Triumph Daytona 675-tråden!

Hej har nyss införskaffat mig en daytona 675. Ska lämna in tanken för klarlackning. Behöver jag tömma tanken innan jag tar bort den eller är den sluten?
Sen är det nån som kan färgkåden för den gråa färgen får inte tag i den nån stans.
 
Last edited:
Hej har nyss införskaffat mig en daytona 675. Ska lämna in tanken för klarlackning. Behöver jag tömma tanken innan jag tar bort den eller är den sluten?
Sen är det nån som kan färgkåden för den gråa färgen får inte tag i den nån stans.


Google är vår vän:
GRAPHITE IVC L3725 T3120300-LC

läses: Färg, Tillverkare, Kod, Triumph touch up part

Eller titta här Klick klick
 
bromsverkan fram

tja! bromsverkan fram har blivit mysko som fan! bromsar jag mjukt vid låg hastighet (10-20km/h) blir bromsverkan pulserande, lätt stötig, bromsar jag hårt känns det helt ok. Vad kan det bero på, några förslag? bromsvätska, backar, eller styrlager till och med kanske?? :gnissla
 
Hej har nyss införskaffat mig en daytona 675. Ska lämna in tanken för klarlackning. Behöver jag tömma tanken innan jag tar bort den eller är den sluten?
Sen är det nån som kan färgkåden för den gråa färgen får inte tag i den nån stans.
Att tömma tanken kan kanske vara bra innan man lackar den:D Men vid själva demonteringen utav tanken så behöver man 2 par händer (iaf enl min mening) soppaslangen sitter lite knöligt till på bensinpumpen när man lyfter på tanken.

Sen så är det två "låsklackar" som skall tryckas in för att få loss slangen, sen kan det vara en ide att ha en ny packning redo när man skall montera tillbaka pumpen i tanken. Lätt att paja den gamla packningen.
 
Vad är det för något?? Förstår inte rikitgt? :)
:tungan
Du byter ditt gashandtag mot ett från en S3 (Speed Triple) och eftersom den har större diameter än 675 orginal så får du en kortare väg att dra rullen för full gas. En s.k snabb gas :D

Edit:Man kanske kunde uppnå samma resultat om man klipper av orginalvajern med? Eller har jag bara otur när jag tänker nu?
 
Banäka

Var på Tuvängen idag.:tummenupp
Två pass med torr bana och två pass med regnvåt bana! Superkul var det iaf:yoparty
 
Trevligt med en medlem i "track day junkie"-församlingen. Jag fördrev söndagen i Fällfors på premiäråka på en temporär slinga. Regnskuren var vänlig och väntade artigt vid tomtgränsen till dess att dagens sista pass var avklarat. Nu är det bara att hålla tummarna för att anläggningen blir precis så bra som planerna säger!

Ett varningens ord - denna typ av aktivitet är starkt vanebildande. Och favoritslingan tappar något av sin charm vad gäller lusten att åka inspirerat. Vardagsåkat riskerar att bli mer av typen "lukta på blommorna"-utfärder. Det är kanske det man menar med "ökade marginaler"? :D

Hoppas Ni får några dagar till med bra körning. Här uppe har det varit under nollstrecket några nätter - Brrr.

Var på Tuvängen idag.:tummenupp
Två pass med torr bana och två pass med regnvåt bana! Superkul var det iaf:yoparty
 
Trevligt med en medlem i "track day junkie"-församlingen.

Hoppas Ni får några dagar till med bra körning. Här uppe har det varit under nollstrecket några nätter - Brrr.

Mycket vanebildande, själv gjort 6 st bandagar hittills i år, och minst 2 st kvar.
Som du säger ang pys-körande på gata - så blir det ju mer bana man kör.
Det går ju aldrig att ta i på gata som det gör på bana, även om man riskerar liv och lem.
Och är det något man ser fram mot inom hoj-gebitet, så är det ju nästa bandag.
Som väl är har vi fortfarande nära 20c på dagarna i Götet, men regnet envisas lite då och då.

Aero screen, är det något att ha?
Lyfter det vinden så mycket att bruset inte hamnar mitt på hjälmen?
 
...Aero screen, är det något att ha?
Lyfter det vinden så mycket att bruset inte hamnar mitt på hjälmen?

Mmm, jag har snart 2 * Powerbronze på mina kåpset och Porta tror jag kör med Zero Gravity på sin (har fått bra "kritik" på märkessajten). Jag har däremot sett lite klagomål på Puigs passform mot luftintag/toppkåpan.

För en gube som jag med midja som en karl och stel rygg är det bra med lite mer yta att krypa upp bakom när det blåser:D Skämt åsido är det bra då det börjar gå undan på rakorna och i snabba kurvor där Du hänger ut utan att för den skull vilja ha hela vindbruset mot hjälmen/kroppen. Du slipper de värsta vindrycken i hjälmen som i alla fall jag upplevde hur mycket jag än pressade mot tanken med standardrutan på snabba rakor.

Vid pyskörning kommer Du lättare in bakom vindfronten, å andra sidan minskar luftkudden mot magen. Jag upplever att jag åker mer "i raceställning" även på landsväg sen jag gick över till förhöjda kåpglas.

Det är väl ingen gigantisk skillnad men i mitt tycke värt den tusing det kostar.
 
...Mitt primärval är att hälla i Biltemas MC-olja, den borde väl fungera okej?...

Flame?:D Läs oljetrådarna som är sticky i mekdelen på forumet så förstår Du vad jag menar... Enligt min åsikt är det helt OK(?)! med vilken JASO-specad helsyntet som helst. Jag har åkt Mobil 1 tidigare, numera Q8 helsyntet då jag fått bästa pris på dessa. Alla helsynteter är dessutom blandbara utan bekymmer. Är hojen ny skulle jag nog mixa en egen delsyntet med en del helsyntet, en del högklassig mineralolja till dess att den fått några hundra mil på nacken.

Men det finns som sagt många andra åsikter i fallet...

En tumregel för påfyllnad är väl för övrigt ca 2 dl per "kryss" på oljestickan.
 
Mycket vanebildande, själv gjort 6 st bandagar hittills i år, och minst 2 st kvar.
Som du säger ang pys-körande på gata - så blir det ju mer bana man kör.
Det går ju aldrig att ta i på gata som det gör på bana, även om man riskerar liv och lem.
Och är det något man ser fram mot inom hoj-gebitet, så är det ju nästa bandag.
Som väl är har vi fortfarande nära 20c på dagarna i Götet, men regnet envisas lite då och då.

Aero screen, är det något att ha?
Lyfter det vinden så mycket att bruset inte hamnar mitt på hjälmen?

Som Roffe skriver så har jag petat på ett Zero Gravity denna säsongen. Faktiskt ett lyft gentemot orginalglaset. Får undan fartvinden och erbjuder bra "lä" på långa rakor, tex A-torp.

Kostar nästan inget heller från US of A.....Köpte mitt här
 
Last edited:
Har kört med aero screen i år och tycker inte att det ger någon bättring.
Med tanke på Porta & Roffes kommentarer blir det nog något annat till våren!
Roffe! Tack för "Manualen mot skuttighet". Plockade bort spelet i gashandtaget och fick klart bättre känsla efter det.
 
Som Roffe skriver så har jag petat på ett Zero Gravity denna säsongen. Faktiskt ett lyft gentemot orginalglaset. Får undan fartvinden och erbjuder bra "lä" på långa rakor, tex A-torp.

Kostar nästan inget heller från US of A.....Köpte mitt här

Kör också Zero G, autobahn i sommras var som en tyst fin sommaräng med feta kor på kvällen :tummenupp

Regulatorn gick för andra gången... vafan är det bara jag som har fet jävla otur eller är det nånn mer med 675 -07:a? funderar på om hd åkarna i mitt garage gnager på kabelstammen när inte jag är där! :näsblod helvetes jävla fitta... ursäkta :huvet
 
Last edited:
...Regulatorn gick för andra gången... vafan är det bara jag som har fet jävla otur eller är det nånn mer med 675 -07:a?...

Som jag förstått det finns det några fler på 675.net som haft det problemet, och enligt denna post har man visst konstruerat om infästningen för att undvika hetta från avgasröret...

...Roffe! Tack för "Manualen mot skuttighet". Plockade bort spelet i gashandtaget och fick klart bättre känsla efter det.

Tack och roligt att det funkade för Dig också:tummenupp

Jag väntar för närvarande på ett DID 520-kit med 16/49 drevning köpt lätt beggat från ScooterScott på 675.net. Verkar göra ca 4-5% på varvtal/toppfart. Har Du testat den kombinationen Porta (48 bak hade du väl)? Ur prestandasynpunkt känns nästan originaldrevningen väl så hög...
 
Last edited:
Jag väntar för närvarande på ett DID 520-kit med 16/49 drevning...

Blir kul att höra hur detta blev.
Kommer troligtvis själv gå upp till 49 bak för att få hojen ännu mer rapp och wheelievänlig på 2an. Sen kommer ju bakaxeln lite längre fram vilket också påverkar wheelieegenskaperna m.m, kanske påverkar minimalt dock.
Sen byter du ju samtidigt till 520, men min känsla säger att drevningen kommer påverka väsentligt mer på accet jämfört med 520.
Det är förhållandevis lite vikt man kapar bort jämfört med vad hela bakhjulet väger.
Tack också för comment om Aero Screen, kommer beställa detta snarast.
Nej, nu skall det snart ut och pangas med bågen - det är ju fredag!
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top