presis som du säger design och 3 extra kusar,quick-shifter(tyvärr så passar inte den på äldre årsmodeller pga den nya ecu:n, på 09an är den helt plug and play dvs enbart en kontakt, boxen har redan programvaran standard).
Ett rejält uppdaterat tillbehörsprogram kommer även med bla. ett sammarbete mellan Triumph/Arrow, dessa grejer passar troligtvis alla modeller.
 
Last edited:
Vid vilka intervaller ska Daytonan servas och vad kostar resp. service?

Sedan undrar jag om daytonan har ett eller två halvljus? Är det H4 lampor? Funderar på att tjacka xenon till den när jag skaffat den.
 
Vid vilka intervaller ska Daytonan servas och vad kostar resp. service?

Sedan undrar jag om daytonan har ett eller två halvljus? Är det H4 lampor? Funderar på att tjacka xenon till den när jag skaffat den.

100 mil - oljebyte
1 000 mil - liten service, ca 1 500 - 2 000:- exkl olja.
2 000 mil - stor service, tändstift, filter, ventilspel, trottelsynk etc. Jag gör den själv men kostar väl 2 -3 kkr om Du strippar kåporna innan den lämnas in, annars får Du lägga på en femhundring till.

D675 har ett halvljus. Jag har twinlight driver som såldes via 675.net så att helljuslampan lyser med reducerad styrka på halvljuset. Xenon är populärt i USA, Du kan få trixa lite för att hitta en bra plats till ballasterna och den kan tära på ett redan litet batteri...

Svar på frågor kring vad som ska servas hittar Du här.
 
100 mil - oljebyte
1 000 mil - liten service, ca 1 500 - 2 000:- exkl olja.
2 000 mil - stor service, tändstift, filter, ventilspel, trottelsynk etc. Jag gör den själv men kostar väl 2 -3 kkr om Du strippar kåporna innan den lämnas in, annars får Du lägga på en femhundring till.

Jag har precis gjort 2000-mils service på min. Tog bort kåpor å hade 50% på verkstadsarbetet. Det kosta 3700:- ..
 
Jag har precis gjort 2000-mils service på min. Tog bort kåpor å hade 50% på verkstadsarbetet. Det kosta 3700:- ..

Wow:näsblod . Det måste ha blivit några timmar och kanske något shimsbyte då? Där ser man vad man kan tjäna på att strula lite själv. Pengar som kan kastas bort på onödiga tillbehör alltså:)

Ett tips för att hålla ned kostnaden är att hålla med olja och stift själv, ett skumfilter är ingen dålig ide heller då det går att rengöra själv.
 
Är det någon som vet var jag kan hitta en bild eller se ett videoklipp på en Daytona med xenon monterade? Hittar det inte någonstans.
 
Klipp från -09 - MCN provkör: http://www.triumph675.net/forum/showpost.php?p=356685&postcount=21

Xenoninfo: http://triumph675.net/forum/showthread.php?t=7793&highlight=Apexcone+Single

Sök på HID, Xenon eller Apexcone så hittar Du många trådar inklusive video och gruppköp som innehåller all möjlig info.

Twinlight driver - installationsanvisning finns här. Du når Eclipze (hans användarnamn på 675.net) via denna adress.

Är det någon som vet var jag kan hitta en bild eller se ett videoklipp på en Daytona med xenon monterade? Hittar det inte någonstans.
 
Klipp från -09 - MCN provkör: http://www.triumph675.net/forum/showpost.php?p=356685&postcount=21

Xenoninfo: http://triumph675.net/forum/showthread.php?t=7793&highlight=Apexcone+Single

Sök på HID, Xenon eller Apexcone så hittar Du många trådar inklusive video och gruppköp som innehåller all möjlig info.

Twinlight driver - installationsanvisning finns här. Du når Eclipze (hans användarnamn på 675.net) via denna adress.

Tack för all info. Bara en undring. När jag läser på det amerikanske forumet så står det att lamporna till halvljusen är H7 och H9 tillhelljusen. Stämmer det med dom europeiska daytonorna också?
 
Helt rätt enligt handboken jag länkade till - sid 111.

H7 halvljus, H9 helljus. Jag fås skylla på åldern...:näsblod

Tack för all info. Bara en undring. När jag läser på det amerikanske forumet så står det att lamporna till halvljusen är H7 och H9 tillhelljusen. Stämmer det med dom europeiska daytonorna också?
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top