Triumph Chopper 1966 Motorrenovering , trimning m.m

Japp mina hojar ska vara till för att åka på, likadant HD´n som jag bygger..
Trajan här väger i stort sett ingenting så det är som att åka en Pusch Dakota med 50hk ;-)
 
Original gjorde de faktiskt över 160 blås o ca 14s på 0-402m... inte bra idag.. men godkänt -67..
 
Lite uppdatering , håller på och kör in de ny borrade cylindrarna, och det tuffar på bra, det nästa som står på tur är att svetsa ett fäste som håller stans i motorns övre del. Lite bilder.
Första bilden hur den ser ut idag, (och ja, jag har fixat filten så den inte hamnar i bakhjulet ;-) ) bild 2 Morgo Rotary oljepump installerad istället för orginalet. håller nu oljetryck på mellan 45-65psi.
traja1.jpgTriumph ign.jpg
 
Long time ...
Har nu kommit en bit, har åkte ca 150-200 mil med den och har nu börjat att tuna in motorn.
Har nu koncentrerat mig på att köra in den..
Igår gjorde jag lite tuning av förgasare och provade lite med G-Tech för skoj skull (Iphone)
Konstaterade fort att den går för varmt på höga varv o full gas (misstänker för litet huvudmunstycke)
G-Tech
1/4mile tid 16sec
1/4mile fart 159km/h
Då körde jag alltså utan full gas o varvade inte mer en 5000rpm (max ligger mellan 7500-8000rpm) o 3sec i 60foot är inte o skryta med ;-)
Nu är inte tanken att detta ska bli en räser ;-) men jag gillar att plocka ur prestanda..
traja4.jpg
 
Behövde du ta isär morgopumpen för slipning av rotorerna?
Läste i mcm att kvalitetskontrollen inte var på topp på 90talet.. Funderar på en sån till min, hoppas byggkvalitén blivit bättre!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top