Triump Tiger 800(XC)-tråden

R.Strom

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800XC -2013
toppbox.jpgPakethållaren till toppboxen på min nya Triumph Tiger 800 XC till Adventure väskan är rörlig sidledes, är det korrekt?


Pakethållare.jpgtoppbox.jpg
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag undvek Triumphs väskfäste då väskorna lossnade under en mc tidnings testkörning av en splitter ny 800xc,
Konstruktionen med flytande fäste kändes väldigt tveksam av testgruppen.

(det är ett sidospår och inte ett svar på din fråga.)
 

westcoast

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800 xc
Ja det är i sin ordning, funkar kanon. Se bara till att låsa fast ordentligt så är det absolut inga problem.:)
 

R.Strom

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800XC -2013
Service Triumph

Är det någon mer än mig som reagerat på serviceverkstäder omkring Göteborg? Var finns konkurrensen med "normala" avstånd?
Sök Återförsäljare & verkstad via Triumph Sverige med närhet Göteborg, utfall Norge. Kanon resa vet jag :) men lite långt, likaså Jönköping och Anderstorp för service arbete.
Verkar som JohansMc har ensam rätt på den och fri prisättning.
Och eftersom hojen skall in redan efter 1mån/80mil tycker jag att Triumph Sverige skall ta sitt ansvar till att bekosta arbetsinsatsen för denna kvalitetskontroll. Givetvis betalar jag förbrukningsmaterialet.
Ingen större skillnad på en 80 mils servie och en 1000 mila ur ekonomisk synpunkt.

Har jag missat något, grymt nöjd med hojen.

ps. Nu kommer väl jag att få massa svar om säkerhet osv. ds
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Tyvärr så har alla märken oavsett om det är en bil eller en motorcykel byggt upp det så att priset på själva fordonet bara är en delbetalning.
Betalat klart det har man gjort först efter att alla garantier gått ut.
 

R.Strom

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800XC -2013
Jo det köper jag.
Jag har varit i kontakt med Triumph angående frågeställningen till att de kräver service för fortsatta garantier men urvalet av aktörer är alldeles för få i Sverige.
Triumph bestämmer ju att om garantin skall gälla måste den servas enligt plan vilket jag informerats om, dock inte att Triumph har en låg andel verkstäder att besöka som i GBG, därav kan inte JohansMC bli konkurrens utsatta vilket bidrar till högre priser, som du skriver att Triumph ”bestämmer” inte återförsäljarens timpriser. Vad är erat intresse då?

Vad kan Triumph göra? Utöka Auktoriserade verkstäder eller ställ krav på de redan låga andel verkstäder/återförsäljare.

T ex. JohansMC Göteborg har för 1:a servicen på 80mil/1mån att ca. 62% av kostnaden är fast avgift, och resten ”förbrukningsmaterial”.


Svar ifrån Triumph
"
Hej
Timpriser skiljer mellan återförsäljare storstad/landsort. Vi bestämmer inte återförsäljarens timpriser.
Vad gäller serviceintervaller skall återförsäljaren ha informerat dig vid köp.


Kind regards/ Hälsningar

Svante Lövgren
Marketing
Triumph Motorcycles Scandinavia
"

Ett mycket proffesionellt svar ifrån Triumph :yoparty, jag fick påminna dem i 2 veckor för ett svar och enligt mitt tycke har de ingen känlsa att bemöta kund. Urdålig Triumph.:dummer
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Dom har rätt i att man inte kan bestämma en återförsäljares timpriser, dom fasta servicepunkterna borde däremot kunna regleras i ett avtal med fasta priser, vad som utföres vid service är ju på förhand bestämt.
Johans MC säljer även Suzuki, Kawasaki och KTM så om du hade vägt in hela paketet inkl service så kanske du hade valt ett annat märke.

Tyvärr så är vi som konsument för dålig på att ställa krav på dessa underhåll och därför så är detta inte något som förhandlas om.
Skulle det vara rätt så skulle t.ex Suzuki kunna säga att en vanlig service får kosta max X kronor, när du tänker köpa din Triumph så ser du på helheten och tänker att Y kronor + motorcykel blir alldeles för mycket, jag tar en Suzuki och betalar X kronor vilket blir en lägre totalkostnad under 2 år.
 

Igor-Larionov

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2013
Ort
Centan.
Hoj
Några olika.
Det känns inte som att du kan skylla på Triumph alls i detta fallet.

Jag menar hur svårt hade det varit att kolla upp innan köpet att Johans är dom enda som kan serva i närheten. Och sedan ställa frågan till dom vad servicarna kostar och efter det ta ett beslut om det känns värt att betala priset.

Nu tycker jag personligen att det vore sjukt att välja bort en hoj för att den är någon tusenlapp, om ens det, dyrare än en annan i servicekostnad. För inte är det några hiskeliga pengar vi pratar om direkt.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
nej skillnad i priser på själva grundservicen är inte stor, men om man samtidigt börjar väga in serviceintervaller där även dom större servicepunkterna finns så kan man ibland hitta väldigt stora skillnader i kostnader.
 

Nicke_72

Ny medlem
Gick med
15 May 2009
Ort
Jönköping
Hoj
Tiger 800XC -13
Någon här som bytt vindruta? Jag har väldigt mycket turbulens och funderar på att köpa en Madstad ruta.
 

westcoast

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800 xc
Fick hem en ny ruta från Madstad idag. :)
280$ + 300SEK i importavgift.
Var genast hem och bytte [30 min] och sedan ut och prova.
Hojen blev helt transformerad!! Helt sjukt!
Förut blåste visiret igen vid ca 70 nu 150 utan problem! :tummenupp
Telefon med Scala rider, förut ca 90 nu 140 med god hörbarhet.
Rekommenderas å det starkaste! :tummenupp
View attachment 390490

Har du fler bilder att lägga upp.
Själv köpte jag en mra, den tyckte jag var ok. Men jag tror nog att det blir en Madstad, den verkar bättre.
Kollade deras video på hemsidan, riktigt bra. Mra rutan inte i närheten.
Vad kostade frakten, eller var den inräknad i de 280 dollarna?
 

R.Strom

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 800XC -2013
Det känns inte som att du kan skylla på Triumph alls i detta fallet.

Jag menar hur svårt hade det varit att kolla upp innan köpet att Johans är dom enda som kan serva i närheten. Och sedan ställa frågan till dom vad servicarna kostar och efter det ta ett beslut om det känns värt att betala priset.

Nu tycker jag personligen att det vore sjukt att välja bort en hoj för att den är någon tusenlapp, om ens det, dyrare än en annan i servicekostnad. För inte är det några hiskeliga pengar vi pratar om direkt.

Nej det gör det som sagt inte, men då anser du att Triumph handlar rätt genom att inte sätta press på enda verkstaden samt att de gör rätt med att inte föra dialog med sin kund, inte direkt någon bra marknadsföring, och dessa inlägg går ut t ex via google när man söker Triumph Tiger 800XC. Deras val :hej

Hur svårt är det? Som sagt grym hoj men blir stort minus till Triumph av dåligt/opproffesionellt bemötande.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har du fler bilder att lägga upp.
Själv köpte jag en mra, den tyckte jag var ok. Men jag tror nog att det blir en Madstad, den verkar bättre.
Kollade deras video på hemsidan, riktigt bra. Mra rutan inte i närheten.
Vad kostade frakten, eller var den inräknad i de 280 dollarna?

280$ var inkl frakt så strax över 2 papp med den där avgiften på 300:-. :)
Skall försöka komma ihåg at ta lite bilder ikväll.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad köpte du för storlek och hur lång är du? Jag är 178cm och står i valet mellan 18" eller 20", helst vill jag ha en ruta som jag ser "över".
Lite fler bilder vore najs.

173cm och jag köpte 18" Adventure clear.
Jag kör min längst ner vinklad något "framåt".
Försökte flytta upp den och vinkla bakåt men det blev lite sämre.
Skall försöka ta några bilder imorgon.
Var mörkt idag när jag kom hem. :(

EDIT: Och dynan i nedre läget.
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
En bild där man ser själva plattan som fästena samt rutan är monterade på.
En från sidan där man ser fästena samt de små sido-plast-avvisarna som följer med.
En lite närmare på själva fästena.
En lite närmare framifrån.
Uppskattar att man kan skjuta rutan upp och ned ca 7-8cm.
I övre delen på fästena finns en 2,5-3cm lång skåra för att kunna vinkla rutan fram och tillbaka.
Man kan också labborera med "nedre" insekts-skruven som håller fästet i två olika positioner.
Jag ser marken ca 5-6m framför hojjen när jag tittar över kanten.

Madstad1.jpgMadstad3.jpgMadstad1 (2).jpgMadstad14.jpg
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Passar också på att lägga upp min topbox som jag blev riktigt nöjd med.
Köpte en GIVI, köpte ett tiger-emblem, plocka bort skärmen, tog med till lackerare.
Han lackade in emblemet i original färgen.
Tycker resultatet blev riktigt bra! :)

Tiger800_TB.jpg
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top