Triumph 955 sprint RS läcker bensin först men sen inte alls ????

Bikerbaben

Triumphflicka
Gick med
13 Apr 2009
Hoj
Triumph Sprint RS 955i 00
När jag för några veckor sedan skulle ta ut min fulltankade Mc på en tur gick blev det ingen resa.
Startade den & körde ur garaget, lät den stå och gå medans jag stängde port & tog på mig sista kläderna. Det var ganska hett.
Jag upptäcker då att den läcker bensin ganska rejält.
slår igen maskinen & skippar nedslagen åkturen och lät suckande hojjen vila ett tag.

I helgen skulle jag checka av det hela. Varför läcker den etc.
tog bort lite plastdetaljer för att kunna se bättre, startar hojjen,
SOM INTE LÄCKER ALLS.
Jag låter den gå i 10 minuter, retar den med lite gas.. inte då . Ingen läcka.

Hur kan det bli så här. Kommentarer ?

Har varit med om att bensinslang (på en Suzuki) läckt när det varit kallt, men när motorn värmts upp expanderar slangen och tätar och läcker inte mer. Drog åt en slangklämma ett halvt varv så var det fixat.

Min suzuki dl 650 brukade läcka en del när den inte körts på länge. När bensin kommer på slangarna så svällde de o tätade

Hej. Tack för info.
Jag har startat den igen & kört lit . Inget läckage. Tror att det antagligen vara så att bensinen expanderat efter sista tankningen & det vars som sagt mycket hett när jag startade då. Nu går den så fint.

kan hända ibland så stänger inte nålventilen riktigt ,stått lite en liten smuts partikel tillfälligt
sedan tätar den som vanligt,allt frid o fröjd

Det finns en luftningsslang ifrån bensintanken.
Ifall en hoj står i solen en längre stund och värms upp så expanderar bensinen. Expanderar den för mycket så skall den kunna smita ut den vägen. Annars byggs ju trycket upp i tanken och skulle kunna riskera att explodera (vilket den nu inte gör eftersom trycket försvinner ut).

De två inläggen närmast över mitt = Sanning!
Macken har sina tankar nedgrävda så soppan är ganska kall när du tankar. Fyller du ända upp och inte kör iväg direkt, kommer det att läcka endera vid locket eller (vanligast) ur dränageslangen.
Alltså: Tankar du i början av eller under körning kan du tanka smockfullt. Tankar du efter körning bör du lämna lite luft i tanken.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!