Triumph Chopper 1966 Motorrenovering , trimning m.m

MadFred

Medlem
Gick med
31 Mar 2011
Ort
Katrineholm
Hoj
Suzuki GSX/EF-R Dragbike
Hej alla gasglada hoppas att det är oki posta mitt chopper projekt.. (Är ju baserat på en gammal klassisk sporthoj (triumph daytona 500).

Ursptungsläge:
Chassie: Triumph 1966 Ombyggdt fordon, stel bakram, förlängd gaffel.
Motor: Triumph Daytona 500cc 1972, Topp av äldre modell större ventiler
Tändning + förgasare: JoeHunt Magnet + modifierad Amal concentric 622

Planer:
Chassi: allmän genomgång
Motor överdel: Borra cylinderlopp (sliten + något mer cc) nya kolvar (komp 9:1)
Underdel: genomgång hittat spån i filter..

Mål: pålitlig chopper som är snabbare än orginal Daytona (14,1 1/4mile)

Bild:
10342878_10152318148883347_2785342731962062920_n.jpg
 
Fortsätter min renovering, men intresset verkar ganska svalt.. det är ju ingen crouchrocket precis :tuttar
 
Intresset kommer när du hunnit längre tror jag nog. Här finns både intresserade och kunniga så skriv på du.
Lägg gärna upp bilderna så att de syns direkt, på så vis blir det lättare att följa tråden.
Kör på bara! :tummenupp
 
jag följer de flesta trådar utan ens kommentera. så jag tror du mad max du har en drös som allt följer bara att du inte kan se/känna dom. :) keep on going!
 
Har stått ganska still nu ett tag, men införskaffat en ny gaffel (Springer) och så har jag köpt på mig en massa saker till motor renoveringen.. så det borde hända lite mer i tråden nu, hoppas jag ;-)
Bild på Gaffeln:
springer.JPG

mvh
:yoparty
 
Hur mycket motordelar du än köpt så är det aldrig tillräckligt för en engelsk veteranhoj, välkommen till livet i ständig uppförsbacke som dom säger! ;)
 
Hej alla gasglada hoppas att det är oki posta mitt chopper projekt.. (Är ju baserat på en gammal klassisk sporthoj (triumph daytona 500).

Ursptungsläge:
Chassie: Triumph 1966 Ombyggdt fordon, stel bakram, förlängd gaffel.
Motor: Triumph Daytona 500cc 1972, Topp av äldre modell större ventiler
Tändning + förgasare: JoeHunt Magnet + modifierad Amal concentric 622

Planer:
Chassi: allmän genomgång
Motor överdel: Borra cylinderlopp (sliten + något mer cc) nya kolvar (komp 9:1)
Underdel: genomgång hittat spån i filter..

Mål: pålitlig chopper som är snabbare än orginal Daytona (14,1 1/4mile)

Bild:
View attachment 408870

Trevligt att du kallar en 500cc Daytona för SportHoj!:tummenupp

Det behövdes inte 200 hästar på den tiden. :)

Spån i filter skulle för min del betyda isärplockning av motorn. Inget större jobb men om den skär så kan du få det. :(

Trimma kan man göra men då får du sämre tillförlitlighet. Behöver du mer hästar så köp en 650 skulle jag säga, men det är min åsikt...

Lycka till! :tummenupp
 
Hej hade en daytona 500 -68 för några år sedan och en trevlig maskin. Nu till ett knep för tät motor: fick tips om ett packningsklister som funkar i väldigt tuna lager. Det var samma som man tätade blockhalvorna på vw bubbla och min motor blev TÄT .

Gamfors
 
Cylindern är nu borrad för ,040 kolvar och ihopmontering ska snart påbörjas.. Nää någon trimning blir det inte.. Få grejorna att lira bra är tanken.. har alltid en tanken på att trimma först, men sen när man studerar så blir det alldeles för mycket jobb o cash för hp/kg.. Så det får bli en annan hoj.. Den här går rätt bra en då, den väger praktiskt taget inte så mycket mer än en moped...
Gamfors: kommer du ihåg vad tätningsklistret hette??
Mvh
 
Joo kom igen, en millimeter planing och lite portning... dom mår bara bättre av det!
Och min höll tätt med blå loctite :)
 
Blå Holymar kör jag med, men du kan nog köra med något klabb från Feltema också bara du inte lägger på för mycket som kan sätta igen oljekanaler. Bättre för lite och lite svettning än för mycket som kan släppa. :) Och det är ju inte så mycket jobb att slå isär en gammal Trajamotor ifall det behövs...:)

Se till att alla gamla märken från mejslar och liknande är borta så du får släta ytor som tätar...

Det är en skön känsla att få det att lira också, då kan man köra många mil utan att vara orolig att det går sönder! :tummenupp
 
Har du ny topplockspackning i koppar? Om inte så kan den gamla återavändas om den först glödgas
med svetsen:tummenupp
 
Blå Holymar kör jag med, men du kan nog köra med något klabb från Feltema också bara du inte lägger på för mycket som kan sätta igen oljekanaler. Bättre för lite och lite svettning än för mycket som kan släppa. :) Och det är ju inte så mycket jobb att slå isär en gammal Trajamotor ifall det behövs...:)

Se till att alla gamla märken från mejslar och liknande är borta så du får släta ytor som tätar...

Det är en skön känsla att få det att lira också, då kan man köra många mil utan att vara orolig att det går sönder! :tummenupp
Hylomar för metall-metall-tätning är det bästa som finns. Rolls-Royce använd(er) det till både gasturbiner och jetmotorer. Men det skall alltså inte användas tillsamman med någon packning utan t.ex mellan vevhushalvor, motorblock och liknande där förbandet skall vara packnings- men inte tätningsfritt. Till skillnad från t.ex Permatex som är lite för permanent att det skall vara riktigt kul så delar sig det som är tätat med Hylomar väldigt lätt.
 
Last edited:
Tja! Händer det nåt? :) Bilder? :banana
 
Snyggt jobb - verkligt tilltalande design! Och den ser ju ut som om den ska trivas på vägen o inte bara på utställningar. Jag är ingen större vän av choppers men läste om ditt bygge eftersom jag hade en Tiger 100 motor i min konverterade Triumph modell -53, för länge sedan (60-talet) Dom flesta choppers ser i mina ögon helt oändamålsenliga ut för mc-åkning, och många är nog det också Din hoj däremot ser lätt ut och lagom i designen.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top