Triumph Bonneville

occe

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2003, Triumph Bonneville
Har precis sålt min förstahoj, en Honda CB500s, och tänkte köpa mig en ny cykel.

Har snöat in lite på en Triumph Bonneville som verkar vara en trevlig retrohoj.
Är det någon som har/haft en sådan och kan tipsa lite om vad som är bra/dåligt?

Tänkte dra iväg o provköra en på TriumphCenter i stockholm imorgon.

Tack,
Oscar
 
Om du vill ha en retro så är bonnevillen helt OK men jag skulle kolla på en Legend också som alternativ. Ungefär samma stil men 3 cyllar. Har haft en och det är en riktigt skön hoj tyckte jag. Billig försäkring också.

Men du kanske vill köpa en ny hoj ?
 
Last edited:
Om du vill ha en retro så är bonnevillen helt OK men jag skulle kolla på en Legend. Ungefär samma stil men 3 cyllar. Har haft en och det är en riktigt skön hoj tyckte jag. Billig försäkring också.

Men du kanske vill köpa en ny hoj ?

Hmm, tycker tyvärr den är lite för mycket custom....
 
Hmm, tycker tyvärr den är lite för mycket custom....

Jo kan så vara. Bytte själv in min mot en ny triple eftersom jag kände för lite mer race. Men Legenden är en mycket trevlig hoj.

Truxton är ju en lite coolare och raceigare Bonneville.
 
Last edited:
Jag har själv snöat in så pass mycket på Bonnevillen att jag köpte en T100, 2008:)
Vad som är sämre är väl det mesta, inte direkt bra fjädring eller bromsar, inte när jag jämför med min VFR i alla fall.
Men jag är helt förälskad i den, det känns som jag fått tillbaka min kärlek till hojåkandet som gått förlorat de senaste åren.

Jag tycker att bonnevillen är mycket roligare att köra runt på krokiga vägar med än med någon av de hojar jag haft tidigare. Visst är den inte så stark men jag tycker att den räcker till.
Större landsvägar o motorväg är dock inte så roligt, men det är det ju inte på nån naken hoj.

Fråga på om du undrar nått speciellt.
 
Tycker oxå att Truxton är ballare! Men det finns användningsområden till bonnewillen om man vill :tungan
 

Bifogat

  • custom_59.jpg
    custom_59.jpg
    27.8 KB · Visningar: 390
Köp! Retrocyklar är det snyggaste som finns! Gärna en Thruxton!
 
förgasare vs insprutning

Går själv i köpetankar på en Bonneville:tummenupp Men...

Om jag fattat det rätt så har Triumph (Bonneville, Scrambler samt Thruxton) insprutning fr.o.m 08. Min tanke är att köpa en "nyare" Bonneville, 04 å framåt. Är det värt den extra kosing en 08 kostar jämfört t.ex en 04-05 med tankte på fördelar (nackdelar???) med insrputning.

Vad tänker ni?
 
Last edited:
Går själv i köpetankar på en Bonneville:tummenupp Men...

Om jag fattat det rätt så har Triumph (Bonneville, Scrambler samt Thruxton) insprutning fr.o.m 08. Min tanke är att köpa en "nyare" Bonneville, 04 å framåt. Är det värt den extra kosing en 08 kostar jämfört t.ex en 04-05 med tankte på fördelar (nackdelar???) med insrputning.

Vad tänker ni?

Gillar man skruva lite själv kanske förgasare är att föredra men det finns grejer även till efi:n på sista tiden.
Det finns 790cc och 865cc fram till 06 tror jag, är osäker på året. Därefter är alla 865cc utom thruxton som alltid har haft 865cc.
Scrambler och glidarmodellerna har 270* vev, dom andra 360*vev och är således äkta "parallelltvinnar".
Några större fel på hojarna har jag inte reda på, har en thruxton sen 04 utan
några problem så det är bara att köpa. Svagheten är fjädringen både fram o bak, och kanske den något aggresiva körställningen på thruxen, men det är ju en caferacer så det hör till.
 
och kanske den något aggresiva körställningen på thruxen, men det är ju en caferacer så det hör till.
Körställningen på Thruxton är inte lika framåtlutad på hojarna med elektronisk bränsleinsprutning. Clip-on styret är inte lika lågt på de modellerna.
 
Ska förtydliga mig:
Det är inget clipon utan ett vanligt styre på efi-modellen och därmed något bekvämare körställning.
 
Gillar man skruva lite själv kanske förgasare är att föredra men det finns grejer även till efi:n på sista tiden.
Det finns 790cc och 865cc fram till 06 tror jag, är osäker på året. Därefter är alla 865cc utom thruxton som alltid har haft 865cc.
Scrambler och glidarmodellerna har 270* vev, dom andra 360*vev och är således äkta "parallelltvinnar".
Några större fel på hojarna har jag inte reda på, har en thruxton sen 04 utan
några problem så det är bara att köpa. Svagheten är fjädringen både fram o bak, och kanske den något aggresiva körställningen på thruxen, men det är ju en caferacer så det hör till.

Tack för tipsen!:Bugar

Ser mig mig själv inte som nån mekare men å andra sidan måste man lära sig nån gång:)

Även om jag gillar både Thruxton och Scrambler:n så är jag helt såld på Bonneville så efter jag kommer hem från Norge (mc-semester:banana) så blir det till att leta hoj...
 
Tack för tipsen!:Bugar

Ser mig mig själv inte som nån mekare men å andra sidan måste man lära sig nån gång:)

Även om jag gillar både Thruxton och Scrambler:n så är jag helt såld på Bonneville så efter jag kommer hem från Norge (mc-semester:banana) så blir det till att leta hoj...

Kan absolut rekommendera den! Köpte en Bonneville 03:a för en vecka sedan och är hur nöjd som helst. Grym känsla att glida runt med!
 
Skönt ljud, skön sittställning, snygg som fan och det finns ju även trim till dom.
Dock är bromsarna inte dom bästa men jag skulle lätt kunna tänka mig en.

Många gånger bättre än en glidare.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top