Triumph Daytona 675 Homologisering?

RedBaron skrev:
Intressant. Jag trodde det berodde på att den lanserades så sent att den inte hann komma med på dagordningen hos FIM inför 2006 samt att Triumph inte själva (synligen) satsar på racing.

Triumph själva har inte ansökt officiellt. Och FIM killen har sagt något i stil med "vi vill inte ändra reglemanget i tid och otid för att tillgodose enstaka tillverkare...". Kul va? Med tanke på Ducatis 2-cylinder 750cc som funnints med länge. Men sydlänningar är väldigt rädda för att tappa ansiktet. Så har man väl sagt det en gång, så måste man tydligen fasthålla det ett tag. Eftersom Triumph själva inte insisterar så får man inget problem utav det. När tillräckligt tid har gått och man kan ta upp det på nytt (utan att tappa ansiktet, och hittat en lämplig ursäkt som t.ex. "det var för sent") så kan en 3-cylinder regel plötsligt dyka upp året efter. Vi får se.

Enligt reglementet får Hojen ha ända upp till 699cc på tre cylindrar.. och fortfarande tävla i 600cc.

Picco skrev:
Enligt reglementet får Hojen ha ända upp till 699cc på tre cylindrar.. och fortfarande tävla i 600cc.

Intressant. Är det FIMs reglemente du snakkar om? Var i FIMs reglemente hittar du denna info? Har inte själv lusläst FIMs alla regler.

Jag har precis läst FIMs Supersport World Championship regler. Se deras hemsida www.fim.ch och klicka på "Rules and Codes" sedan på "Road Racing" och sedan på "Superbike & Supersport..." "Technical Regulations".

Under Superbike finns regler för 2, 3 och 4 cylinder motorer, men under Supersport finns bara regler för 2 och 4 cylnder motorer. Där skiljer både motorvolym och vikt. 3 cylinder nämns inte alls. Antagligen bortglömt eftersom ingen har frågat.

Så dom 3-cyl 699cc regler du (Picco) nämner måste vara någon annan racing serie. Undrar vilken.

Tror att jag har hört om i vart fall en förare som vill och troligen kommer att köra 675 i SO i STK600-klassen om det blir godkännt. Får väl se hur det blir.

Kris955 skrev:
Triumph själva har inte ansökt officiellt. Och FIM killen har sagt något i stil med "vi vill inte ändra reglemanget i tid och otid för att tillgodose enstaka tillverkare...". Kul va? Med tanke på Ducatis 2-cylinder 750cc som funnints med länge. Men sydlänningar är väldigt rädda för att tappa ansiktet. Så har man väl sagt det en gång, så måste man tydligen fasthålla det ett tag. Eftersom Triumph själva inte insisterar så får man inget problem utav det. När tillräckligt tid har gått och man kan ta upp det på nytt (utan att tappa ansiktet, och hittat en lämplig ursäkt som t.ex. "det var för sent") så kan en 3-cylinder regel plötsligt dyka upp året efter. Vi får se.
Vem har ansökt ? Vem är FIM-killen ?

RedBaron skrev:
Vem har ansökt ? Vem är FIM-killen ?

FIM killen som bestämmer heter Flammini om jag kommer ihåg någolunda ok. Det var visst inte ett nej till en officiell ansökan till Supersport-VM. Det var visst ett snabbt och inofficiellt svar till en nyfiken journalist. Än så länge så är det bara privat-team som har kommit med planer att köra D675 i Supersport. P.g.a. budget så kör man i sina respektive nationala version af Supersport. Där har dom flesta team som ansökt fått tillstånd med 3-cyl 675cc, t.ex. England, Australien och USA. Än så länge har varken Triumph eller ett budgetstarkt VM team ansökt till Supersport-VM och då kan ju Flammini (eller andra i FIM) skita i det.

Så ingen har fått avslag, men det finns inga regler för 3-cyl i Supersport-VM i ögonblicket. Om någon ansöker får dom väl ta det när det kommer.

Om du tänkt att köra D675 i svenska supersport så är det väl bara att ansöka hos SVEMO och så fixar dom väl ett tillägg. Men man gör ju inte ett arbete på förhand om det inte är nödvändigt. Så i praktiken spelar det ingen roll att det inte finns en 3-cylinder regel i Supersport-VM. Den kommer väl när den efterfrågas.

Kris955 skrev:
FIM killen som bestämmer heter Flammini om jag kommer ihåg någolunda ok. Det var visst inte ett nej till en officiell ansökan till Supersport-VM. Det var visst ett snabbt och inofficiellt svar till en nyfiken journalist. Än så länge så är det bara privat-team som har kommit med planer att köra D675 i Supersport. P.g.a. budget så kör man i sina respektive nationala version af Supersport. Där har dom flesta team som ansökt fått tillstånd med 3-cyl 675cc, t.ex. England, Australien och USA. Än så länge har varken Triumph eller ett budgetstarkt VM team ansökt till Supersport-VM och då kan ju Flammini (eller andra i FIM) skita i det.

Så ingen har fått avslag, men det finns inga regler för 3-cyl i Supersport-VM i ögonblicket. Om någon ansöker får dom väl ta det när det kommer.

Om du tänkt att köra D675 i svenska supersport så är det väl bara att ansöka hos SVEMO och så fixar dom väl ett tillägg. Men man gör ju inte ett arbete på förhand om det inte är nödvändigt. Så i praktiken spelar det ingen roll att det inte finns en 3-cylinder regel i Supersport-VM. Den kommer väl när den efterfrågas.
Bröderna Flammini äger Flammini Group vars bolag FGSport äger de kommersiella rättigheterna till WSBK-cirkusen.

Om ingen ansökt och ingen fått avslag så begriper jag inte vad Zerbi har satt sig på tvären mot, bindningar till Ducati eller inte.

RedBaron skrev:
Bröderna Flammini äger Flammini Group vars bolag FGSport äger de kommersiella rättigheterna till WSBK-cirkusen.

Om ingen ansökt och ingen fått avslag så begriper jag inte vad Zerbi har satt sig på tvären mot, bindningar till Ducati eller inte.

Jepp. Det är nog bara en storm i ett vattenglas. Några entusiaster som upptäckt att Supersport-VM inte har några regler för 3-cylinder motorer ännu. Det löser sig nog om någon seriös ansöker till Supersport-VM.

Kris955 skrev:
Jepp. Det är nog bara en storm i ett vattenglas. Några entusiaster som upptäckt att Supersport-VM inte har några regler för 3-cylinder motorer ännu. Det löser sig nog om någon seriös ansöker till Supersport-VM.
Förhoppningsvis. Vi vill ju alla se och höra hojar med kön och utan reservcylindrar :tummenupp

Lite nyheter: En Dansk kille har just beställt en Daytona 675 till racing i den danska "DBA 600 Challenge" som är den mest prestigefulla danska roadracing serien, precis som svenska "Superstock 600" som kör med STCC. Danskarna kör ihop med deras eget STCC (DTC).

Han ska ansöka danska reglementet om 3-cylinder tillstånd mitt mellan 2 och 4 cylindervolym. Vi får se om det går. Det ska nog gå. Killen heter Thomas Nilsson (han är dansk) och körde Kawasaki förra året och kom nr 20 i mästerskapet utav 24 förare. Men han är ung och lovande sägs det. Få se om han kommer nogra placeringar högre i 2006 med Triumph.

Utöver det så kommer vi att se två stykken danska Daytona675 i ERF serien i 2006. Ett team i Köpenhamn som jag känner personligen, med två danskar och en svensk. Dom får ERF nummer 68. Och ett annat danskt team jag bara hört att dom köpt hojen, jeg vet inte deras exakta planer men ERF har nämnts. Dom bor i Jylland så jag har inte nära kontakt med dom. I ERF är cylindervolym inget problem som dom flesta vet. Så här avvaktas inte på ett godkännande. Blir kul att se hur det går för dom.

Kris955

Last edited:
Jag fick OK på att köra 675 i STCC/Superstock i sverige. Inte officiellt från Svemo men närapå... Så här hemma lär det inte vara något problem...

Don Quixote skrev:
Jag fick OK på att köra 675 i STCC/Superstock i sverige. Inte officiellt från Svemo men närapå... Så här hemma lär det inte vara något problem...

:) Skitkul.
Jag tar med mig några polare och kommer och heppar på dig när STCC/Superstock kommer till Knutstorp. :yoparty :banana :yoparty :banana

Kris955

Kris955 skrev:
:) Skitkul.
Jag tar med mig några polare och kommer och heppar på dig när STCC/Superstock kommer till Knutstorp. :yoparty :banana :yoparty :banana

Kris955

Hrrm... olyckligtvis blev det inte som tänkt. :( Har varit rörigt i livet i vinter och pengar är det ont om. Så jag behåller kawan i år. Kan bli en 675 nästa år dock...

Don Quixote skrev:
Hrrm... olyckligtvis blev det inte som tänkt. :( Har varit rörigt i livet i vinter och pengar är det ont om. Så jag behåller kawan i år. Kan bli en 675 nästa år dock...

Det var synd. Pengar är ju alltid en liten begränsning på vad man vill göra. Samma begränsning för mig, annars hade jag nog skaffat en 675 själv, men, men. Hoppas du har det bra. Bara att jobba på. Det lyckas nån gång.

Kris955

Kris955 skrev:
...

Under Superbike finns regler för 2, 3 och 4 cylinder motorer,
..

Dvs 1000cc för alla motortyper.

Axxexs skrev:
Dvs 1000cc för alla motortyper.

Jepp, Superbike har regler för 3-cylinder. :)
Men... Supersport har bara regel för 2 och 4 cylinder!!! :(
Läs själv på www.fim.ch :7peta

Kris955

Last edited:
Någon som vet kostnaden för homologering av MC?
(Bilar kostar +100 000:-)

Det går att söka dispens hos FIA för att tävla med ickehomologerade bilar, om bara tillverkaren accepterar det.

Är det likadant för MC?

Jag har "för nöjes skull" letat efter racekåpor till 675'an. Har inte hittat någon leverantör!? De som skall köra med hojen i ERF var kan de tänkas köpa dessa?

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back