Triumph daytona 675 som ej vill starta

Von Ismen

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2022
Hoj
Triumph Daytona 675 årsmod 2010
Jag har lånat en Triumph daytona 675 årsm 2010, som efter en veckas körning i sommar, inta vill starta?
 
Jag har lånat en Triumph daytona 675 årsm 2010, som efter en veckas körning i sommar, inta vill starta?

En veckas körning i sommar och då slutade den starta? Därefter har den stått?

Jag gissar att vad du egentligen menar är att du körde en vecka i somras därefter har den stått flera månader och nu startar den inte?
 
Är batteriet laddat ?
Kontrollera spänningen med en multimeter. tex
ställs på 20VDC och du ska ha minst 12,7 Volt med avstängd motor.
Har du lägre än 12,7 Volt måste batteriet laddas. Med batteriladdare. tex
 
En veckas körning i sommar och då slutade den starta? Därefter har den stått?

Jag gissar att vad du egentligen menar är att du körde en vecka i somras därefter har den stått flera månader och nu startar den inte?
Det jag säger & menar är att efter 1 veckas körning i början på sommaren, körde jag hem från jobbet & ställde T D 675:an 10 min, och efter det ville den inte starta?
 
Det jag säger & menar är att efter 1 veckas körning i början på sommaren, körde jag hem från jobbet & ställde T D 675:an 10 min, och efter det ville den inte starta?
Jag har haft den inlämnad för elfel, bl, a, sladden under sadeln till blinkers & bromssljus var avskavd, & kortslöt, varför säkringen gick om vartannat. Det lutar åt att gå igenom det, för att se om det är korrekt gjort?
 
Jag har haft den inlämnad för elfel, bl, a, sladden under sadeln till blinkers & bromssljus var avskavd, & kortslöt, varför säkringen gick om vartannat. Det lutar åt att gå igenom det, för att se om det är korrekt gjort?
Startmotorn går runt.
 
Är batteriet laddat ?
Kontrollera spänningen med en multimeter. tex
ställs på 20VDC och du ska ha minst 12,7 Volt med avstängd motor.
Har du lägre än 12,7 Volt måste batteriet laddas. Med batteriladdare. tex
Ström & bensin finns, frågan är om strömmen når hela vägen, så även bensinen. Har felsökt med allround dator, utan att få felkoder?
 
Ström & bensin finns, frågan är om strömmen når hela vägen, så även bensinen. Har felsökt med allround dator, utan att få felkoder?
Så här långt så har jag inget svar på det, då jag har problem med att veta hur jag ska gå tillväga för att se det? Något tips om hur jag ska göra?
 
Ström & bensin finns, frågan är om strömmen når hela vägen, så även bensinen. Har felsökt med allround dator, utan att få felkoder?
Att startmotorn går runt betyder inte att batterispänningen är tillräcklig för att hojen ska starta.
(Egen erfarenhet, startmotorn drog motorn runt. Den startade inte. Efter laddning av batteriet startade motorn.)

Positivt är att startmoton går runt. Då är inte batteriet totalt dött och startreläet fungerar.
Gissar det räcker med att ladda batteriet över natten (se #3) så startar hojen nästa dag.
 
Kolla om den har gnista. Soppa, luft och nåt som sätter fyr på denna blandning är vad som behövs och lätt att kontrollera.
 
Är batterispänningen för låg går inte startmotorn runt. Det finns således en underspänningsvakt som klipper. Då får man dra säkringen till lyset som också går till startmotorn. 675 kubik är kanske inte mycket men dj..ar vad svårt det är att springstarta men det går. :tungan
 
Går startmotorn runt ordentligt? Ett tag efter jag köpte min så orkade startmotorn bara med något enstaka försök och dog sedan. Visade sig vara generatorn och/eller regulatorn som gett sig så batteriet blev urladdat. Tydligen vanligt problem på dom.
 
Nu har jag inte läst hela tråden men prova att ladda batteriet. Har det stått urladdat sedan startförsöken i somras så kan du testa med startkablar från ett bilbatteri (avstängd motor).

Om den startar då så har du gnista.

Mät på hojbatteriet med motorn igång. Du bör ha 13-14 volt mellan tomgång och ca 5000 varv. Har du bara 12,* så har du dålig laddning.

Att motorn inte startar trots att startmotorn snurrar på som den ska kan fortfarande bero på dåligt batteri. Been there, done that.
 
Nu har jag inte läst hela tråden men prova att ladda batteriet. Har det stått urladdat sedan startförsöken i somras så kan du testa med startkablar från ett bilbatteri (avstängd motor).

Om den startar då så har du gnista.

Mät på hojbatteriet med motorn igång. Du bör ha 13-14 volt mellan tomgång och ca 5000 varv. Har du bara 12,* så har du dålig laddning.

Att motorn inte startar trots att startmotorn snurrar på som den ska kan fortfarande bero på dåligt batteri. Been there, done that.
Under 13,8 volt är det inte bra.
Min GSX1300R har 14,3 Volt oavsett varvtal med tänd belysning.
Min Triumph Sprint RS hade 14,3 Volt oavsett varvtal med släckt belysning.
Med tändbelysning ca 13,8 - 13,9 Volt. Pga klent kablage.
Efter jag "förstärkt" kablaget från generator till batteri 14,3 Volt över batteriet
med tänd belysning oavsett varvtal.
 
Under 13,8 volt är det inte bra.
Min GSX1300R har 14,3 Volt oavsett varvtal med tänd belysning.
Min Triumph Sprint RS hade 14,3 Volt oavsett varvtal med släckt belysning.
Med tändbelysning ca 13,8 - 13,9 Volt. Pga klent kablage.
Efter jag "förstärkt" kablaget från generator till batteri 14,3 Volt över batteriet
med tänd belysning oavsett varvtal.
Så är det säkert. TDMen hade olika värden i boken beroende på varvtal.

Folk brukar ändå inte återkomma efter tips om hur de kan mäta.

Hur det är med just ts värden kan vi ju återkomma om ifall han mäter. :)
 
Under 13,8 volt är det inte bra.
Min GSX1300R har 14,3 Volt oavsett varvtal med tänd belysning.
Min Triumph Sprint RS hade 14,3 Volt oavsett varvtal med släckt belysning.
Med tändbelysning ca 13,8 - 13,9 Volt. Pga klent kablage.
Efter jag "förstärkt" kablaget från generator till batteri 14,3 Volt över batteriet
med tänd belysning oavsett varvtal.
Så är det säkert. TDMen hade olika värden i boken beroende på varvtal.

Folk brukar ändå inte återkomma efter tips om hur de kan mäta.

Hur det är med just ts värden kan vi ju återkomma om ifall han mäter. :)

Även denna TS tröttnade tydligen. Eller så är återkoppling bara onödigt.
Ingen inloggning sedan 12 nov. Va vare ja sa... :D :D
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top