Trist hypotetisk fråga

Air100

Även dom som inte lever dör någongång
Gick med
16 Apr 2007
Ort
Huddinge
Hoj
Yamaha Tracer - 15. Kxf250 -09
Men kan batteriladdare gå sönder ? :gnissla

Har en optimate 3 och jag har haft krångel med mina batterier på slutet
Laddaren signalerar bara "weak" på alla mina batterier...

jag har lite olika motorcyklar och har haft möjlighet att testa med lite olika batterier. Laddaren är relativt ny 4-5år) så jag har trott att det varit batterierna som skojat med mej.

Nu köpte jag ett nytt batteri på biltema, men inte ens det batteriet börjar laddas....
Det enda batteriet signalerar är att det är "weak" men det börjar aldrig ladda...

Nu, vilket jag borde gjort tidigare, tog jag fram manualen och läser:

Den röda L.E.D. indikeringen för ”WEAK” betyder att laddning ej kunde bibehållas eller misslyckade upplivningsförsök. Detta
kan bero på fel i batteri, så som kortslutna celler eller sulfering. Det kan även uppstå när batteriet fortfarande är anslutet till
fordonet och den röda indikeringen visar försämring av ström via försämrat eller skadat elsystem (alt. kontakter). Demontera
batteriet och låt OptiMate genomföra programmet återigen. Om den gröna L.E.D. indikeringen lyser befinner sig felet i fordonet
och inte i batteriet, består den röda indikeringen är batteriet felaktigt eller otillräckligt. För närmare analys lämnar du bateriet till
en verkstad utrustad med diagnostisk BatteryMate belastningstestare/laddare. Notera att även om den röda L.E.D. indikerar
fortsätter batteriet att ta emot understöd av flytande laddning vid 13.6 Volt så länge det är anslutet – för att skydda från
försämring så långt det är möjligt.

Om den röda ”WEAK” indikeringen lyser avbryter du
laddningen och demonterar batteriet från fordonet och återansluter sedan laddare. Ett batteri som indikerar ”WEAK” skall ej
lämnas anslutet till laddare under längre tid. Kontrollera batteritemperatur de första 24 timmarna av laddning. Om batteriets
hölje överstiger cirka 40°C bryts anslutningen och du bör överlämna batteriet till fackman för närmare kontroll med utrustning
avsedd för den specifika batteritypen.



SÅ vad tror ni ?
Min laddare lyser WEAK HELA tiden
Trasig laddare eller 4 dåliga batterier ??
 
Last edited:
Bästa är nog att ladda batteriet med en annan laddare om du kan låna någon och se om problemet kvarstår! Det hade jag gjort.
 
Jag har haft samma problem med två olika "intelligenta" laddare.
Prova med en vanlig.
Förmodligen är det laddaren.
 
Min CTEK laddare hade ett glapp i en kabel och den indikerade nått fel, så jag tippar på glappkontakt nånstans.
 
Tack för era svar :-)
Det får väl bli 500 :- till på en laddare OXÅ! Faan va dyrt det är ibland.


Jo feltema batteriet fungerar... men dom andra då? :-)
 
Min laddare har pajat okså, pilla isär laddaren o testa vrida på skystertskryvarna, men samma fel så det slutade med att jag fick koppla in ett blinkrelä på ena polen o ladda ström genom så relät blev ett motstånd.

Felet märkte jag på mitt nya batteri när jag koppla in laddaren för att ladda upp till 100%, men när batterit börja koka så ryckte jag ifrån laddningen på stört o undra vad som hände, koppla in laddaren med mulltimätaren som visade 17+ volt, den ska ju bryta strömen vid 14.20volt läste jag i manualen, med relät inkopplat på ena polen på batterit så laddar den endast 13.80, blev kanon o batterit koka inte mera o blev inte varmt mera :)

De va tur man märkte av felet o kunde lösa det så snabbt :) annars skulle mitt nya batteri vart kaput troligen :(
 
Last edited:
En följdfråga - bara för att jag vill veta :-)

En del batterier har 11ah
En del tex 8ah

Vad innebär det, går det att förklara på enkel svenska ?
Fungerar båda?
 
En följdfråga - bara för att jag vill veta :-)

En del batterier har 11ah
En del tex 8ah

Vad innebär det, går det att förklara på enkel svenska ?
Fungerar båda?

Om dom är identiska i övriga aspekter är 11ah batteriet större till sin storlek och kan leverera sin spänning under längre tid.

Rent teoretiskt står en amperetimme för att batteriet klarar att leverera just en ampere under en timme, så 8ah i 8 timmar, 11ah i 11 timmar osv.
 
En följdfråga - bara för att jag vill veta :-)

En del batterier har 11ah
En del tex 8ah

Vad innebär det, går det att förklara på enkel svenska ?
Fungerar båda?

Man behöver veta hur många ampere batteriet kan ge i startström också.
Kallas för "CCA".
Om det inte kan ge tillräckligt hög CCA, så sätter det inte snurr på motorn.
AH talar om hur länge du kan fortsätta att försöka.
 
Ni är grymma :-) Tack!

Om mitt orginalbatteri har 11ah klarar jag mej på 8ah?
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top